Impressions of teachers in continuing education on problem solving in basic education

Authors

  • Mara Elisângela Jappe Goi Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v17n12018-art02

Keywords:

Teacher training, Problem-solving, Basic education

Abstract

This article presents and discusses the results obtained from the accomplishment of a university extension action offered at a public university in State of Rio Grande do Sul, Brazil. This extension activity aimed to work the epistemological, pedagogical and psychological aspects of Problem Solving in the formation of teachers. For that, theoretical and methodological foundations of problem solving were worked out in the extension action. The data collected – responses to questionnaires and systematization products – was analyzed using the Likert Scale. Finally, we verified the relevance of this activity as its broad potential in the professional improvement of teachers, with critical reflections on their pedagogical practice, in a collective environment of their work context and the formation groups can be constituted in these reflexive spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil; professora da Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BENTLIN, F. R. S. Resolução de problemas como prática de ensino sobre funções inorgânicas para alunos da EJA. 2010. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

BOLZAN, E. C. V. M. M. Resolução de problemas como proposta para o ensino e aprendizagem de física moderna e contemporânea no ensino médio. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, 2015.

BOLZAN, T. D. Ensino da função polinomial do 2º grau através da metodologia da resolução de problemas. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, 2015.

BOHRER, T. R. J.; FARIAS, M. E. As teorias implícitas de aprendizagem dos estudantes/bolsistas do curso de ciências biológicas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9., 2013, Águas de Lindóia. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/ Acesso em: 23 set. de 2016.

BRUNER, J. S. The process of education. Harward University Press Cambridge: 1966. 92 p. Disponível em: <http://edci770.pbworks. com/w/file/fetch/45494576/Bruner_Processes_of_Education.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2017.

______. Sobre o conhecimento: ensaios de mãos esquerda. São Paulo: Phorte, 2008. 176 p.

CAMPOS, R. C. de; SILVA, R. C. Funções da química inorgânica. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 9, p. 18-24, 1999.

CARRER, E. L. B. A resolução de problemas como estratégia para o estudo da química no cotidiano. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

DEWEY, J. Democracia e educação. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

______. Experiência e educação. Tradução de Renata Gaspar. Petrópolis, RJ: Vozes. 2010. (Coleção Textos Fundantes da Educação).

ECHEVERRÍA, M. D. P. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 13-42.

FREITAS, J. Q. P. Resolução de problemas no ensino da matemática: uma introdução à geometria fractal no ensino fundamental. 2015. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Exatas) – Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul, 2015.

GIL-PÉREZ, D. New trends in science education. Int. J. Sci. Educ., v. 18, n. 8, p. 889-901, 1996. doi: https://doi. org/10.1080/0950069960180802.

GIL-PÉREZ, D. MARTÍNEZ-TORREGROSA, J.; SENENT PÉREZ, F. El fracaso en la resolución de problemas de física: una investigación orientada por nuevos supuestos. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 131-146, 1988.

GOI, M. E. J. A construção do conhecimento químico por estratégias de resolução de problemas. 2004, 151 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2004.

______. Formação de professores para o desenvolvimento da metodologia de resolução de problemas na educação básica. 2014. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

GOI, M. E. J.; SANTOS, F. M. T. Reações de combustão e impacto ambiental por meio de resolução de problemas e atividades experimentais. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, p. 203- 209, 2009.

GONZÁLEZ, E. M. Qué hay que renovar en los trabajos prácticos? Enseñanzas de las ciencias, v. 10, n. 2, p. 206-211, 1992.

HOGAN, K.; NASTASI, B.K.; PRESSLEY, M. Discourse patterns and collaborative scientific reasoning in peer and teacher-guided discussions. Cognition and instruction, Philadelphia, v. 17, n. 4, p. 379-432, 2000. doi: https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1704_2.

LAUDAN, L. Progress and it’s problems: towards a theory of scientific growth. London: Outledge & Kegan Pau, 1977. 275 p.

______. Science and relativism: some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago Press, 1990, 180 p.

LEITE, S. B. Estudo sobre polímeros através da resolução de problemas. 2009. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

MATTHEWS, M. R. Constructivism and science education: a philosophical examination. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1998. 240 p.

______. Time for science education: how teaching the history and philosophy of pendulum motion can contribute to science literacy. New York: Kluwer Academic Publishers, 2000.

______. Teaching the philosophical and worldview dimension of science. Science & Education, v. 18, n. 6-7, p. 697-728, 2009. doi: https://doi.org/10.1007/s11191-007-9132-4.

POZO, J. I. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SANTOS, A. B. Resolução de problemas como prática de ensino de funções inorgânicas. 2009. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Instituto de Química, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

SANTOS, F. M. T.; GOI, M. E. J. Resolução de problemas no ensino de química fundamentos epistemológicos para o emprego da metodologia na educação básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 16.; ENCONTRO DE EDUCAÇÃO QUÍMICA DA BAHIA, 10., 2012, Salvador. Anais... Editora da UFBA. 2012. p. 1-11.

______. Resolução de problemas e atividades práticas de laboratório: uma articulação possível. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 5., Bauru. Disponível em: <http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/venpec/ conteudo/artigos/3/pdf/p355.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2017.

SCHNETZLER, R. P. Concepções e alertas sobre formação continuada de professores de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 16, p. 15-20, 2002.

SILVA, E. R. A. Articulação entre resolução de problemas e a temática drogas como proposta metodológica para o ensino de química. 2017. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal do Pampa, Caçapava do Sul- RS, 2017.

VIDRICK, E. C. F.; MELLO, I. C. The investigative approach in the experimental teaching of chemistry in Brazilian textbooks. Revista internacional de educación y aprendizaje, Madri, v. 3, n, 2, 2015.

WATTS, M. The science of problem-solving: a pratical guide for science teachers. London: Cassell, 1991.

Published

2018-08-09

How to Cite

GOI, M. E. J. Impressions of teachers in continuing education on problem solving in basic education. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 40–77, 2018. DOI: 10.14393/REE-v17n12018-art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/40289. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais