Beyond recycling
an extension activity in search of a critical approach on environmental education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v15n22016_rel03Keywords:
Critical environmental education, Recycling, Solid waste, Basic EducationAbstract
The present work aims to report an extension experience oriented by the desire to develop environmental education from a critical perspective. The proposal was developed at the Municipal School Machado de Assis, Ituiutaba, State of Minas Gerais, involving 60 students from the 9th grade by resorting to debates, conversation circles, guided tours, videos and production workshops. The actions aroused students’ uneasiness, firstly because they developed dimensions or variables that were not widespread in environmental education (social, cultural, economic, technological, environmental and public health), which contributed to the understanding of recycling as an activity involving the exploration of the environment, mainly due to the energy expenditure of this activity and the disposal of waste materials. Finally, it also pointed out that the solution for environmental problems requires not only preserving the natural environment, but also caring for the human being, so subjugated in the process of capitalist exploitation. The challenges identified include the achievement of a partnership with teachers from different disciplines, and the need for permanent work that permeates the entire school curriculum throughout the school year, besides the initial and continued education of teachers so as to enable these themes to be included in the school curriculum
Downloads
References
BAGNOLO, C. M. Educação ambiental: a teoria, a prática e a universidade. Ciências em Foco, Campinas, v. 1, n. 3, 2010. Disponível em: <http://ojs.fe.unicamp.br/ged/cef/article/view /4488/3533>. Acesso em: 21 jul. 2016.
BRASIL. Política Nacional de Resíduos Sólidos. 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/ lei/ l12305.htm>. Acesso em: 14 nov. 2016.
BRASIL. Adote você também a política dos três
OS FILHOS do Paraíso. Direção: Majid Majidi. Irã. 1998. DVD (88 min.), son., color., legendado.
GARVIL, C. Programa Ituiutaba Recicla. 2013. Disponível em: http://www.saneamentobasico.com.br/portal/wp-content/ uploads/2013/02/programa-ituiutaba-recicla.pdf>. Acesso em: 11 ago. 2016.
GUIMAR
HABIB. M. Ambiente e sociedade na agenda da educação. Ciências em Foco, Campinas, v. 1, n. 3, p. 1-8. 2010. Disponível em: . Acesso em: 11 jun. 2013.
A HIST
LOUREIRO, C. B. F. et al. Conteúdos, gestão e percepção da educação ambiental nas escolas. In: TRAJBER, R.; MENDON
PENTEADO, H. D. Meio ambiente e formação de professores. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Questões da Nossa
PEREIRA, F. A. A integração curricular da educação ambiental na formação inicial de professores: tecendo fios e revelando desafios da pesquisa acadêmica brasileira. 2014. 427f. Tese (Doutorado)
SAUV
TONSO, S. A educação ambiental que desejamos desde um olhar para nós mesmos. Ciências em Foco, Campinas, v. 1, n. 3, p. 1-8. 2010. Disponível em: <http://www.fae.unicamp.br/formar1/ pag_revista. htm>. Acesso em: 11 jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.