Pre-college courses and the right to education
the story of the Colmeia course
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v18n22019-50253Keywords:
College education, Popular courses, Citizenship, DemocracyAbstract
This article aims to reflect on the genesis of popular courses in Brazil, the contextualization of indicators on education in the municipality of Limeira and the creation of the “Pre-vestibular Colmeia course – young people building their future projects. For this, a bibliographic review work was carried out taking as reference the Brazilian legislation and themes with emphasis on the right to education. In addition, there are experience reports about the performance of the Colmeia in the community, as it is an initiative that adds to the social movements of claiming for social justice, democracy and access to higher education. It is noteworthy that the composition of this article is quite unique, since it is based on a joint work involving teachers and former teachers of the course (who are undergraduates or postgraduates), and project coordinators (PhD teachers from State University of Campinas). The Colmeia, by bringing student and teacher to a place of common speech, favors the exercise of sharing different knowledge. In this proposal, learning becomes not only objective, but a process of knowledge and recognition.
Downloads
References
ATLAS BRASIL. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil: Limeira-SP. 2010. Disponível em: http://atlasbrasil.org.br/2013/pt/perfil_m/limeira_sp. Acesso em 31 jul. 2018.
BACCHETTO, J. G. Cursinhos pré-vestibulares alternativos no município de São Paulo (1991-2000): a luta pela igualdade no acesso ao ensino superior. 2003. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sinopse Estatística da Educação Superior 2000: o instituto. 2001. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 10 jul. 2019.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 dez. 2016.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 15 jul. 2019.
CAREGNATO, C. E; OLIVEN, A. C. Educação superior e políticas de ação afirmativa no Rio Grande do Sul: desigualdades e equidade. Educar em Revista, Curitiba, n. 64, p. 171-187, 2017. Doi: 10.1509/0104-4060.47764.
CASTRO, C. A. Cursinhos alternativos e populares: movimentos territoriais de luta pelo acesso ao ensino público superior no Brasil. 2005. 110 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista. 2005.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.
MITRULIS, E.; PENIN, S. T. de S. Pré-vestibulares alternativos: da igualdade à equidade. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 269-298, 2006. Doi: 10.1590/S0100-15742006000200002.
NEVES, C. E. B. Ensino Superior no Brasil: expansão, diversificação e inclusão. In: ASSOCIAÇÃO DE ESTUDOS LATINO AMERICANOS, 2012, São Francisco, Califórnia. 2012. Anais [...] São Francisco, 2012. Disponível em: http://flacso.redelivre.org.br/files/2013/03/1114.pdf. Acesso: 15 jul. 2019.
PEREIRA, T. I.; RAIZER, L.; MEIRELLES, M. A luta pela democratização do acesso ao ensino superior: o caso dos cursinhos populares. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 17, n. 1, jan.-jun. 2010.
RIMOLI, J. Direito à delicadeza: crianças e adolescentes livres da exploração sexual. 2005. 212 f. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, 2005.
SANTOS, A. B.; GOMES, G. C.; FERREIRA, S. A. M. Ações Formativas Integradas (AFIN): resultados e desafios do curso preparatório para ingresso no ensino superior na Universidade Federal de Uberlândia. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 122-138, set./dez. 2017. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art08.
ZAGO, N. Cursos pré-vestibulares populares: limites e perspectivas. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 1, 149-174, jan.-jun 2008. Doi: 10.5007/2175-795x.2008v26n1p149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.