“Barraquímica”
a space for the dissemination of science involving experimentation in Chemistry and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-56349Keywords:
Scientific divulgation, Teacher training, PIBIDAbstract
This extension work illustrates a playful alternative to the scientific dissemination in school environment for an alternative time to the subjects. The activity was applied to over 750 middle and high school students from a public school in the interior of the state of São Paulo who complied with the proposal, and it consisted of conducting chemical experiments in a tent in the school yard named “Barraquímica”. The selected experiments were easy to perform so that they could be performed within 10 minutes and make room for the questions addressed at the time of the break. According to the results obtained, the activity was widely accepted by the students and was an important factor for the academic formation of undergraduate students of the Chemistry Degree Course.
Downloads
References
BALDUINO, V. A. P. et al. Quando a matemática e a química encontram o teatro: uma revolução pedagógica. Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 184-201, 2020. Doi: 10.14393/REE-v19n12020-50793.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 2000.
BYBEE, R. W. Science education and the science-technology-society (STS) theme. Science Education, v. 71, n. 5, p. 667-683, 1987. Doi: 10.1002/sce.3730710504.
CANON, C. A. S.; PELEGRINELLI, G. Extensão universitária: o impacto de um projeto de extensão na formação profissional dos discentes na educação superior. Revista UFG, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 1-15, 2019. Doi: 10.5216/revufg.v19.59799.
CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de ciências por investigação. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 1-15.
COSTA, B. N. et al. Promoção de mostra científica para os educandos de uma escola municipal de Barreirinhas, Maranhão. Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 165-177, 2019. Doi: 10.14393/REE-v18n22019-48704.
DAPIEVE, D. F. S.; RODRIGUES, M. A. Visão de licenciandos em química sobre a divulgação científica como recurso didático no ensino de química. REnCiMA, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 369-384, 2020. Doi: 10.26843/rencima.v11i4.1417.
FREITAS, H. et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, São Paulo, v. 35, n.3, p. 105-112, 2000. Disponível em: http://www.ufrgs.br/gianti/files/artigos/2000/2000_092_RAUSP.PDF. Acesso em: 15 jul. 2020.
GONÇALVES, R. P. N.; GOI, M. E. J. Experimentação no ensino de química na educação básica: uma revisão de literatura. REDEQUIM, Recife, v. 6, n. 1, p. 136-152, 2020. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2627. Acesso em: 20 jul. 2020.
MARQUES, J. B. V.; FREITAS, D. Fatores de caracterização da educação não formal: uma revisão da literatura. Educação em Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1.087-1.110, 2017. Doi: 10.1590/s1517-9702201701151678.
MASSARANI, L.; MOREIRA, I. C. Science communication in Brazil: a historical review and considerations about the current situation. Anais da Academia Brasileira de Ciências, Rio de Janeiro, v. 88, n. 3, p. 1.577-1.595, 2016. Doi: 10.1590/0001-3765201620150338
OLIVEIRA, J. C. As ciências no paço de d. João. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p.1, 1999. Doi: 10.1590/S0104-59701999000200009.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.
REIS, N. A.; MOREIRA, L. M.; SILVA, E. L. Teatro, experimentação e divulgação científica na educação básica: uma tríade possível para a alfabetização científica. REnCiMA, São Paulo v. 10, n. 1, p. 209-227, 2019. Doi: 10.26843/rencima.v10i1.1363.
STRACK, R.; LOGUERCIO, R. C.; PINO, J. C. Percepções de professores de ensino superior sobre a literatura de divulgação científica. Ciência e Educação, Bauru, v. 15, n. 4, p. 425-442, 2009. Doi: 10.1590/S1516-73132009000200012.
REIS, E. F.; SCHWARZER, C. H.; STROHSCHOEN, A. A. G. A experimentação no ensino de ciências: reações químicas no ensino fundamental. Educação Pública, v. 20, n. 9, p. 1, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/9/a-experimentacao-no-ensino-de-ciencias-r-reacoes-quimicas-no-ensino-fundamental. Acesso em: 18 ago. 2020.
ZAMBONI, L. M. S. Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso da divulgação científica. Campinas-SP: Autores Associados, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.