The extensionist activities of the "Meninas da Física" program during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-63009Keywords:
Science communication, Covid-19, Women in science, ExtensionAbstract
With the Covid-19 pandemic, social distancing and health prevention recommendations, the use of Social Networks has increased significantly. The Meninas da Física Extension Program, during the pandemic, faced challenges to continue the face-to-face activities of the program, having to adapt them for remote encounters, using technological resources and Social Networks. This work will present the online meetings held to promote teaching and scientific dissemination actions, highlighting scientific advances due to research carried out by women engaged in science. There were 28 lives, 5 of which with Libras Interpreter, 5 mini-courses, 2 lectures in public schools, and 1 training course for health professionals, online (remote). Also, extension actions aimed at disseminating information about Covid-19, with 7 posts for guidance and information about covid-19, and 2 lives. Finally, the program and its actions cause important impacts on the academic, professional and social formation of the engaged students, and especially on the society in which the actions were carried out and achieved, through the technological resources used.
Downloads
References
AGUIAR, G. A. Uso das ferramentas de redes sociais em bibliotecas universitárias: um estudo exploratório na UNESP, UNICAMP e USP. 2012. 184 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-03122012-160409/pt-br.php. Acesso em: 23 ago. 2021.
AMARAL, I. G.; NAVES, F. O enfrentamento das opressões de gênero numa universidade pública: o papel dos coletivos na ótica do feminismo decolonial. Revista Brasileira de Estudos Organizacionais, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 877-910, 2020. Doi: 10.21583/2447-4851.rbeo.2020.v7n1.305. Disponível em: https://rbeo.emnuvens.com.br/rbeo/article/view/305. Acesso em: 23 ago. 2021.
BARBOSA, L. M. S. Psicopedagogia: um diálogo entre a psicopedagogia e a educação. 2 ed. Curitiba: Bolsa Nacional do Livro, 2006.
BUENO, W. C. Jornalismo científico no brasil: os desafios de uma longa trajetória. In: PORTO, C. M. (org.). Difusão e cultura científica: alguns recortes, Salvador, 2009. p. 113-125. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ufba/125/1/Difusao%20e%20cultura%20cientifica.pdf. Acesso em: 23 ago. 2021.
CARBONI, R. M.; NOGUEIRA, V. O. Facilidades e dificuldades na elaboração de trabalhos de conclusão de curso. ConScientiae e Saúde, São Paulo, v. 3, p. 65-72, 2004. Doi: 10.5585/conssaude.v3i0.321. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/321. Acesso em: 25 ago. 2021.
CASTRO, S. R. F. A abordagem do plágio nos livros didáticos do ensino fundamental e na visão de autores. 2017. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/31525. Acesso em: 25 ago. 2021.
D’OLIVEIRA, A. F. Invisibilidade e banalização da violência contra as mulheres na universidade: reconhecer para mudar. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 23, 2019. Doi: 10.1590/Interface.190650. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/CWgFd9wk4fhJJkk9QW3HkRc/?lang=pt. Acesso em: 26 ago. 2021.
FAGUNDES, F.; NAKATA, L. E.; DAUD, L. Assédio moral: o caso dos funcionários terceirizados de manutenção da Universidade Federal de Uberlândia. Tecer, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, p. 184-198, 2015. Doi: 10.15601/1983-7631/RT.V8N15P184-198. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-izabela/index.php/tec/article/view/1022. Acesso em: 26 ago. 2021.
FALKENBERG, M. B. et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, 2014. Disponível em: https://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/educacao-em-saude-e-educacao-na-saude-conceitos-e-implicacoes-para-a-saude-coletiva/12279?id=12279. Acesso em: 26 ago. 2021.
FÉLIX, J.; OLIVEIRA, M. L. A educação não-escolar como potencializadora de processos (trans)formativos de jovens universitários/as. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 9, n. 3, p. 83-95, 2020. Doi: 10.17564/2316-3828.2020v9n3p83-95. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/7869. Acesso em: 26 ago. 2021.
FIGUEIREDO, V. C. N.; DA SILVA, Q. E. F.; SANTANA, F. A. L. Assédio moral e gênero na universidade pública: ressonâncias do produtivismo no trabalho docente. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 3, p. 1841-1855, 2020. Doi: 10.22633/rpge.v24iesp3.14291. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14291. Acesso em: 26 ago. 2021.
FREIBERGER, R. M.; BERBEL, N. A. N. A importância da pesquisa como princípio educativo na atuação pedagógica de professores de educação infantil e ensino fundamental. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 37, p. 207-245, 2010. Doi: 10.15210/CADUC.V0I37.1587. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1587. Acesso em: 27 ago. 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GONÇALVES, M. Contribuições das mídias sociais digitais na divulgação científica. In: PINHEIRO, L. V. R. P.; OLIVEIRA, E. C. P. (org.). Múltiplas facetas da comunicação e divulgação científica: transformações em cinco Séculos. Brasília: Ibict, 2012. p. 168-187.
LESKIN, P. Instagram live usage jumped 70% last month: a psychologist says it’s because ‘people are not designed to be isolated’. Insider, 16 abr. 2020. Disponível em: https://www.businessinsider.com/instagram-live-70-percent-increase-social-distancing-psychologist-explains-2020-4?utm_source=feedly&utm_medium=webfeeds. Acesso em: 26 ago. 2021.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1999.
MAIA, R. T. A importância da disciplina de metodologia científica no desenvolvimento de produções acadêmicas de qualidade no nível superior. Urutágua, Maringá, n. 14, 2008. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/014/14maia.htm. Acesso em: 27 ago. 2021.
MARINHO, S. Mulheres trans, violência de gênero e a permanente caça às bruxas. Argumentum, Vitória, v. 12, n. 3, p. 86-101, 2020. Doi: 10.47456/argumentum.v12i3.31355. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/31355. Acesso em: 26 ago. 2021.
MARQUES, E. S. et al. A violência contra mulheres, crianças e adolescentes em tempos de pandemia pela Covid-19: panorama, motivações e formas de enfrentamento. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 4, 2020. Doi: 10.1590/0102-311X00074420. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/SCYZFVKpRGpq6sxJsX6Sftx/?lang=pt. Acesso em: 26 ago. 2021.
MASSARANI, L. Curso online de jornalismo científico. Rio de Janeiro: Museu da Vida: Fiocruz, 2009.
NEWALL, C. et al. Science education: adult biases because of the child's gender and gender stereotypicality. Contemporary Educational Psychology, Sydney, v. 55, p. 30-41, 2018. Doi: 10.1016/j.cedpsych.2018.08.003. Disponível em: https://researchers.mq.edu.au/en/publications/science-education-adult-biases-because-of-the-childs-gender-and-g. Acesso em: 24 ago. 2021.
NUNES, V. M. A. Covid-19 e o cuidado de idosos: recomendações para instituições de longa permanência. Natal: EDUFRN, 2020.
OKUNO, E.; YOSHIMURA, E. M. Física das Radiações. São Paulo: Oficina de Textos, 2010.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE – OMS. Director-General’s opening remarks at the media briefing on Covid-19 - 11 march 2020. Disponível em: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. Acesso em: 24 ago. 2021.
POLAK, Y. N. S.; SANTANA, J. R.; MARINHO, H. L. Dialogando sobre metodologia científica. Fortaleza: Edições UFC, 2011.
PONTES, E. M.; SANTOS, M. K. O uso das redes sociais no âmbito das bibliotecas universitárias federais brasileiras. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. 24, 2011, Maceió. Anais [...]. Maceió-AL: FEBAB, 2011.
PRESTES, M.; CAPPELLETTO, E. Aprendizagem significativa no ensino de física das radiações: contribuições da educação ambiental. Remea, Rio Grande, v. 20, p. 180-184, 2008. Doi: 10.14295/remea.v20i0.3839. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3839. Acesso em: 24 ago. 2021.
PRÍNCIPE, E. Comunicação científica e redes sociais. In: ALBAGLI, S. (org). Fronteiras da Ciência da Informação. Brasília: IBICT, 2013. p. 196-216.
BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Segurança Sanitária. Diretoria Colegiada. Resolução - RDC nº 330, de 20 de dezembro de 2019. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 20 dez. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-rdc-n-330-de-20-de-dezembro-de-2019-235414748?inheritRedirect=true. Acesso em: 25 ago. 2021.
SALES, C. M. M.; SILVA, A. I.; MACIEL, E. L. N. Vigilância em saúde da Covid-19 no Brasil: investigação de contatos pela atenção primária em saúde como estratégia de proteção comunitária. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 29, n. 4, 2020. Doi: 10.5123/S1679-49742020000400011. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/ress/2020.v29n4/2020373/. Acesso em: 25 ago. 2021.
SANTAELLA, L. Da cultura de massa às interfaces na era digital. Revista Faced, Salvador, v. 14, p.105-118, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/1185/1/2657.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.
SCHRAIBER, L. B. et al. Homens, masculinidade e violência: estudo em serviços de atenção primária à saúde. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 790-803, 2012. Doi: 10.1590/S1415-790X2012000400011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/7ShM4VNVVVj7zXRX8rgZngg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 ago. 2021.
SENNA, A. A trajetória acadêmica de uma psicóloga, mulher trans e negra na universidade. Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 304-317, 2018. Doi: 10.5212/Rlagg.v.9.i2.0016. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/12852. Acesso em: 25 ago. 2021.
SIMONS, M. Radiation fears infect Brazil after accident. The New York Times, 2 december 1987. Disponível em: https://www.nytimes.com/1987/12/02/world/radiation-fears-infect-brazil-after-accident.html. Acesso em: 25 ago. 2021.
TOMAÉL, M. I.; MARTELETO, R. M. Redes sociais: posições dos atores no fluxo da informação. Encontros Bibli, Florianópolis, 2006. Doi: 10.5007/1518-2924.2006v11nesp1p75. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11nesp1p75. Acesso em: 24 ago. 2021.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Doi: 10.1590/S1517-97022005000300009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?lang=pt. Acesso em: 25 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.