"Jovens Programadores" during the pandemic

teaching computer programming remotely

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-63002

Keywords:

Informatics in education, Computer programming, Remote learning, Coding for teens

Abstract

“Jovens Programadores” (JP) is a program of the Federal University of Uberlândia (UFU) that offers free technological courses for elementary and high school students of Monte Carmelo, State of Minas Gerais, Brazil. The courses, which before the COVID-19 pandemic were taught in UFU’s own laboratories, needed to be adapted to be offered remotely. On one hand, such an adaptation process was not easy, but it counted with the collaboration of the whole JP team of professors and scholarship holders as well as the students benefited by the program. On the other hand, this reformulation represented an expansion of JP to other cities in which UFU is present (Patos de Minas-MG, Ituiutaba-MG and Uberlândia-MG), which allowed the program to also contribute to the technological and social development of such students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Nogueira Couto, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Ciências de Computação pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; professor da Faculdade de Computação na mesma instituição.

Rafael Dias Araújo, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; professor da Faculdade de Computação na mesma instituição.

Renato de Aquino Lopes, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; professor da Faculdade de Computação mesma instituição.

Murillo Guimarães Carneiro, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Ciências da Computação e Matemática Computacional pela Universidade de São Paulo, Brasil; professor na Faculdade de Computação da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; coordenador do Grupo de Pesquisa Artificial and Machine Intelligence in Networks (AINet).

Fernanda Maria da Cunha Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Ciências pela Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo, Brasil; professora da Faculdade de Computação da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

References

AZZI, D. V. et al. Quality of life, physical activity and burnout syndrome during online learning period in Brazilian university students during the COVID-19 pandemic: a cluster analysis. Psychology, Health & Medicine, [s. l.], p. 1-15, 2021. Doi: 10.1080/13548506.2021.1944656. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13548506.2021.1944656?journalCode=cphm20. Acesso em: 28 ago. 2021.

BORGMANN, A. Technology and the character of contemporary life: a philosophical inquiry. Chicago: University of Chicago Press, 1987.

CAMBRUZZI, E.; SOUZA, R. M. de. Robótica educativa na aprendizagem de lógica de programação: aplicação e análise. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 21., 2015, Maceió. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2015. p. 21-28. Doi: 10.5753/cbie.wie.2015.21. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/4981/3397. Acesso em: 28 ago. 2021.

DUTRA, B. et al. O uso de competições de programação e robótica como estratégias para complementação e avaliação do aprendizado. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2019. p. 188-197. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2019.188. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8960. Acesso em: 28 ago. 2021.

HALIM, S.; HALIM, F. Competitive Programming 3: the new lower bound of programming contests. North Carolina: Lulu Press, 2013.

HONORATO, R. Aprender a ler, calcular e... programar: o novo desafio nas escolas. Veja [online], São Paulo, 14 dez. 2013. Disponível em: http://veja.abril.com.br/noticia/vida-digital/aprender-a-ler-calcular-e-programar-o-novo-desafio-nas-escolas/. Acesso em: 28 ago. 2021.

ONYEMA, E. M. et al. Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice, Romênia, v. 11, n. 13, p. 108-121, 2020. Disponível em: https://genbase.iiep.unesco.org/workspace/applis/epidoc/fichiers/EPIDOC/38698_52821_56584_1_PB.pdf. Acesso em: 28 ago. 2021.

PALVIA, S. et al. Online education: worldwide status, challenges, trends, and implications. Journal of Global Information Technology Management, USA, v. 21, n. 4, p. 233-241, 2018. Doi: 10.1080/1097198X.2018.1542262. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1097198X.2018.1542262. Acesso em: 28 ago. 2021.

PAPERT, S. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Basic Books, 1990.

REIS, E. et al. Jovens Programadores: ensino de programação e robótica para alunos do ensino básico de Monte Carmelo-MG. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 7., 2018, Fortaleza. Anais [...] Porto Alegre: SBC, 2018. p. 649-658. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2018.649. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/8287. Acesso em: 28 ago. 2021.

RESNICK, M. et al. Scratch: programming for all. Communications of the ACM, USA, v. 52, n. 11, p. 60-67, 2009. Doi: 10.1145/1592761.1592779. Disponível em: https://dl.acm.org/. Acesso em: 28 ago. 2021.

SILVA, S. F. et al. Relato de experiência de ensino de computação no ensino fundamental em estágio supervisionado da Universidade de Pernambuco no campus Garanhuns. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO, 23., 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2015. p. 296-305. Doi: 10.5753/wei.2015.10246. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10246. Acesso em: 30 ago. 2021.

SOUSA, L. et al. Ensino de programação em robótica móvel no ensino fundamental e médio. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 5., 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2016. p. 399-402. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016.399. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/6960. Acesso em: 30 ago. 2021.

VALENTE, J. A. Diferentes usos do computador na educação. Em aberto, Brasília, v. 12, n. 57, 2008. Doi: 10.24109/2176-6673.emaberto.12i57.1876. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2187. Acesso em: 30 ago. 2021.

WHO. Coronavirus disease (COVID-19). 2021. Disponível em: https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19. Acesso em: 28 ago. 2021.

Published

2021-10-30

How to Cite

COUTO, L. N.; ARAÚJO, R. D. .; LOPES, R. de A.; CARNEIRO, M. G.; SANTOS, F. M. da C. "Jovens Programadores" during the pandemic: teaching computer programming remotely. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 281–294, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-63002. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/63002. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)