"Development of cartoons and videos to popularize scientific knowledge" project as a tool to confront the pandemic

Authors

  • Ana Paula Coelho Balbi Universidade Federal de Uberlândia
  • Laís Campos Quintais Universidade Federal de Uberlândia
  • Mariana Ramos Universidade Federal de Uberlândia
  • Luciana Beatriz Tiago Oliveira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-62980

Keywords:

Extension, Cartoons, Videos, Scientific knowledge, Health

Abstract

The extension project entitled “Development of cartoons and videos to popularize scientific knowledge” has as one of its objectives to facilitate the population's access to knowledge that is worked in the universities, in a playful way and with easy-to-understand language, using social networks. The change in the world scenario due to the Covid-19 pandemic brought many challenges to health, economy, society, education and to the project, which underwent adaptations due to the need for social isolation and also to the published contents, which they began to address with more focus on issues related to Covid-19 and the guidelines established to confront the pandemic. In this context, the present report aims to describe the experiences and challenges faced by the extension project during the pandemic period, as well as highlight the importance of the material produced and the interaction with the population. The project has 1.025 followers and divides its activities among the script, art, digitization, editing, marketing and secretariat teams, that is, a multidisciplinary composition that allows the exchange of experiences between its members and those with the community, as well as the creation and publication of cartoons on social networks, in a didactic and reliable way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Coelho Balbi, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Fisiologia pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil;  professora associada do Instituto de Ciências Biomédicas da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Laís Campos Quintais, Universidade Federal de Uberlândia

Graduanda em Fisioterapia na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Mariana Ramos, Universidade Federal de Uberlândia

Graduanda em Enfermagem na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Luciana Beatriz Tiago Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia

Mestranda em Biologia Celular e Estrutural Aplicadas na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; bolsista CAPES.

References

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê? Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.

MORAES, B.; CAIRES, L.; FONTES, H. Pesquisa revela que brasileiro gosta de ciência, mas sabe pouco sobre ela. Jornal da Unicamp, Campinas, 25 set. 2017. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2017/09/25/pesquisa-revela-que-brasileiro-gosta-de-ciencia-mas-sabe-pouco-sobre-ela. Acesso em: 20 jul. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Brasília: Organização Pan-Americana de Saúde, 2005.

PRADO, C. C.; SOUSA JUNIOR, C. E.; PIRES, M. L. Histórias em quadrinhos: uma ferramenta para a educação e promoção da saúde. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, 2017. Doi: 10.29397/reciis.v11i2.1238. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1238. Acesso em: 20 jul. 2021.

SILVA, A. L. B. et al. Importância da extensão universitária na formação profissional: Projeto Canudos. Rev. Enferm. UFPE, Recife v. 13, p. 1-8, 2019. Doi: 10.5205/1981-8963.2019.242189. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/242189. Acesso em:

SILVA, W. P. Extensão universitária: um conceito em construção. Extensão & Sociedade, Natal, v. 11, n. 2, 2020. Doi: 10.21680/2178-6054.2020v11n2ID22491. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/22491. Acesso em:

SILVEIRA, L. M. C.; RIBEIRO, V. M. B. Grupo de adesão ao tratamento: espaço de “ensinagem” para profissionais de saúde e pacientes. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 9, p. 91-104, 2005. Doi: 10.1590/S1414-32832005000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/9hHsHvbDLkYF4j845PJx5WM/?lang=pt. Acesso em:

VOSOUGHI, S.; ROY, D.; ARAL, S. The spread of true and false news online. Science, Whashington, v. 359, n. 6.380, p. 1.146-1.151, 2018. Doi: 10.1126/science.aap9559. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aap9559. Acesso em: 20 ago. 2021.

Published

2021-10-30

How to Cite

BALBI, A. P. C.; QUINTAIS, L. C.; RAMOS, M.; OLIVEIRA, L. B. T. "Development of cartoons and videos to popularize scientific knowledge" project as a tool to confront the pandemic. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 202–211, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-62980. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62980. Acesso em: 21 nov. 2024.