Brazilian Network for Human Rights Education (ReBEDH):
paths of training, outreach, resistance, and hope in the state of Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-79217Keywords:
Democracy, Active citizenship, Public policiesAbstract
The Brazilian Network for Human Rights Education (ReBEDH) is a non-profit, non-partisan civil society organization founded in 1995 by a group of educators, researchers, and activists with the aim of strengthening Brazilian democracy after the civil-military dictatorship period. Since then, ReBEDH has acted as a collective space for articulation, training, and resistance in the field of Human Rights Education (HRE), influencing public policies and consolidating HRE as a theoretical, practical, and political field. In addition, it has been a leading player in the creation and implementation of educational outreach actions in HRE. This article briefly presents the history of ReBEDH, its role in the formulation of national public policies, and especially its activities in the state of Minas Gerais (MG), Brazil. The reactivation of the Network in 2020, in the face of democratic setbacks and rights violations in Brazil, marks a new phase of institutional strengthening and expansion of educational actions. In MG, ReBEDH has been promoting meetings, courses, publications, political articulations, and building training networks committed to social justice, equity, and full citizenship.
Downloads
References
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: MDHC, 2013. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/educacao-em-direitos-humanos/diretrizes-nacionais-para-a-educacao-em-direitos-humanos. Acesso em: 5 maio 2025.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: MDH; CNEDH, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
LISPECTOR, C. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 1964.
SKANK. Skank – esmola (áudio oficial). YouTube, 18 ago. 2022. 2min40s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NOHiF42nSpk&list=RDNOHiF42nSpk&start_radio=1. Acesso em: 30 jul. 2025.
TV APARECIDA. Arquivo A: vida e obra de Dom Helder Câmara. YouTube, 5 set. 2023. 53min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=43Xo7R2OCEc. Acesso em: 2 ago. 2025.
UEMG. UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Edital PROEX n° 4/2025. Projeto da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos – Coordenação Minas Gerais: implantação de ações e políticas públicas sobre Educação e Direitos Humanos no estado de MG! Belo Horizonte: Governo do Estado de Minas Gerais; UEMG; Coordenadoria de Bolsas de Extensão e Registro, 2025. Disponível em: https://uemg.br/component/phocadownload/category/4051-edital-proex-n-4-2025. Acesso em: 12 ago. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Carolina Corrêa Salvio, Guilherme Matheus de Sousa Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


