"Jovens Programadores" during the pandemic
teaching computer programming remotely
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-63002Keywords:
Informatics in education, Computer programming, Remote learning, Coding for teensAbstract
“Jovens Programadores” (JP) is a program of the Federal University of Uberlândia (UFU) that offers free technological courses for elementary and high school students of Monte Carmelo, State of Minas Gerais, Brazil. The courses, which before the COVID-19 pandemic were taught in UFU’s own laboratories, needed to be adapted to be offered remotely. On one hand, such an adaptation process was not easy, but it counted with the collaboration of the whole JP team of professors and scholarship holders as well as the students benefited by the program. On the other hand, this reformulation represented an expansion of JP to other cities in which UFU is present (Patos de Minas-MG, Ituiutaba-MG and Uberlândia-MG), which allowed the program to also contribute to the technological and social development of such students.
Downloads
References
AZZI, D. V. et al. Quality of life, physical activity and burnout syndrome during online learning period in Brazilian university students during the COVID-19 pandemic: a cluster analysis. Psychology, Health & Medicine, [s. l.], p. 1-15, 2021. Doi: 10.1080/13548506.2021.1944656. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13548506.2021.1944656?journalCode=cphm20. Acesso em: 28 ago. 2021.
BORGMANN, A. Technology and the character of contemporary life: a philosophical inquiry. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
CAMBRUZZI, E.; SOUZA, R. M. de. Robótica educativa na aprendizagem de lógica de programação: aplicação e análise. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 21., 2015, Maceió. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2015. p. 21-28. Doi: 10.5753/cbie.wie.2015.21. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/4981/3397. Acesso em: 28 ago. 2021.
DUTRA, B. et al. O uso de competições de programação e robótica como estratégias para complementação e avaliação do aprendizado. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2019. p. 188-197. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2019.188. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8960. Acesso em: 28 ago. 2021.
HALIM, S.; HALIM, F. Competitive Programming 3: the new lower bound of programming contests. North Carolina: Lulu Press, 2013.
HONORATO, R. Aprender a ler, calcular e... programar: o novo desafio nas escolas. Veja [online], São Paulo, 14 dez. 2013. Disponível em: http://veja.abril.com.br/noticia/vida-digital/aprender-a-ler-calcular-e-programar-o-novo-desafio-nas-escolas/. Acesso em: 28 ago. 2021.
ONYEMA, E. M. et al. Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice, Romênia, v. 11, n. 13, p. 108-121, 2020. Disponível em: https://genbase.iiep.unesco.org/workspace/applis/epidoc/fichiers/EPIDOC/38698_52821_56584_1_PB.pdf. Acesso em: 28 ago. 2021.
PALVIA, S. et al. Online education: worldwide status, challenges, trends, and implications. Journal of Global Information Technology Management, USA, v. 21, n. 4, p. 233-241, 2018. Doi: 10.1080/1097198X.2018.1542262. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1097198X.2018.1542262. Acesso em: 28 ago. 2021.
PAPERT, S. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Basic Books, 1990.
REIS, E. et al. Jovens Programadores: ensino de programação e robótica para alunos do ensino básico de Monte Carmelo-MG. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2018, Fortaleza. Anais [...] Porto Alegre: SBC, 2018. p. 649-658. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2018.649. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8287. Acesso em: 28 ago. 2021.
RESNICK, M. et al. Scratch: programming for all. Communications of the ACM, USA, v. 52, n. 11, p. 60-67, 2009. Doi: 10.1145/1592761.1592779. Disponível em: https://dl.acm.org/. Acesso em: 28 ago. 2021.
SILVA, S. F. et al. Relato de experiência de ensino de computação no ensino fundamental em estágio supervisionado da Universidade de Pernambuco no campus Garanhuns. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO, 23., 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2015. p. 296-305. Doi: 10.5753/wei.2015.10246. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10246. Acesso em: 30 ago. 2021.
SOUSA, L. et al. Ensino de programação em robótica móvel no ensino fundamental e médio. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 5., 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2016. p. 399-402. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016.399. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/6960. Acesso em: 30 ago. 2021.
VALENTE, J. A. Diferentes usos do computador na educação. Em aberto, Brasília, v. 12, n. 57, 2008. Doi: 10.24109/2176-6673.emaberto.12i57.1876. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2187. Acesso em: 30 ago. 2021.
WHO. Coronavirus disease (COVID-19). 2021. Disponível em: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19. Acesso em: 28 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.