Continuing education in physical education at school
principals and challenges for a critical education project
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v16n12017_art04Keywords:
Physical education, Educational planning, Teaching strategy, Collective workAbstract
The theme of teacher's formation has gained a spotlight in academic research, especially in the context of the researches conducted in the perspective of the "researcher professor", and in the consolidation of the partnerships between universities and educational systems by promoting programs of continuing education. The Laboratory of Studies about School, Curriculum and Physical Education of the Faculty of Physical Education at the Federal University of Uberlândia (LECEF/FAEFI/UFU) is constituted as a unifying space for teachers and students whose aim is the further study on issues related to school, teaching and curriculum planning for physical education as a curriculum component as well as providing space for continuing education to promote qualitative changes in teaching practice. This article presents a model of educational planning held on the curricular component of physical education, developed in a collective planning context, under an extension project offered by LECEF. We underline the principles and assumptions leading the planning process adopted. We emphasize that the collective work gives us dialogue, exchange of experience, inclination to listen, overcoming the difficulties of individualism and isolation presents in the organization and realization of pedagogical work routine.
Downloads
References
AMARAL, G. A. do; ANTUNES, M. F. de S. A produção de instrumentos de planejamento: um projeto coletivo para transformação da prática docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 17., 2011, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: 2011. p. 1-14. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2011/2011/paper/view/3602/1535. Acesso em: 5 ago. 2016.
ANDRÉ, M. E. D. A. et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, ano XX, n. 68, p. 301-309, dez. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a15v2068. Acesso em: 18 jul. 2016.
ANDRÉ, M. E. D. A. et al. Dez anos de pesquisas sobre formação de professores. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas, ciências e políticas. São Paulo: UNESP, 2006, p. 605-616.
ANDRÉ, M. E. D. A. et al. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 174-181, set./dez. 2010.
BRZEZINSKI, I.; GARRIDO, E. Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 82-100, set./dez. 2001.
CUNHA, M. I. da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013. Disponível em: http:// www.revistas.usp.br/ep/article/view/62519/65313. Acesso em: 5 ago. 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Escola cidadã: a hora da sociedade. In: GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. (Orgs.). Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 2000, p. 43-50.
GARCÍA, C. M. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-23, jan./ abr. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO_Desenvolvimento_Profissional_ Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 15 jul. 2016.
GARRIDO, E.; BRZEZINSKI, I. A pesquisa na formação de professores. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas, ciências e políticas. São Paulo: UNESP, 2006, p. 617-629.
GATTI, B. A. Reconhecimento social e as políticas de carreira docente na educação básica. Cadernos de Pesquisa, Campinas, v. 42, n. 145, p. 88-111, jan./abr. 2012.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de S. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2013.
SEVERINO, A. J. Filosofia. São Paulo: Cortez, 1994.
SEVERINO, A. J. Educação, sujeito e história. São Paulo: Olho d’Água, 2001.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.
ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O. Formação continuada: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 30, p. 285-300, maio/ago. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.