Sexually transmissible infections and pregnancy

awareness of young people of a state public school in Caçador, State of Santa Catarina, Brazil

Authors

  • Eduardo Sttocco Universidade Alto Vale do Rio do Peixe
  • Emyr Hiago Bellaver Universidade Alto Vale do Rio do Peixe
  • Vilmair Zancanaro Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v17n22018-rel01

Keywords:

ISTs, Pregnancy, Adolescents

Abstract

In Brazil, studies show that the adolescent and young adult population represents approximately 50% of newly acquired STIs. The objective of this project was to demonstrate that it is possible to guide young people and contribute to a reduction of cases of STIs and pregnancy in the high school of a state public school in Caçador/ SC. The methodology consisted of dynamics that stimulated young people to think about diseases, forms of transmission, pregnancy and prevention. In this sense, it was possible to work on issues of self-esteem, importance and the need of studies, family and healthy relationships. During the six months of the project, it was possible to perceive the interest and participation of young people and also the doubts that are present in their lives. We still can’t verify if the primary goal has been reached. With the continuity of the project in the school and the concretization of the proposed actions to the school, we expect in the short term, a possible reduction of diseases and pregnancy, ensuring the well-being of the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Sttocco, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Undergraduate student in Pharmacy, Alto Vale do Rio do Peixe University of Rio do Peixe, State of Santa Catarina, Brazil.

Emyr Hiago Bellaver, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Master in Science and Biotechnology, University of Western Santa Catarina, Videira Campus, State of Santa Catarina, Brazil; professor at Alto Vale do Rio do Peixe University, State of Santa Catarina, Brazil.

Vilmair Zancanaro, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe

Master in Science and Biotechnology, University of Western Santa Catarina, Videira Campus, State of Santa Catarina, Brazil; professor at Alto Vale do Rio do Peixe University, State of Santa Catarina, Brazil.

References

ABC. MED. BR. Doenças Sexualmente Transmissíveis (DSTs): o que são?. 2011. Disponível em: http://www.abc.med.br/p/174322/doencas+sexualmente+transmissiveis+dsts+o+que+sao.htm. Acesso em: 25 ago. 2018.

ARAÚJO, J. I. R. de. Desenvolvimento de método indicativo de estabilidade para detecção de produtos de degradação da associação de zidovudina e lamivudina (300+150 mg) em matéria-prima e comprimidos. 2014. 111 f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

ARYA, M. et al. The promise of patient-centered text messages for encouraging hiv testing in an underserved population. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care, v. 29, Issue 1, p. 1-106, January- February, 2018. Doi: 10.1016/j.jana.2017.07.002

AVELLEIRA, J. C. R.; BOTTINO, G. Syphilis: diagnosis, treatment and control. Anais brasileiros de dermatologia, Rio de Janeiro, v. 81, n. 2, p. 111-126, 2006. Doi: 10.1590/S0365- 05962006000200002.

BRÊTAS, J. R. da S. et al. Conhecimento sobre DST / AIDS por estudantes adolescentes. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 551-557, 2009. Doi: 10.1590/S0080-62342009000300008

BRONFENBRENNER, U. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Porto Alegre: ArtMed, 2011. 310 p.

CUNHA, M. dos P. et al. Análise do conhecimento sobre DSTS/Aids entre adolescentes em Goiânia. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Betim, v. 14, n. 2, p. 650-658, 2016. Doi: 10.5892/ruvrd.v14i2.2856.

FERNANDES, A. D. S. A. Cotidiano de adolescentes vinculados a um Centro de Atenção Psicossocial Infanto juvenil (CAPSi): realidade e perspectivas. 2014. 136 f. Dissertação (Mestrado em Terapia Ocupacional) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

FORPROEX – Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. 2012. Disponível em: http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 25 ago. 2018.

HO, E. L.; LUKEHART, S. A. Syphilis: using modern approaches to understand an old disease. The Journal of clinical investigation. v. 121, n. 12, p. 4584-4592, 2011. Doi: 10.1172/JCI57173.

LEVINSON, W. Microbiologia médica e imunologia. 12. ed. Porto Alegre: Mc Graw-Hill/ Artmed, 2014. 720 p.

NEWMAN, L. et al. Global estimates of syphilis in pregnancy and associated adverse outcomes: analysis of multinational antenatal surveillance data. PLoS Med, v. 10, n. 2, 2013. Doi: 10.1371/journal.pmed.1001396.

NUNES, I. Infecções sexualmente transmissíveis: desafio passado, presente ou futuro? Acta Obstet Ginecol Port, Coimbra, v.11, n. 3, set. 2017. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-58302017000300001. Acesso em: 15 set. 2018.

OLIVEIRA, F. L. B. de; ALMEIDA JUNIOR, J. J. de. Motivações de acadêmicos de enfermagem atuantes em projetos de extensão universitária: a experiência da Faculdade Ciências da Saúde do TRAIRI/UFRN. Espaço para a Saúde, Londrina, v. 16, n. 1, p. 40- 47, 2015. Doi: 10.22421/1517-7130.2015v16n1p40.

PAN AMERICAN HEALTH ORGANIZATION. Elimination of mother-to-child transmission of HIV and Syphilis in the Americas. Washington, D.C: PAHO, 2014.

PENELLO, A. M. et al. Herpes genital. J Bras Doenças Sex Transm, v. 22, n. 2, p. 64-72, 2010. Disponível em: http://pdi.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/303/2018/02/r22-2-2010-3-herpes-Genital. pdf. Acesso em: 15 set. 2018.

RIBEIRO, K. R. et al. Gravidez na adolescência: perfil socioeconômico e envolvimento em bullying. Acta Biomedica Brasiliensia, Santo Antônio de Pádua, v. 4, n. 1, p. 12-23, 2015. Disponível em: http://www.actabiomedica.com.br/index.php/acta/article/view/49. Acesso em: 15 set. 2018.

SFAIR, S. C. Educação sexual para adolescentes e jovens: o que preveem os documentos públicos nos níveis federal e estadual em São Paulo. 2012. 113 f. Dissertação (Mestrado em Terapia Ocupacional) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.

SEIDL, E. M. F.; ZANNON, C. M. L. da C.; TRÓCCOLI, B. T. Pessoas vivendo com HIV/AIDS: enfrentamento, suporte social e qualidade de vida. Psicologia: reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 188-195, 2005. Doi: 10.1590/S0102- 79722005000200006.

SILVA, M. M. da. Polimorfismo da região do fator de necrose tumoral (TNF) na síndrome da lipodistrofia associada à terapia anti-retroviral em portadores do HIV-1. 2008. 155 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, 2008.

SILVA, R. da. Quando a escola opera na conscientização dos jovens adolescentes no combate às DSTs. Educar em Revista, Curitiba, v. 31, n. 57, p. 221-238, 2015. Doi: 10.1590/0104-4060.41170.

VIEIRA, P. M.; MATSUKURA, T. S. Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 453-474, 2017.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Global incidence and prevalence of selected curable sexually transmitted infections – 2008. Geneva: WHO, 2012.

Published

2019-02-17

How to Cite

STTOCCO, E.; BELLAVER, E. H.; ZANCANARO, V. Sexually transmissible infections and pregnancy: awareness of young people of a state public school in Caçador, State of Santa Catarina, Brazil. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 110–122, 2019. DOI: 10.14393/REE-v17n22018-rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/43001. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência