Beyond recycling

an extension activity in search of a critical approach on environmental education

Authors

  • Rosa Betânia Rodrigues de Castro Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Francielle Amâncio Pereira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v15n22016_rel03

Keywords:

Critical environmental education, Recycling, Solid waste, Basic Education

Abstract

The present work aims to report an extension experience oriented by the desire to develop environmental education from a critical perspective. The proposal was developed at the Municipal School Machado de Assis, Ituiutaba, State of Minas Gerais, involving 60 students from the 9th grade by resorting to debates, conversation circles, guided tours, videos and production workshops. The actions aroused students’ uneasiness, firstly because they developed dimensions or variables that were not widespread in environmental education (social, cultural, economic, technological, environmental and public health), which contributed to the understanding of recycling as an activity involving the exploration of the environment, mainly due to the energy expenditure of this activity and the disposal of waste materials. Finally, it also pointed out that the solution for environmental problems requires not only preserving the natural environment, but also caring for the human being, so subjugated in the process of capitalist exploitation. The challenges identified include the achievement of a partnership with teachers from different disciplines, and the need for permanent work that permeates the entire school curriculum throughout the school year, besides the initial and continued education of teachers so as to enable these themes to be included in the school curriculum

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Betânia Rodrigues de Castro, Universidade do Estado de Minas Gerais

Mestra em Microbiologia Agropecuária pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo;
professora da rede municipal de ensino de Ituiutaba e no Instituto Superior de Ensino e Pesquisa de Ituiutaba, Minas Gerais

Francielle Amâncio Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, professora adjunta I da Faculdade
de Ciências Integradas do Pontal, Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais.

References

BAGNOLO, C. M. Educação ambiental: a teoria, a prática e a universidade. Ciências em Foco, Campinas, v. 1, n. 3, 2010. Disponível em: <http://ojs.fe.unicamp.br/ged/cef/article/view /4488/3533>. Acesso em: 21 jul. 2016.

BRASIL. Política Nacional de Resíduos Sólidos. 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/ lei/ l12305.htm>. Acesso em: 14 nov. 2016.

BRASIL. Adote você também a política dos três

OS FILHOS do Paraíso. Direção: Majid Majidi. Irã. 1998. DVD (88 min.), son., color., legendado.

GARVIL, C. Programa Ituiutaba Recicla. 2013. Disponível em: http://www.saneamentobasico.com.br/portal/wp-content/ uploads/2013/02/programa-ituiutaba-recicla.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2016.

GUIMAR

HABIB. M. Ambiente e sociedade na agenda da educação. Ciências em Foco, Campinas, v. 1, n. 3, p. 1-8. 2010. Disponível em: . Acesso em: 11 jun. 2013.

A HIST

LOUREIRO, C. B. F. et al. Conteúdos, gestão e percepção da educação ambiental nas escolas. In: TRAJBER, R.; MENDON

PENTEADO, H. D. Meio ambiente e formação de professores. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Questões da Nossa

PEREIRA, F. A. A integração curricular da educação ambiental na formação inicial de professores: tecendo fios e revelando desafios da pesquisa acadêmica brasileira. 2014. 427f. Tese (Doutorado)

SAUV

TONSO, S. A educação ambiental que desejamos desde um olhar para nós mesmos. Ciências em Foco, Campinas, v. 1, n. 3, p. 1-8. 2010. Disponível em: <http://www.fae.unicamp.br/formar1/ pag_revista. htm>. Acesso em: 11 jun. 2013.

Published

2017-02-23

How to Cite

RODRIGUES DE CASTRO, R. B.; PEREIRA, F. A. Beyond recycling: an extension activity in search of a critical approach on environmental education . Revista Em Extensão, Uberlândia, v. 15, n. 2, p. 109–125, 2017. DOI: 10.14393/REE-v15n22016_rel03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/36064. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência