Health education with university students in Covid-19 times

experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v0n00-62497

Keywords:

Health Education, Health Promotion, Empowerment for health, Covid-19

Abstract

This report aims to describe the experience lived by members of the group, study and research, promoting communication, education and health literacy in Brazil (ProLiSaBr) of the group in the performance of health education activities, with undergraduate students from a University in the Triângulo Mineiro. Health education activities took place through an extension course, in dialogues covering health, quality of life and healthy lifestyle, supported by the salutogenic paradigm. The course was conducted virtually, through Google Meet, in five meetings, from 15 to 19 June 2020, by the organizing team composed of 12 members of the ProLiSaBr group, one subject specialist each day and 77 university students. In this context, the themes of resilience, physical activity, nutrition, water, sun, confidence, balance, rest, sleep, empowerment and sense of coherence were addressed. Health education provided opportunities for reflections on the concept of health, promotion and quality of life. This course also provided the sharing of collective experiences in the process of deconstruction and construction of perspectives, facing the impacts of the Covid-19 pandemic in the university context, and, as a product, a YouTube channel.

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Author Biographies

Rosane Aparecida de Sousa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutora em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brasil;  estágio pós-doutoral em Serviço Social pela Escola Nacional de Saúde pública na Universidade Nova de Lisboa, Portugal; professora associada do Departamento de Serviço Social da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Minas Gerais, Brasil; coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Promoção em Comunicação, Educação e Literacia para a Saúde no Brasil (ProLiSaBr); membro do Grupo de Pesquisa: Ciclos de Vida, Família e Saúde no Contexto Social.

Kellen Campos Castro Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutoranda em Atenção à Saúde na Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Minas Gerais, Brasil; membro do Grupo de Pesquisa Promoção em Comunicação, Educação e Literacia para a Saúde no Brasil (ProLiSaBr).

Claudia Helena Julião, Universidade Federal do Triangulo Mineiro

Doutora em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brasil; estágio pós-doutoral em Serviço Social na mesma instituição; professora associada do Departamento de Serviço Social da Universidade Federal do Triangulo Mineiro, Minas Gerais, Brasil;  líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Adoção (GEPA); membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Promoção em Comunicação, Educação e Literacia para a Saúde no Brasil (ProLiSaBr).

Isadora Catananti Ardenghi Andrade, Escola Nacional de Saúde Pública

Pós-graduanda (Especialização) em Promoção da Saúde e Desenvolvimento Social na Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ), Rio de Janeiro, Brasil; assistente social; membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Promoção em Comunicação, Educação e Literacia para a Saúde (ProLiSaBr). 

References

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Published

2021-10-29

How to Cite

SOUSA, R. A. de .; MOREIRA, K. C. C.; JULIÃO, C. H.; ANDRADE, I. C. A. . Health education with university students in Covid-19 times: experience report. Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 120–133, 2021. DOI: 10.14393/REE-v0n00-62497. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/62497. Acesso em: 22 jul. 2024.