Developing computer thinking through Unplugged Computer Science and Scratch

Authors

  • Patricia Cristina Venturini Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n22019-50497

Keywords:

Computational thinking, Unplugged computer science, Scratch

Abstract

This work reports an extension activity, developed by the Federal University of Uberlândia, in a public school in the city of Ituiutaba, State of Minas Gerais, within the scope of the Computational Thinking at school project, aiming to stimulate and develop the computational thinking of sixth grade children in middle school year. Unplugged Computer Science approach and Scratch programming tool were used for this purpose. It was evidenced that unplugged activities help in the support and facilitating agent for the comprehension and creation of computer programs. The lack of maturity of most children in this age group requires that, initially, programming activities take place on a guided basis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Cristina Venturini, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Physics, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Uberlândia, campus Pontal, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BELL, T., WITTEN, I. H.; FELLOWS, M. Ensinando ciência da computação sem o uso do computador. 2011. Disponível em: https://classic.csunplugged.org/wp-content/uploads/2014/12/CSUnpluggedTeachers-portuguese-brazil-feb-2011.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. 226 f. Tese (Doutorado em Informática da Educação) – Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Porto Alegre, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Lei nº. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação–PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2018.

COSTA, K. P. C.; AZEVEDO, M.; MADEIRA, C. Facilitando o uso do Scratch por meio de atividade desplugada que introduz o estudo do plano cartesiano. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2018, Porto Alegre. Anais [...]. Doi: 10.5753/cbie.wcbie.2018.778.

KOLOGESKI, A. L. et al. Desenvolvendo o raciocínio lógico e o pensamento computacional: experiências no contexto do projeto logicando. RENOTE, Porto Alegre, v. 14, n. 2, 2016. Doi: 10.22456/1679-1916.70686.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, march 2006. Doi: 10.1145/1118178.1118215.

Published

2020-01-22

How to Cite

VENTURINI, P. C. Developing computer thinking through Unplugged Computer Science and Scratch. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 200–208, 2020. DOI: 10.14393/REE-v18n22019-50497. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/50497. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência