UFSC-Ararangua creates a singing group and stimulates academic community’s participation

Authors

  • Wesley Berger Fernandes Universidade Federal de Santa Catarina
  • Davi Feliciano Nonnenmacher Universidade Federal de Santa Catarina
  • Daiana Cristine Bündchen Universidade Federal de Santa Catarina
  • Francielly Andressa Felipetti Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-62546

Keywords:

Music, Art, Singing group

Abstract

Music provides innumerable benefits to health, which happen through participation in vocal groups, among others. The goal of this work is to describe the creation of a singing group at the Federal University of Santa Catarina, Campus Araranguá, State of Santa Catarina, Brazil, as well as the activities performed to stimulate the participants to express their emotions and feelings through music. In order to create the group, the following steps were taken: the group’s name was chosen, invitations for people to integrate the group were sent, and weekly meetings and performances were scheduled. With this work, it was possible to describe how Staccato Group’s creation happened, a group with about 50 members. Since its origins, the group has performed at seven events for the academic community, and, even during pandemic times, it has held six online performances. Therefore, Staccato Group has ignited the culture of art in each of its members.

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Author Biographies

Wesley Berger Fernandes, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Medicina na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; integrante do Grupo de Pesquisa Música e Sensibilidades Humanas.

Davi Feliciano Nonnenmacher, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Computação na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; membro do Grupo de Pesquisa Música e Sensibilidades Humanas.

Daiana Cristine Bündchen, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Brasil; professora na Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; integrante do Laboratório de Pesquisa em Fisioterapia Cardiorrespiratória (UFSC/Campus Araranguá); coordenadora do Grupo de Estudos em Fisioterapia na Insuficiência Renal Crônica (GEFIRC). 

Francielly Andressa Felipetti, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Biologia Buco-dental (Histologia e Embriologia) pela Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Brasil; professora adjunta do Departamento de Ciências da Saúde da Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; líder do Grupo de Pesquisa Música e Sensibilidades Humanas.

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Published

2021-10-30

How to Cite

FERNANDES, W. B. .; NONNENMACHER, D. F. .; BÜNDCHEN, D. C.; FELIPETTI, F. A. UFSC-Ararangua creates a singing group and stimulates academic community’s participation. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 319–329, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-62546. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62546. Acesso em: 22 jul. 2024.

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