Community garden of the DIST Shopping Park project as a partner in the generation of income, food security and community environmental education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v18n12019-43414Keywords:
Mandala garden, Organic production, Social inclusion, University extensionAbstract
The community gardens are created with the purpose of offering a better quality on food offered to the population involved, and also to develop the community empowerment, to create solidarity and cooperation bonds between individuals and for the enhancement of strategies of social and productive inclusion. In that context, the community garden workshop was created in the project DIST – Shopping Park with the object of achieving the insertion of domestic advisory services and rehabilitation of lands, offering a possibility of income and reinsertion in society for people at risk. The main activity realized was the installation of a mandala garden at School Municipal “Maria Euvira Sabbag”, in Uberlândia, State of Minas Gerais, using the methodology developed by the workshop teacher and her students, gathering the scientific and empirical knowledge. With the installation and consequent garden production, it was possible to perform the proximity of children’s education students with organic food production, providing teaching activities, allowing to increase the knowledge about farming and garden management, reaching the purpose to establish a new human – nature relationship, revealing creative forms of observation, interaction with the environment and forming opinion and own postures that lead to action.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Resolução CD/FNDE nº 26, de 17 de junho de 2013. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. Brasília: MEC/FNDE, 2013.
CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, Rio Largo, v. 3, n. 1, p. 42-60, 2010.
Doi: 10.28998/rca.v15i0.3604.
ENO, É. G. J.; LUNA, R. R.; LIMA, R. A. Horta na escola: incentivo ao cultivo e a interação com o meio ambiente. Revista Eletrônica de Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental. Santa Maria, v. 19, n. 1, p. 248-253, 2015.
GALLO, Z.; SPAVOREK, R. B. M.; MARTINS, F. P. L. Das hortas domésticas para a horta comunitária: estudo de caso no Bairro Jardim Oriente em Piracicaba, SP. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte, 2004. Anais... Belo Horizonte: 2011. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Trabalho/Trabalho2.pdf. Acesso em: 10 mar. 2018.
MELO, V. et al. Implantação de uma horta mandala como mecanismo de reinserçao de moradores de rua na sociedade. Tekhne e Logos, Botucatu, v. 8, n. 3, out. 2017.
NUTTAL, C. Agrofloresta para crianças: uma sala de aula ao ar livre. 2. ed. Salvador: Instituto de Permacultura da Bahia, 2008. 80 p.
RUSCHEINSKY, A. et al. Educação ambiental, abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002. 184 p.
SERAFIM, M. P.; DIAS, R. B. Agricultura urbana: análise do Programa Horta Comunitária do Município de Maringá (PR). In: COSTA, A. B. (Org.). Tecnologia social e políticas públicas. São Paulo: Instituto Pólis, 2013. p. 133-152.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.