Youth, human rights and social inclusion

a project dedicated to young people

Authors

  • Juliana de Mello Moraes Universidade Regional de Blumenau
  • Cleide Gessele Universidade Regional de Blumenau
  • Petra Beatrice Lickfeld Universidade Regional de Blumenau
  • Hiago de Souza Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v17n22018-art02

Keywords:

Youth, Human rights, Social inclusion

Abstract

This article evaluates the experience with young people developed by the extension project titled “Youth, Human Rights and Social Inclusion of the Regional University of Blumenau (FURB), State of Santa Catarina, Brazil. It counts on the participation of History and Social Service’s undergraduates and teachers in order to use the academic knowledge of different areas for better actions aimed at society. The main objective is to promote human rights and social inclusion among young people, encouraging their proactive exercise in decision-making spaces in the municipal arena. During the course of 2017, the methodology used different actions, such as: meetings, workshops and folder elaboration. The issues addressed with youths focused on human rights, in particular the right to life and its contextualization, as well as the Youth Statute. Extension gives its participants the opportunity to dialogue with young people, maximizing the theoretical knowledge learned in the academy and giving a social return of university practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana de Mello Moraes, Universidade Regional de Blumenau

Post-doctorate in History,Federal University of Paraná, Brazil, and University of Lisbon, Portugal; professor at the Regional University of Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil.

Cleide Gessele, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil; professora na Universidade Regional de Blumenau, Santa Catarina, Brasil

Petra Beatrice Lickfeld, Universidade Regional de Blumenau

Graduanda do Curso de Serviço Social da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Bolsista de Extensão do Projeto Juventude, Direitos humanos e Inclusão Social (2017).

Hiago de Souza, Universidade Regional de Blumenau

Graduando em História na Universidade Regional de Blumenau, Santa Catarina, Brasil; bolsista de extensão no projeto “Juventude, Direitos Humanos e Inclusão Social na FURB”

References

ALVES, A. Pensar os jovens dos novos movimentos de juventude: contribuições teóricas à construção de uma categoria. In: MACHADO, O. L. (Org.). Juventudes, democracia, direitos humanos e cidadania. Frutal: Prospectiva, 2013. p. 144-206.

BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm. Acesso em: 22 mar. 2018.

CAVALCANTE, C. V. Caderno de artigos: infâncias, adolescências, juventudes e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude – SINAJUVE. Goiânia: Gráfica e Editora América, 2014. 96 p.

MONDAINI, M. Direitos humanos e as lutas da juventude. In: MACHADO, Otávio Luiz (Org.). Juventudes, democracia, direitos humanos e cidadania. Frutal: Prospectiva, 2013. p. 8-20.60

______. Direitos humanos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Novos temas em sala de aula. São Paulo: Editora Contexto, 2009. p. 55-72.

MORAES, K. Juventude e gênero: um estudo com professores e estudantes da EEB. Prof. João Widemann. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Serviço Social) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2013.

NOGUEIRA, Q. W. C. Esporte, desigualdade, juventude e participação. Revista Brasileira de Ciência Esporte, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 103-117, 2011. doi: 10.1590/S0101- 32892011000100007.

NOVAES, R. R. Políticas de juventude no Brasil: continuidades e rupturas. In: SEVERO, M. F. S. W. O Estatuto de Juventude no Brasil (2004-2013). Relações de poder, disputas por hegemonia e Direitos humanos. Jundiaí: Paco Editorial, 2015. p. 253-280.

NOVAES, R. R. Encontro de pesquisadores e pesquisadoras de políticas juventude. Brasília: Presidência da República, 2014. 538 p.

SILVA, A. M. M. Direitos humanos na educação básica: qual o significado? In: SILVA, A. M. M.; TAVARES, C. (Org.). Políticas e fundamentos da educação em direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2010. p. 41-63.

ZENAIDE, M. de N. T. Os desafios da educação em direitos humanos no ensino superior. In: SILVA, A. M. M.; TAVARES, C. (Org.). Políticas e fundamentos da educação em direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2010. p. 64-83.

Published

2019-02-17

How to Cite

MORAES, J. de M. .; GESSELE, C.; LICKFELD, P. B.; SOUZA, H. de . Youth, human rights and social inclusion: a project dedicated to young people. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 43–60, 2019. DOI: 10.14393/REE-v17n22018-art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/42090. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais