Rural education and the necessary overcoming of rural and urban duality

Authors

  • Antônio Cláudio Moreira Costa Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2020-54375

Keywords:

Rural education, Social movements, Teachers training, Rural and urban

Abstract

In this text, I try to present some elements to discuss rural education in the perspective of strengthening resistance against capitalist logic. Based on a mistaken understanding of development, capitalism tries to cancel the cultural, political, technological, environmental and educational manifestations existing in the peasant territories.  Education for rural people, despite existing public policies, continues to be marginalized and neglected by most state and municipal governments. The reflections developed had as methodological support the bibliographic research and the analysis of experiences developed by the Group of Studies and Research in Education, Culture and Communication, Federal Universitu of Uberlândia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antônio Cláudio Moreira Costa, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, Brasil; professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil;  líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Comunicação (GEPECC/FACED/UFU).

References

GHEDIN, E. (org.) Educação do campo: epistemologia e práticas. São Paulo: Cortez, 2012.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopse-estatistica-da-educacao-basica. Acesso em: 2 fev. 2019.

MACHADO, L. M.; OLIVEIRA, R. P. Direito à educação e legislação de ensino. In: WITTMANN, C.; GRACINDO, R. V. (org.). O estado da arte em

política e gestão de educação no Brasil – 1991-1997. Brasília:

ANPAE; Campinas: Autores Associados, 2001.

MARCUZZO, J. L.; RAMOS, M. P. A definição de rural e urbano e o desenvolvimento regional: uma avaliação de diferentes metodologias de classificação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE DESENVOLVIMENTO REGIONAL, 2., 2004, Santa Cruz do Sul. Anais [...]. Disponível em: https://www.unisc.br/site/sidr/2004/urbano/01.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

ORSO, P. J. Por uma educação para além do capital e por uma educação para além da escola. In: ORSO, J. P.; GONÇALVES, S. R.; MATTOS, V. M. (org.). Educação, Estado e contradições sociais. São Paulo: Outras Expressões, 2011. p. 225-246.

VEIGA, J. E. O Brasil rural ainda não encontrou seu eixo de desenvolvimento. Revista Estudos Avançados, Brasília, v. 15, n. 43, p. 101-119, set.-dez. 2001. Doi: 10.1590/S0103-40142001000300010.

Published

2020-05-01

How to Cite

COSTA, A. C. M. Rural education and the necessary overcoming of rural and urban duality . Revista Em Extensão, Uberlândia, p. 92–102, 2020. DOI: 10.14393/REE-2020-54375. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/54375. Acesso em: 24 nov. 2024.