The extension project “Histories and memories about education” and the principle of indissociability between teaching, research and extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n12022-64873

Keywords:

University Extension, History of Education, Principle of Inseparability

Abstract

With the Covid-19 pandemic, the actions carried out in person at universities, including the various extension projects of a public university in the State of Paraná, needed to be adjusted to the new reality of activities carried out remotely. One of the projects that has been adapted to the new format was the extension project “Histories and Memories about Education”. This article brings an experience report on the participation in the aforementioned project during the year 2021, as well as the actions developed in it, such as the performing of extension courses with undergraduate students, stricto sensu graduate students, teachers and external public to the University. The process of elaboration and writing of an electronic newsletter for scientific dissemination, and the contact with the activities developed at the Center for Documentation and Research in the History of Education, as a way of contemplating the principle of Indissociability between teaching- extension search, has also been discussed in the report.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Wilson de Lima, Universidade Federal do Paraná

Mestrando em Educação na Universidade Federal do Paraná, Brasil; bolsista voluntário do projeto de extensão "Histórias e memórias sobre educação".

Nadia Gaiofatto Gonçalves, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, Brasil; estágio pós-doutoral na Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil; professora associada da Universidade Federal do Paraná, Brasil;  coordenadora do Centro de Documentação e Pesquisa em História da Educação (CDPHE) e dos Projetos de Extensão "Memórias e histórias sobre educação" e "Ensino de História: diálogos e possibilidades"; vice-líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História da Formação e das Práticas Educativas (NUHFOPE/UFPR). 

Andréa Bezerra Cordeiro, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Brasil, com período sanduíche na Universidad de la Republica, Uruguay; professora adjunta na Universidade Federal do Paraná, Brasil; membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE/UFPR); vice-coordenadora do projeto de extensão "Memórias e histórias sobre educação". 

Bruno Augusto Pedroso de Souza, Universidade Federal do Paraná

Graduando em História na Universidade Federal do Paraná, Brasil; bolsista da Fundação Araucária PIBIS/SIPAD).

References

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de dezembro de1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 03 out. 2021.

DALCIN, Larissa; AUGUSTI, Rudinei Barichello. O princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão como paradigma de uma universidade socialmente referenciada. Revista ELO – Diálogos em Extensão, UFV, v. 5, n. 3, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1168/623 . Acesso em: 31 out 2021.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão e a flexibilização curricular: uma visão da extensão. Porto Alegre: UFRGS; Brasília: MEC/SESu,2006. Disponível em: https://www.uemg.br/downloads/indissociabilidade_ensino_pesquisa_extensao.pdf . Acesso em: 22 out. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 25ª edição, 2002.

GONÇALVES, Nadia Gaiofatto. Princípio da Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: desafios e possibilidades. In.: GONÇALVES, N. G.; QUIMELLI, G. A. S. (ORGS). Princípios da Extensão Universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: Editora CRV, 2016.

MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, ago 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gmGjD689HxfJhy5bgykz6qr/?lang=pt . Acesso em: 01 nov. 2021.

NOGUEIRA, Maria D. P. (Org). Extensão Universitária: diretrizes conceituais e políticas. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2000.

REIMER, Marilene; ZAGONEL, Rosa M. A indissociabilidade consciente: uma reflexão sobre o cotidiano da docência. Extensão em Foco, Curitiba: Editora da UFPR, n. 9, jan/jul 2014, p. 50-60. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/38916 . Acesso em: 01 nov. 2021.

TAUCHEN, Gionara; FÁVERO, Altair. O princípio da indissociabilidade universitária: dificuldades e possibilidades de articulação. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 33, p. 403-419, maio/ago 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3818/3491 . Acesso em: 05 nov. 2021.

Obs: duas referências, que identificam autores do texto, serão inseridas na versão final do texto

Published

2022-06-27

How to Cite

LIMA, C. W. de; GONÇALVES, N. G.; CORDEIRO, A. B.; SOUZA, B. A. P. de. The extension project “Histories and memories about education” and the principle of indissociability between teaching, research and extension. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 144–156, 2022. DOI: 10.14393/REE-v21n12022-64873. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/64873. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência