Microalgae and cyanobactéria

didactic-scientific ideas for working in the basic network education

Authors

  • Fabiana Schumacher Fermino Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v21n12022-63749

Keywords:

University extension, Microalgae, Cyanobacteria, Virtual tool

Abstract

An extension action was developed with teachers who work on the basic network education in 18 Brazilian states, including 47 municipalities, during the months of May and June in 2021. This action was developed in a virtual form, using virtual learning tools. The goals were to inform about the contents of microalgae and cyanobacteria, which receive little attention in all schools levels most of the time, as well as in textbooks in general, and to propose didactic ideas on how to work this content in classrooms from kindergarten to high school. The plurality of educational ideas and experiences characterized the project experience. It was discussed the hardships of teaching this subject and of sparking interest among the students. When the extension action finished, some participants of the course, along with the coordinator, elaborated an e-book addressing the topics from early childhood education to secondary school. This e-book can be found online for free on the virtual library of the State University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Schumacher Fermino, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutora em Ciencias Biológicas (Biologia Vegetal) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", São Paulo, Brasil; professora titular da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Unidade Santana do Livramento, Brasil.

References

ADAMY, H. V. et al. Sugestão de alternativas de materiais didáticos para o ensino de microalgas. Revista Eletrônica Científica da UERGS, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 58-61, dez., 2015. Doi: 10.21674/2448-0479.11.58-61. Disponível em: http://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/34/35. Acesso em: 20 out. 2021.

BALDAUF, S. L. An overview of the phylogeny and diversity of eukaryotes. Journal of Systematics and Evolution, Pequim, v. 46, n. 3, 2008. Doi: 10.3724/SP.J.1002.2008.08060. Disponível em: https://www.jse.ac.cn/EN/10.3724/SP.J.1002.2008.08060. Acesso em: 20 out. 2021.

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Acesso em: 20 out. 2021.

BICUDO, C. E. M.; MENEZES, M. Gêneros de algas de águas continentais no Brasil: chave para identificação e descrição. São Carlos: RiMa, 2017.

BRITO, A. C. S.; VALLIM, M. A. Confecção de modelos didáticos de microalgas: uma proposta de utilização na educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS DA SAÚDE E DO AMBIENTE, 4., Niterói, 2014. Anais [...]. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2014. Disponível em: http://www.decb.uerj.br/arquivos/magui_181-748-1-PB.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.

KRASILCHIK, M. Práticas de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2008.

MARGULIS, L.; SCHWARTZ, K. V. Cinco reinos: um guia ilustrado dos filos da vida na Terra. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2001.

RAVEN, P. H.; EVERT, R. F.; EICHHORN, S. E. Biologia vegetal. 7. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.

SILVA, L. C. R. et al. Ensino de microalgas por meio de modelos didáticos: tornando o mundo microscópico visível e significativo. Educar Mais, Pelotas, v. 5, n. 2, p. 179-197, 2021. Doi: 10.15536/reducarmais.5.2021.1917. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/1917. Acesso em: 10 fev. 2022.

SIMÕES, M. A. et al. Algas cultiváveis e sua aplicação biotecnológica. [recurso eletrônico] Aracaju: IFS, 2016. Disponível em: https://repositorio.ifs.edu.br/biblioteca/bitstream/123456789/952/1/E-book_Algas_cultivaveis.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

TUCCI, A. et al. Atlas de cianobactérias e microalgas de águas continentais brasileiras. São Paulo: Instituto de Botânica, 2019. Disponível em: https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/institutodebotanica/wp-content/uploads/sites/235/2020/01/atlas-algas-e-cianobacterias-ibt-2019_versao-dezembro-2019.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

Published

2022-06-27

How to Cite

FERMINO, F. S. Microalgae and cyanobactéria: didactic-scientific ideas for working in the basic network education. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 108–117, 2022. DOI: 10.14393/REE-v21n12022-63749. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/63749. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência