Perceptions on the impact of a hospital clowning project on the humanization of healthcare and the mental health of those involved participants
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v22n12023-67411Keywords:
Laughter therapy, Humanization of assistance, Environmental healthAbstract
This study evaluated the impact of a hospital clowning project linked to the Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), in the humanization of healthcare and the mental health of those involved. Thirty-five UFVJM students participated, who responded to the questionnaire and fill the inclusion criteria, with seventeen participating in the project and eighteen non-participating participants. The questionnaire consisted of objective and essay questions, being divided into three blocks: Block 1 evaluated the profile of the research participants; Block 2 covered humanization; and Block 3, mental health. The questions contained in each block varied between the groups. The data obtained were analyzed based on the content analysis technique proposed by Bardin (2011), being done in pairs to ensure the reliability of the results. From the reports of the two groups, positive impacts were identified for the participants, patients, companions, and health professionals, such as greater humanization in the area of health; the contribution in the process of training students to the health area; the mitigation of the stressors that they suffer during the university period; the promotion of moments of escapism from the hospital context; and speeding up the healing process.
Downloads
References
ABREU, G. R. F. A terapia do (bom) humor nos processos de cuidado em saúde. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 25, n. 1, p. 69-74, 2012. DOI 10.18471/rbe.v25i1.5062. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/5062/4335. Acesso em: 15 fev. 2022.
AZEVEDO, A. P. et al. O estresse intra-hospitalar e o aumento da pressão arterial entre acompanhantes de pacientes. Enfermagem Brasil, Petrolina, v. 20, n. 1, p. 20-37, 2018. DOI 10.33233/eb.v20i1.4232. Disponível em: https://convergenceseditorial.com.br/index.php/enfermagembrasil/article/view/4232. Acesso em: 15 fev. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BISPO, C. F. Modificações fisiológicas através do riso na interação fisioterapeuta-paciente. Fisioterapia Brasil, Petrolina, v. 6, n. 6, p. 457-461, 2005. DOI 10.33233/fb.v6i6.2040. Disponível em: https://portalatlanticaeditora.com.br/index.php/fisioterapiabrasil/article/view/2040. Acesso em: 15 fev. 2022.
BORGES, A. A relevância da atuação do psicólogo face ao paciente crítico/cirúrgico e família. Psicologia.pt, [s. l.], p. 1-15, 2018. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A1260.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
CÂMARA, R. H. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 179-191, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v6n2/v6n2a03.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
CARLESSO, J. P. P. Os desafios da vida acadêmica e o sofrimento psíquico dos estudantes universitários. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 2, p. 1-11, 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i2.2092. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2092. Acesso em: 15 fev. 2022.
CATAPAN, S. C. Significados das práticas dos “terapeutas da alegria” sobre pacientes adultos internados em um hospital universitário. 2017. 115 p. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182791. Acesso em: 15 fev. 2022.
CATAPAN, S. C.; OLIVEIRA, W. F.; ROTTA, T. M. Palhaçoterapia em ambiente hospitalar: uma revisão de literatura. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 9, p. 3417-3429, 2019. DOI 10.1590/1413-81232018249.22832017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/fRb4SqQcHZ4MzTDNF4SD68z/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.
FLOSS, M. et al. A humanização através do programa Recrutas da Alegria da FURG: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 37, n. 3, p. 464- 470, 2013. DOI 10.1590/S0100-55022013000300020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/CKCSMFY4Mjy6hZjngvSRqfS/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.
FURLAN, L. V.; SILVEIRA, K. S. S.; AMARAL, A. I. D. Humanização na prática dos profissionais da saúde. Inova Saúde, Criciúma, v. 10, n. 2, p. 125-138, 2020. DOI 10.18616/inova.v10i2.5590. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/Inovasaude/article/view/5590. Acesso em: 15 fev. 2022.
GARCIA, A.; CAREMO, M. L. O benefício da risoterapia durante a hospitalização. InterSaúde, Jaú, v. 1, n. 3, p. 17-24, 2020. Disponível em: http://revista.fundacaojau.edu.br:8078/journal/index.php/revista_intersaude/article/view/144. Acesso em: 15 fev. 2022.
GLÓRIA, M. S. et al. Projeto de extensão “Um Sorriso Pela Vida”: a prática da risoterapia na humanização da atenção à saúde. Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 17, n. 1, p. 1-12, 2021. DOI 10.5212/Rev.Conexao.v.17.17403.27. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/17403. Acesso em: 15 fev. 2022.
MASETTI, M. Soluções de palhaços: transformações na realidade hospitalar. 4. ed. São Paulo: Athena, 1998.
OLIVEIRA, F. M. et al. Recuperação imediata pelo riso: uma experiência clown. Ciência em Extensão, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 75-85, 2012. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/711. Acesso em: 15 fev. 2022.
OLIVEIRA, H. F. et al. Estresse e qualidade de vida de estudantes universitários. CPAQV, Piracicaba, v. 7, n. 2, p. 1-8, 2015. Disponível em: https://www.cpaqv.org/revista/CPAQV/ojs-2.3.7/index.php?journal=CPAQV&page=article&op=view&path%5B%5D=77. Acesso em: 25 fev. 2022.
PEDROSO, M. D.; FORTE, C. E. Comfort games: um estudo sobre os jogos como espaço de conforto emocional. In: SBC – PROCEEDINGS OF SBGAMES, 20., 2021, Gramado. Anais [...]. Gramado: SBGames, 2021. Disponível em: https://www.sbgames.org/proceedings2021/CulturaShort/217167.pdf. Acesso em: 15 maio 2022.
SILVA, W. P. Extensão universitária: um conceito em construção. Extensão & Sociedade, Lagoa Nova, v. 11, n. 2, 2020. DOI 10.21680/2178-6054.2020v11n2ID22491. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491. Acesso em: 15 maio 2022.
PRATES, A. C. L. et al. O conceito do bem-estar subjetivo de pacientes hospitalizados: revisão sistemática da literatura. Brazilian Journal of Surgery and Clinical Research, Cianorte, v. 32, n. 1, p. 60-66, 2020. Disponível em: https://www.mastereditora.com.br/periodico/20200907_163709.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
RAMOS, E. A. et al. Humanização na Atenção Primária à Saúde. Rev. Med. Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 28, supl. 5, p. 176-180, 2018. DOI 10.5935/2238-3182.20180134. Disponível em: https://www.rmmg.org/artigo/detalhes/2454#. Acesso em: 15 fev. 2022.
RESENDE, M. D. C.; MOURA, E. P.; SAID, C. C. Doutores Só Risos: percepção dos estudantes sobre as contribuições da palhaçaria na sua formação médica. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [s. l.], v. 13, n. 5, 2021. DOI 10.25248/reas.e7383.2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/7383. Acesso em: 15 fev. 2022.
RIBEIRO, R. P. et al. Estresse ocupacional entre trabalhadores de saúde de um hospital universitário. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 39, p. 1-6, 2018. DOI 10.1590/1983-1447.2018.65127. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/93bFnj3GkbyPtrpjyGvn8cj/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.
SALIBA, F. G. et al. Salivary cortisol levels: the importance of clown doctors to reduce stress. Pediatric Reports, Pavia, v. 8, n. 1, p. 12-14, 2016. DOI 10.4081/pr.2016.6188. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4821216/. Acesso em: 15 fev. 2022.
SILVA, C. P. R.; CONCEIÇÃO, A. P.; CHAGAS, A. P. S. Clown: o palhaço como intervenção e humanização em saúde. Journal of Health & Biological Sciences, Fortaleza, v. 5, n. 4, p. 352-359, 2017. DOI 10.12662/2317-3076jhbs.v5i4.1181.p352-359.2017. Disponível em: https://periodicos.unichristus.edu.br/jhbs/article/view/1181. Acesso em: 15 fev. 2022.
TAKAHAGUI, F. M. et al. MadAlegria: estudantes de medicina atuando como doutores-palhaços: estratégia útil para humanização do ensino médico? Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 38, n. 1, p. 120–126, 2014. DOI 10.1590/S0100-55022014000100016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/JrCzwd38wzBMzznRWcPcNcK/?lang=pt. Acesso em: 15 fev. 2022.
TRALDE, F. K. A. et al. Estresse o vilão da eficácia do tratamento oncológico. Brazilian Journal of Development, [s. l.], v. 7, n. 5, p. 53902-53921, 2021. DOI 10.34117/bjdv7n5-679. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/30591. Acesso em: 15 fev. 2022.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Constitution. Geneva: WHO, 2016. Disponível em: https://www.who.int/about/governance/constitution. Acesso em: 11 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andressa Duarte de Souza, Guilherme Augusto Barroso de Aguiar, Michelly Siman Glória , Karen Santos Lima, Alison Cristine Pinto Guelpeli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.