When mathematics and chemistry find theater
a pedagogical revolution
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v19n12020-50793Keywords:
Theater Methodology, Mathematics, Chemistry, University extensionAbstract
This paper presents the results obtained in the development of an extension program registered at the Federal University of Triângulo Mineiro, titled as Math and Chemistry Show, which used the theater methodology as a form of teaching-learning for Mathematics and Chemistry. This program lasted nine months, and it had several stages, such as study, dissemination and application. The program was applied in some state schools of several regions of the city of Uberaba, State of Minas Gerais, Brazil. The program's preference was to attend students who were studying between the 9th year of elementary school and the 2nd year of high school, but students’ enrollments were not forbidden for students in other school years. At the end there was an event with presentations of the students participating, in order to demonstrate how much they learned during the program.
Downloads
References
ASCHERMANN, C.; RODRIGUES, E. S. Como trabalhar teatro na sala de aula? Nupeart, Florianópolis, v. 7, n. 7, p. 73-82, set. 2009. Doi: 10.5965/2358092507072009073.
BOY, T. C. S.; GAMA, J. Celeiro de ideias. In: Boletim Arte na Escola. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 nov. 2019.
BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Tradução de Camila Bogéa. São Paulo: Ática, 2008.
CABRAL, B. Pedagogia do teatro e teatro como pedagogia. In: CONGRESSO DA ABRACE, 9., 2007, Campinas. Anais [...]. Campinas: Editora da Unicamp, 2007. Disponível em: http://portalabrace.org/ivreuniao/gts/pedagogia/pedagogia%20do%20teatro%20e%20teatro%20como%20pedagogia%20-%20beatriz%20cabral%20biange.pdf. Acesso em: 12 nov. 2018.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, Pelotas, v. 14, n. 1, 2017. Doi: 10.15536/thema.14.2017.268-288.404.
ROQUE, N. F. Química por meio do teatro. Química Nova na Escola, v. 25, p. 27-29, maio 2007. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc25/rsa02.pdf. Acesso em: 15 nov. 2018.
SCHMIDT, I. A. John Dewey e a educação para uma sociedade democrática. Contexto & Educação, Ijuí, v. 24, n. 82, p. 135-154, 2009. Doi: 10.21527/2179-1309.2009.82.135-154.
VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. 1988. Disponível em: http://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2011/03/aprendizagemedesenvolvimentointelectualnaidadeescolar.pdf. Acesso em: 12 nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.