The project “Science Stand”, leisure and intersectional flow in times of pandemic

Authors

  • Cathia Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • Luis Paulo de Carvalho Piassi Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-4423-180X
  • Maria Manuel Rocha Teixeira Baptista Universidade de Aveiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-63022

Keywords:

Science Stand, Leisure, Intersectionality

Abstract

Starting from the principle of the educational sphere of leisure and its power in the axis of extension, this text proposes to share about the “Science Stand” project, the connections with leisure and with the intersectional flows of gender, race and class. For this exercise, we used a literature review methodology, cutting out publications around the project, the leisure and the intersection of gender, race and class, as well as an experience report in connection with remote practices carried out in 2020 in the pandemic by the Federal Institute of São Paulo (IFSP), Salto campus. We identified that the “Science Stand” project has a curriculum that expresses, in its different facets, intersectional understandings about the deconstruction of identities, reflections on social rights and gender stereotypes, educational possibilities for and through leisure, and promotes access to diverse knowledge.

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Author Biographies

Cathia Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Doutora em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil, com período sanduíche na Universidade de Aveiro, Portugal; estágio pós-doutoral em Estudos Culturais na Universidade de São Paulo, Brasil; professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus Salto, Brasil; membro do Laboratório de Pesquisa sobre Formação e Atuação Profissional em Lazer (ORICOLE/UFMG) e do Grupo Multidisciplinar de Estudos de Linguagens e Manifestações Culturais (LIMC/IFSP).  

Luis Paulo de Carvalho Piassi, Universidade de São Paulo

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, Brasil; professor titular da Escola de Artes, Ciências e Humanidades na mesma instituição; líder do Grupo de Pesquisa Interfaces e Núcleos Temáticos de Estudos e Recursos da Fantasia nas Artes, Ciências, Educação e Sociedade e do projeto "Banca da Ciência".

Maria Manuel Rocha Teixeira Baptista, Universidade de Aveiro

Doutora em Cultura pela Universidade de Aveiro, Portugal; livre-docente na Universidade do Minho, Portugal; professora do Departamento de Línguas e Culturas da Universidade de Aveiro, Portugal.

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Published

2021-10-30

How to Cite

ALVES, C.; PIASSI, L. P. de C.; BAPTISTA, M. M. R. T. The project “Science Stand”, leisure and intersectional flow in times of pandemic. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 212–228, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-63022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/63022. Acesso em: 21 nov. 2024.