University extension

experience report of an interdisciplinary work between health and education

Authors

  • Ana Paula Zaikievicz Azevedo Universidade Católica Dom Bosco
  • Ana Karina Modolo Universidade Católica Dom Bosco
  • Lilliam May Grespan Estodutto da Silva Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v20n12021-55506

Keywords:

Community extension, Children, Integration

Abstract

This work aims to share the experiences developed in an interdisciplinary extension project, which involves professors and undergraduates from the courses pharmacy, nutrition, biological sciences and pedagogy, at the Catholic University Dom Bosco, Campo Grande, State of Mato Grosso do Sul, Brazil. The project is called “Strategies for Education and Child Health” and its main objective is to develop, through playful and formative actions, the promotion of health and well-being of children up to 12 years old. The project was created in 2004 and during the year 2019 it served four institutions, one of which is a public education school in the public network, two schools in the private network and a social project, in which children and women in vulnerable situations are served. The development of the project has made it possible to expand the academic and personal training of academics and teachers involved in the actions, in addition to contributing to the institutions served, allowing children, teachers, parents and family members of the children who attend the four institutions served, access to information, development of actions and activities that enable better living conditions and well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Zaikievicz Azevedo, Universidade Católica Dom Bosco

Master in Education, Dom Bosco Catholic University, State of Mato Grosso, Brazil; professor at the same institution; teacher of Early Childhood Education at the Municipal Public Network of Campo Grande, State of Mato Grosso, Brazil.

Ana Karina Modolo, Universidade Católica Dom Bosco

Master in Food Science, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; full professor at the Dom Bosco Catholic University, State of Mato Grosso, Brazil.

Lilliam May Grespan Estodutto da Silva, Universidade Católica Dom Bosco

PhD in Health Sciences, Federal University of Mato Grosso do Sul, State of Mato Grosso do Sul, Brazil; professor at the Dom Bosco Catholic University, State of Mato Grosso, Brazil.

References

ALVES, G. G.; AERTS, D. As práticas educativas em saúde e a Estratégia Saúde da Família. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, n.11, p. 319-325, 2011. Doi: 10.1590/S1413-81232011000100034. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/KWBfzpcCq77fTcbYjHPRNbM/abstract/?lang=pt . Acesso em: 15 maio 2020.

benefícios. Educar em Revista, Curitiba, v. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/FjYPg5gFXSffFxr4BXvLvyx/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7 de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e da outras providências. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 15 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e as bases da educação nacional. Brasília-DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Saúde. Escolas promotoras de saúde: experiências no Brasil. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. (Série Promoção da Saúde; n. 6).

CORSINO, P. Educação infantil: necessária institucionalização da infância. In: KRAMER, S. Profissionais da educação infantil: gestão e formação. São Paulo. Ática, 2005. p. 204-216

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus

GONÇALVES, C. J.; ANTONIO, D. A. As múltiplas linguagens no cotidiano das crianças. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 9, n. 16, 2007. Doi: 10.5007/%25x . Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/853/760: Acesso em: 15 abr. 2020.

MONT’ALVERNE, D. G. B; CATRIB, A. M. F. Promoção da saúde e as escolas: como avançar. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, Fortaleza, v. 26, n. 3, p. 307-308, 2013. Doi: 10.5020/18061230.2013.p307. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/2924/. Acesso em: 10 abr. 2020.

OLIVEIRA, F.; GOULART, P. M. Fases e faces da extensão universitária: rotas e concepções. Rev. Ciênc. Ext., São Paulo, v. 11, n. 3, p. 8-27, 2015. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/download/1225/1165. Acesso em: 10 ago. 2020.

PELICIONI, M. C. F; TORRES, A. L. Escola promotora da saúde. São Paulo: FSP/USP, 1999. (Série Monográfica, 12).

SANTA ANNA, J. Para além dos muros da universidade: prática docente na extensão universitária. Interfaces, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, Edição extra, p. 1-282, maio 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19525/17541. Acesso em: 15 maio 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, O. D. da. O que é extensão universitária? Integração, v. 3, n. 9, p. 148-149, maio 1997. Disponível em: https://www.ecientificocultural.com/ECC3/oberdan9.htm. Acesso em: 29 fev. 2020.

SÍVERES, L. (org.). A extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013.

THIESEN, J. da S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, 2008. Doi: 10.1590/S1413-24782008000300010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000300010. Acesso em: 15 fev. 2020.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 9. ed. São Paulo: Libertad, 2000.

Published

2021-06-30

How to Cite

AZEVEDO, A. P. Z. .; MODOLO, A. K.; SILVA, L. M. G. E. da. University extension: experience report of an interdisciplinary work between health and education. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 85–98, 2021. DOI: 10.14393/REE-v20n12021-55506. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/55506. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)