Continuing education in physical education at school

principals and challenges for a critical education project

Authors

  • Marina Ferreira de Souza Antunes Universidade Federal de Uberlândia
  • Natalia Justino Batista Universidade Federal de Uberlândia
  • Sara da Silva Caixeta Universidade Federal de Uberlândia
  • Larissa Ramos Duarte Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_art04

Keywords:

Physical education, Educational planning, Teaching strategy, Collective work

Abstract

The theme of teacher's formation has gained a spotlight in academic research, especially in the context of the researches conducted in the perspective of the "researcher professor", and in the consolidation of the partnerships between universities and educational systems by promoting programs of continuing education. The Laboratory of Studies about School, Curriculum and Physical Education of the Faculty of Physical Education at the Federal University of Uberlândia (LECEF/FAEFI/UFU) is constituted as a unifying space for teachers and students whose aim is the further study on issues related to school, teaching and curriculum planning for physical education as a curriculum component as well as providing space for continuing education to promote qualitative changes in teaching practice. This article presents a model of educational planning held on the curricular component of physical education, developed in a collective planning context, under an extension project offered by LECEF. We underline the principles and assumptions leading the planning process adopted. We emphasize that the collective work gives us dialogue, exchange of experience, inclination to listen, overcoming the difficulties of individualism and isolation presents in the organization and realization of pedagogical work routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Ferreira de Souza Antunes, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education, Federal University of Juiz de Fora, Minas Gerais, Brazil; effective professor at the Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil.

Natalia Justino Batista, Universidade Federal de Uberlândia

Master degree student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; teacher at the municipal school system of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Sara da Silva Caixeta, Universidade Federal de Uberlândia

Master degree student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; teacher of the state and municipal teaching networks of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

Larissa Ramos Duarte, Universidade Federal de Uberlândia

Master degree student in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; member of the Curriculum Studies School, School and Physical Education; CAPES scholarship holder.

References

AMARAL, G. A. do; ANTUNES, M. F. de S. A produção de instrumentos de planejamento: um projeto coletivo para transformação da prática docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 17., 2011, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: 2011. p. 1-14. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2011/2011/paper/view/3602/1535. Acesso em: 5 ago. 2016.

ANDRÉ, M. E. D. A. et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, ano XX, n. 68, p. 301-309, dez. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a15v2068. Acesso em: 18 jul. 2016.

ANDRÉ, M. E. D. A. et al. Dez anos de pesquisas sobre formação de professores. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas, ciências e políticas. São Paulo: UNESP, 2006, p. 605-616.

ANDRÉ, M. E. D. A. et al. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.

BRZEZINSKI, I.; GARRIDO, E. Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 82-100, set./dez. 2001.

CUNHA, M. I. da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013. Disponível em: http:// www.revistas.usp.br/ep/article/view/62519/65313. Acesso em: 5 ago. 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Escola cidadã: a hora da sociedade. In: GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. (Orgs.). Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 2000, p. 43-50.

GARCÍA, C. M. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-23, jan./ abr. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO_Desenvolvimento_Profissional_ Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 15 jul. 2016.

GARRIDO, E.; BRZEZINSKI, I. A pesquisa na formação de professores. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas, ciências e políticas. São Paulo: UNESP, 2006, p. 617-629.

GATTI, B. A. Reconhecimento social e as políticas de carreira docente na educação básica. Cadernos de Pesquisa, Campinas, v. 42, n. 145, p. 88-111, jan./abr. 2012.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de S. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2013.

SEVERINO, A. J. Filosofia. São Paulo: Cortez, 1994.

SEVERINO, A. J. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d’Água, 2001.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O. Formação continuada: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 30, p. 285-300, maio/ago. 2010.

Published

2017-08-22

How to Cite

ANTUNES, M. F. de S. .; BATISTA, N. J. .; CAIXETA, S. da S.; DUARTE, L. R. Continuing education in physical education at school: principals and challenges for a critical education project. Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 67–84, 2017. DOI: 10.14393/REE-v16n12017_art04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/36399. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais