Development of an educational primer on food and nutrition security for family farmers
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n22020-56217Keywords:
Family Farming, Primer, Food and nutrition securityAbstract
Food and nutrition security (SAN) is a topic that has a close connection with family farming. This report aims to describe the experience of developing a booklet on SAN for family farmers that included the selection of content, style and format of the material. The booklet, which is a descriptive guidance document on SAN in the context of family farming, was prepared by four scholarship holders linked to the project “Technical-scientific support for strengthening, consolidating and sustaining agrarian reorganization and commercialization of family agriculture and fishing production policies in Brazil” under the guidance of a professor at the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO), all which were participants in the referred project. The bibliographic survey was carried out through articles, legislation and reports. It was observed that there are few studies dealing with the relationship between SAN and aspects such as hygiene, conservation and transport with family farming as the public, and in this way the booklet was produced considering the approximation of SAN contents to family farmers.
Downloads
References
ALMEIDA, D. M. Elaboração de materiais educativos. Disciplina Ações Educativas na Prática de Enfermagem Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4412041/mod_resource/content/1/ELABORA%C3%87%C3%83O%20MATERIAL%20EDUCATIVO.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.
ALTIERI, M. A. Agroecologia e dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 5. ed. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2008. Disponível em: https://www.socla.co/wp-content/uploads/2014/Agroecologia-Altieri-Portugues.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020.
ALVES, M. J. Q. F. et al. Aspectos nutricionais ligados à hipertensão: estudo exploratório desenvolvido no ensino fundamental da rede pública de Botucatu. Rev. Ciênc. Ext., São Paulo, v. 10, n. 2, p. 74-83, 2014. Disponível em: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/865. Acesso em: 22 jun. 2020.
CIAPO. Câmara Interministerial de Agroecologia e Produção Orgânica. Plano Nacional de Agroecologia e Produção Orgânica – PLANAPO. Brasília, DF: MDS; CIAPO, 2013. 92 p. Disponível em: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_img_19/BrasilAgroecologico_Baixar.pdf. Acesso em: 11 jun. 2020.
CARNEIRO, F. F. et al. (org.) Dossiê ABRASCO: um alerta sobre os impactos dos agrotóxicos na saúde. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular, 2015. 624 p. Disponível em: https://www.abrasco.org.br/dossieagrotoxicos/wp-content/uploads/2013/10/DossieAbrasco_2015_web.pdf. Acesso em: 5 jun. 2020.
CASTRO J. A. et al. Using a toxicity test with Ruppia maritima (Linnaeus) to assess the effects of Roundup. Marine pollution bulletin, v. 91, n. 2, p. 506-510, 2015. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25455815. Acesso em: 4 jun. 2020. Doi: 10.1016/j.marpolbul.2014.10.006.
CHELINHO, S. et al. Integrated ecological risk assessment of pesticides in tropical ecosystems: a case study with carbofuran in Brazil. Environmental toxicology and chemistry, v. 31, n. 2, p. 437-445, 2012. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22068639. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.1002/etc.738.
CONSEA. Lei de Segurança Alimentar e Nutricional (LOSAN). Brasília, 25 de agosto de 2010.
DOMINGUES, M. R. et al. Agrotóxicos: risco à saúde do trabalhador rural. Semina: Ciências Biológicas e da Saúde, Londrina, v. 25, n. 1, p. 45-54, 2004. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/3625. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.5433/1679-0367.2004v25n1p45.
GARCEZ, E. S. C. O lúdico em ensino de química: um estudo estado da arte [manuscrito]. 2014. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciência e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
IANESKO, F. et al. Elaboração e aplicação de histórias em quadrinhos no ensino de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 12, n. 5, p. 105-125, 2017. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID382/v12_n5_a2017.pdf. Acesso em: 30 jun. 2020.
IBGE. Censo Agropecuário 2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. Disponível em: https://censos.ibge.gov.br/agro/2017/. Acesso em: 10 set. 2020.
LIMA, A. C. M. A. C. C. et al. Construção e validação de cartilha para prevenção da transmissão vertical do HIV. Acta Paul Enferm., São Paulo, v. 30, n. 2, p.181-189, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v30n2/1982-0194-ape-30-02-0181.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020. Doi: 10.1590/1982- 0194201700028.
LOPES, C. V. A.; ALBUQUERQUE, G. S. C. de. Agrotóxicos e seus impactos na saúde humana e ambiental: uma revisão sistemática. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, p. 518-534, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v42n117/0103-1104-sdeb-42-117-0518.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.1590/0103-1104201811714.
MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A de.; MORALES, E. T. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. p. 15-33. (Coleção Mídias Contemporâneas, 2).
NITZKE, J. A. et al. Segurança alimentar: retorno às origens? Brazilian Journal of Food Technology, Campinas, v. 15, n. SPE, p. 2-10, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bjft/v15nspe/aop_bjft_15e0102.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.1590/S1981-67232012005000044.
OLIVEIRA, M. L. R.; SOARES, M. B. Diálogos uma experiência de extensão em duas comunidades rurais de Viçosa-MG. Rev. Ciênc. Ext., São Paulo, v.11, n.1, p.131-138, 2015. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1089/0. Acesso em: 12 jun. 2020.
OLIVEIRA S. C.; LOPES, M. V. O.; FERNANDES; A. F. C. Construção e validação de cartilha educativa para alimentação saudável durante a gravidez. Rev. Latino-Am. Enfermagem, v. 22, n. 4, p. 611-620, jul.-ago. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v22n4/pt_0104-1169-rlae-22-04-00611. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.1590/0104-1169.3313.2459
PALHARES, M. C. História em quadrinhos: uma ferramenta pedagógica para o ensino de história. Dia a Dia Educação, Curitiba, p. 1-20, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2262-8.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.
PEUKER, A. C. et al. Construção de um material educativo para a prevenção do câncer de colo do útero. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 8, n. 2, p. 146-160, dez. 2017. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/25114/20977. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.5433/2236-6407.2017v8n2p146.
PIGNATI, W. Entenda por que o Brasil é o maior consumidor de agrotóxicos do mundo. Entrevistado por Mariana Lucena. Galileu. 2018. Disponível em: http://revistagalileu.globo.com/Revista/Common/0,,ERT150920-17770,00.html. Acesso em: 14 jun. 2020.
RESENDE, D. C. et al. Does Bt maize cultivation affect the non-target insect community in the agro ecosystem? Revista Brasileira de Entomologia, v. 60, n. 1, p. 82-93, jan-mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbent/v60n1/0085-5626-rbent-60-01-0082.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.1016/j.rbe.2015.12.001.
ROSA, M. P.; SVARTMAN, B. P. Agroecologia e políticas públicas: reflexões sobre um cenário em constantes disputas. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 18, n. 41, p. 18-41, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v18n41/v18n41a03.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.
SABINO, L. M. M. Cartilha educativa para a promoção da autoeficácia materna na prevenção da diarreia infantil: elaboração e validação. 2016. Dissertação (Mestrado em Enfermagem na Promoção da Saúde) – Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
SANTOS, R. E. dos; VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. Eccos Rev. Cient., São Paulo, n. 27, 2012. Doi: 10.5585/EccoS.n27.3498.
SANTOS, C. F. et al. A agroecologia como perspectiva de sustentabilidade na agricultura familiar. Ambiente & Sociedade, Campinas, v. 17, n. 2, p. 33-52, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/asoc/v17n2/a04v17n2.pdf. Acesso em: 16 jun. 2020. Doi: /10.1590/S1414-753X2014000200004.
SILVA, S. P. A agricultura familiar e suas múltiplas interações com o território: uma análise de suas características multifuncionais e pluriativas. 2015. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4162/1/td_2076.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
TORRES, H. C. et al. O processo de elaboração de cartilhas para orientação do autocuidado no programa educativo em Diabetes. Rev. Bras. Enferm, Brasília, v. 62, n. 2, p. 312-6, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v62n2/a23v62n2.pdf. Acesso em: 12 jun. 2020. Doi: 10.1590/S0034-71672009000200023.
VASCONCELOS, Y. Agrotóxicos na berlinda. Revista FAPESP, ed. 271, p. 18-27, set., 2018. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/2018/09/18/agrotoxicos-na-berlinda/. Acesso em: 12 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.