Knowledge, learning and socialization of extension in the context of the laboratory of history of the University of Dom Bosco (UCDB)

Authors

  • Daniele Machado Domingues Universidade Católica Dom Bosco
  • Márcia Espíndola Jordão Universidade Católica Dom Bosco
  • Maria Augusta de Castilho Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v18n12019-46253

Keywords:

Teaching-learning, Cultural heritage, Extension

Abstract

The text aims to present some of the extension activities carried out in the History Laboratory, Catholic University Dom Bosco (UCDB), contextualizing the actions carried out together with the public and private schools of Campo Grande, State of Mato Grosso do Sul, Brazil, aiming to raise awareness among the students about the cultural heritage of the Campo Grande. The methodology utilized was the inductive method with transversal cuts, throughout workshops held in schools for elementary and high school students, which were taught by scholarship holders and the extension project coordinator, using books, multimedia, debates and photographic collection. The results point to a direct contact with the target population, providing a knowledge sharing built from the discussions held in loco, in which new knowledge was learned boosting the will for a change of approach regarding the reflections on the preservation of the cultural heritage field and the exercise of citizenship. As for teaching and learning, the extension students also develop other activities, such as: organization of events, technical visits, workshops, participation in events and scientific research guidelines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Machado Domingues, Universidade Católica Dom Bosco

Graduanda em História pela Universidade Católica Dom Bosco, Mato Grosso do Sul, Brasil; bolsista no Projeto de Extensão Práticas Extensionistas no Laboratório de História: Saberes Culturais e Aprendizagem

Márcia Espíndola Jordão, Universidade Católica Dom Bosco

Graduanda em História pela Universidade Católica Dom Bosco, Mato Grosso do Sul, Brasil; bolsista no Projeto de Extensão Práticas Extensionistas no Laboratório de História: Saberes Culturais e Aprendizagem

Maria Augusta de Castilho, Universidade Católica Dom Bosco

Pós-doutora em Linguística pela Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil; professora na gradução de pós-graduação da Universidade Católica Dom Bosco, Mato Grosso do Sul, Brasil; coordenadora do Projeto de Extensão Práticas Extensionistas no Laboratório de História: Saberes Culturais e Aprendizagem

References

ABREU, R.; CHAGAS, M. et al. Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP7A, 2003. 316 p.

COSTA, R. B. Sistemas agrossilvipastoris como alternativa sustentável para a agricultura familiar. Revista Interações, Campo Grande, v. 3, n. 5, p. 25-32, set. 2002. Doi: http://dx.doi.org/10.20435/interacoes.v3i5.567.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridades: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994. 144 p.

GERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008. 224 p.

GRUMBERG, E. Manual de atividades práticas de educação patrimonial. Brasília: IPHAN, 2007.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013. 222 p.

RAFFESTIN, C. Por uma geografia do poder. Tradução de Maria Cecília França. São Paulo: Ática, 1993. 288 p.

SANTOS, M. C. L. F.; CASTILHO, M. A. Rota do trem do Pantanal: o diálogo entre patrimônio e desenvolvimento local. Campo Grande: Life, 2012. 144 p.

TUAN, Y. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1983. 291 p.

Published

2019-09-18

How to Cite

DOMINGUES, D. M.; JORDÃO, M. E.; CASTILHO, M. A. de. Knowledge, learning and socialization of extension in the context of the laboratory of history of the University of Dom Bosco (UCDB). Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 187–195, 2019. DOI: 10.14393/REE-v18n12019-46253. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/46253. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência