The extension project “Histories and memories about education” and the principle of indissociability between teaching, research and extension
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v21n12022-64873Keywords:
University Extension, History of Education, Principle of InseparabilityAbstract
With the Covid-19 pandemic, the actions carried out in person at universities, including the various extension projects of a public university in the State of Paraná, needed to be adjusted to the new reality of activities carried out remotely. One of the projects that has been adapted to the new format was the extension project “Histories and Memories about Education”. This article brings an experience report on the participation in the aforementioned project during the year 2021, as well as the actions developed in it, such as the performing of extension courses with undergraduate students, stricto sensu graduate students, teachers and external public to the University. The process of elaboration and writing of an electronic newsletter for scientific dissemination, and the contact with the activities developed at the Center for Documentation and Research in the History of Education, as a way of contemplating the principle of Indissociability between teaching- extension search, has also been discussed in the report.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de dezembro de1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 03 out. 2021.
DALCIN, Larissa; AUGUSTI, Rudinei Barichello. O princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão como paradigma de uma universidade socialmente referenciada. Revista ELO – Diálogos em Extensão, UFV, v. 5, n. 3, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1168/623 . Acesso em: 31 out 2021.
FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão e a flexibilização curricular: uma visão da extensão. Porto Alegre: UFRGS; Brasília: MEC/SESu,2006. Disponível em: https://www.uemg.br/downloads/indissociabilidade_ensino_pesquisa_extensao.pdf . Acesso em: 22 out. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 25ª edição, 2002.
GONÇALVES, Nadia Gaiofatto. Princípio da Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: desafios e possibilidades. In.: GONÇALVES, N. G.; QUIMELLI, G. A. S. (ORGS). Princípios da Extensão Universitária: contribuições para uma discussão necessária. Curitiba: Editora CRV, 2016.
MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, ago 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gmGjD689HxfJhy5bgykz6qr/?lang=pt . Acesso em: 01 nov. 2021.
NOGUEIRA, Maria D. P. (Org). Extensão Universitária: diretrizes conceituais e políticas. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2000.
REIMER, Marilene; ZAGONEL, Rosa M. A indissociabilidade consciente: uma reflexão sobre o cotidiano da docência. Extensão em Foco, Curitiba: Editora da UFPR, n. 9, jan/jul 2014, p. 50-60. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/38916 . Acesso em: 01 nov. 2021.
TAUCHEN, Gionara; FÁVERO, Altair. O princípio da indissociabilidade universitária: dificuldades e possibilidades de articulação. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 33, p. 403-419, maio/ago 2011. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3818/3491 . Acesso em: 05 nov. 2021.
Obs: duas referências, que identificam autores do texto, serão inseridas na versão final do texto
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Wilson de Lima, Nadia Gaiofatto Gonçalves, Andréa Bezerra Cordeiro, Bruno Augusto Pedroso de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.