Itinerant Physics exhibition

effects on motivation of students at schools in Janaúba, State of Minas Gerais, Brazil

Authors

  • João Marcus Neres da Silva Federal University of Uberlândia
  • Adevailton Bernardo dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-58127

Keywords:

Physics experiments library, Physics teaching, Motivation

Abstract

This text presents the development, application and the results of an activity using experiments denominated Itinerant Physics Exhibition. The objective is to discuss how an exhibition of experiments related to the discipline of Physics contributes to the motivation of high school students. This work aims to discuss about the contributions on Physics studies using experiments related with high school students motivation. The development of this work is associated with an extension project that aims to contribute to the basic teaching of Physics through the creation of a ludic and interactive space which could be taken to different environments, in addition to research on possible impacts generated by the activity with experiments. Preliminarily, the Itinerant Physics Exhibition was carried out to two schools in the city of Janaúba, State of Minas Gerais, Brazil, where the experimental activities were realized, and the students were invited to answer questionnaires before and after the interventions. The analysis of the results indicate that this type of activities can interfere positively with the development of autonomy, the feeling of competence and the establishment of bonds among students, which are factors related to intrinsic motivation, revealing that the proposal can have relevant effects on students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Marcus Neres da Silva, Federal University of Uberlândia

Master degree student in Science and Mathematics Teaching, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; teacher at the state school in Janaúba, State of Minas Gerais, Brazil.

Adevailton Bernardo dos Santos

PhD in Physics Applied to Medicine and Biology by the University of São Paulo, Brazil, with post-doctoral internship in Science Teaching in Science Dissemination by the Federal University of Minas Gerais; professor at the Physics Institute of the Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil.

References

CANTORI, W. R. L.; DAS NEVES, E. R. C. Orientações motivacionais de alunos do curso superior: estudo exploratório com estudantes do curso de comunicação social. Acta Científica, São Paulo, v. 1, n. 18, p. 35-46, 2010. Disponível em: https://revistas.unasp.edu.br/acch/article/view/16. Acesso em: 15 maio 2020.

DÍAZ, M. J. M.; KEMPA, R. F. Los alumnos prefieren diferentes estrategias didácticas de la enseñanza de las ciencias en función de sus características motivacionales. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Barcelona, v. 9, n. 1, p. 59-68, 1991. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/51356. Acesso em: 20 jun. 2020.

GUIMARÃES, S.; BZUNECK, J. A. Propriedades psicométricas de uma medida de avaliação da motivação intrínseca e extrínseca: um estudo exploratório. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 7, n. 1, p. 1-08, 2002. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-350538. Acesso em 20 jun. 2020.

GUIMARÃES, S. E.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. Doi: /10.1590/S0102-79722004000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/DwSBb6xK4RknMzkf5qqpZ6Q/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

LABURÚ, C. E. Fundamentos para um experimento cativante. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 383-405, 2006. Doi: 10.5007/%25x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6268. Acesso em: 19 mar. 2020.

LOURENÇO, A. A.; DE PAIVA, M. O. A. A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, 2010. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/313. Acesso em: 15 maio 2020.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2017. Doi: 10.26512/rpf.v1i1.7074. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/332827306_GRANDES_DESAFIOS_PARA_O_ENSINO_DA_FISICA_NA_EDUCACAO_CONTEMPORANEA. Acesso em: 18 abr. 2020.

PAVÃO, A. C. Ensinar ciências fazendo ciência. 2008. Disponível em: http://hpc.ct.utfpr.edu.br/~charlie/docs/PPGFCET/4_TEXTO_01_ENSINAR%20CI%C3%8ANCIAS%20FAZENDO%20CI%C3%8ANCIA.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.

PRIGOL, S.; GIANNOTTI, S. M. A importância da utilização de práticas no processo de ensino-aprendizagem de ciências naturais enfocando a morfologia da flor. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1., SEMANA DA PEDAGOGIA, 20., 2008, Cascavel. Anais [...]. Cascavel: Unioeste, 2008.

SANTOS, A. B. A física no ensino médio: motivação e cidadania. Em Extensão, Uberlândia, v. 8, n. 1, 2009. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20381. Acesso em: 15 maio 2020.

SILVA, J. M. N., SANTOS, A. B. Ensino e aprendizagem de conceitos de Física a partir de demonstrações experimentais. In: ENCONTRO MINEIRO SOBRE INVESTIGAÇÃO NA ESCOLA, 9., 2018, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: UFU, 2018.

UFU - UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Conselho Universitário. Resolução nº 04/2009, de 27 de março de 2009. Estabelece a Política de Extensão da Universidade Federal de Uberlândia, e dá outras providências. Disponível em http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/ataCONSUN-2009-4.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

Published

2021-06-30

How to Cite

SILVA, J. M. N. da .; SANTOS, A. B. dos . Itinerant Physics exhibition: effects on motivation of students at schools in Janaúba, State of Minas Gerais, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 162–178, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-58127. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/58127. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)