The contributions of Project Transform in the training of the rural youth of southern Minas Gerais, Brazil (2006-2013)
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-v15n22016_art01Keywords:
Rural youth, Migration, Family succession, Public policies, Project TransformAbstract
One of the main challenges to the countryside is to continue producing food and to prepare a new generation of farmers as the young abandon their properties. In this sense, the aim of this study was to know the reality in which the youth in Southern Minas Gerais live and analyze the results obtained from Project Transform, aimed at training young countryside residents to remain in the country and take over the family’s business. Project Transform was conducted by The Technical Assistance and Rural Extension Company (Emater-MG) during eight years, targeting young countryside residents aged between 16 and 29. The results showed that most young countryside participants from the project enjoy living in the countryside and intend to continue farming activities, although they have difficulties in accommodating work and studies and obtaining their own income. The most relevant demands from the youth are access to their own income, land, education in/ on the countryside and better living conditions. We present a few proposals and reflections to subsidize the establishment of new work strategies, highlighting the need for continuing the research on this theme. The study allowed us to understand the reality in which young countryside residents from Southern Minas Gerais live and showed that the project has made several contributions in stimulating the development and socioeconomic insertion of young countryside residents and their continuity in the countryside.
Downloads
References
ABRAMOVAY, R. Agricultura familiar e serviço público: novos desafios para a extensão rural. Cadernos de Ciência & Tecnologia, Brasília, v. 15, n. 1, p. 137-157, jan./abr. 1998.
ABRAMOVAY, R. et al. Agricultura familiar e sucessão profissional: novos desafios. Brasília: NEAD/MDA, 2001.
BRUMER, A. A problemática dos jovens rurais na pós-modernidade. In: CARNEIRO, M. J.; CASTRO, E. G. (Ed.). Juventude rural em perspectiva. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007. p. 35-51.
BRUMER, A.; PANDOLFO, G. C.; CORADINI, L. Gênero e agricultura familiar: projetos de jovens filhos de agricultores familiares na Região Sul do Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO G
CAMARANO, A. A.; ABRAMOVAY, R.
CARVALHO, D. M. et al. Perspectivas dos jovens rurais: campo versus cidade. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE ECONOMIA, ADMINISTRA
CASTRO, E. G. Juventude rural: apenas uma palavra ou mais que uma palavra. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIA
_____. (Org.). Juventude rural em perspectiva. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
_____. Juventude rural no Brasil: processos de exclusão e a construção de um ator político. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, v. 7, n. 1, p. 179-208, 2009.
_____. Processo de construção da categoria juventude rural como ator político: participação, organização e identidade social. In: Reunião Brasileira de Antropologia, 26., 2005, Porto Seguro. Anais... Porto Seguro: GT10, 2005b. 1 CD-ROM.
Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Estado de Minas Gerais. Projeto básico Transformar. Belo Horizonte, 2007. 16 p.
_____. Projeto Transformar: casos de sucessos dos jovens rurais mineiros. Belo Horizonte, 2010. 104p.
FERRARI, D. L. F. et al. Dilemas e estratégias dos jovens rurais: ficar ou partir? Estudos Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 237-271, out. 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220p.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico 2010: universo, características da população e dos domicílios. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: . Acesso em: 10 nov. 2014.
INSTITUTO FEDERAL DO SUL DE MINAS. Questionário SEJA. Pouso Alegre: IFSULDEMINAS. Campus Inconfidentes, 2013.
LIMA, S. M. V. Juventude rural e as políticas e programas de acesso a terra no Brasil: recomendações para políticas de desenvolvimento para o jovem Rural. Brasília, DF: MDA, 2013. (Estudos Nead, 25).
SCHNEIDER, S. A pluriatividade no meio rural brasileiro: características e perspectivas para investigação. Porto Alegre: UFRGS, 2006.
SOUZA, A. C. Juventude e educação do campo no município de Alfenas, MG. In: ENCONTRO NACIONAL DE GEOGRAFIA AGRÁRIA, 21., 2012, Uberlândia. Anais... Uberlândia: Edufu, 2012.
SPANEVELLO, R. M. et al. A migração juvenil e implicações sucessórias na agricultura familiar. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, v. 45, n. 2, p. 291-304, out. 2011.
STROPASOLAS, V. L. A crise da sucessão geracional e suas implicações na reprodução social da agricultura familiar. 2011. Disponível em: <http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT5/ GT5_StropasolasV.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2015.
WANDERLEY, M. N. B.; FAVARETO, A. In: MIRANDA, C.; SILVA, H. (Org.). Concepções da ruralidade contemporânea: as singularidades brasileiras. Brasília, DF: IICA, 2013. p. 413-464.
WEISHEIMER, N. Juventudes rurais: mapa de estudos recentes. Brasília, DF: MDA, 2005. (Estudos Nead, 7).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.