The integration of education and social work in the promotion of human rights and diversity in elementary school II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2025-77662

Keywords:

Social work, Education, Human rights, University outreach, Diversity

Abstract

This article analyzes the integration of education and social work as a fundamental strategy for promoting human rights and diversity in elementary school II. It is based on the experience of an extension course entitled ‘Education in Human Rights and Diversities: educating oneself and others to build a society based on human rights’, which was offered by the Federal University of Uberlândia (UFU) in the state of Minas Gerais, Brazil. Therefore, the theoretical basis of this study is based on authors from the fields of education and social work. It proposes extension as a formative and transformative practice, emphasizing the role of social workers and teachers in fostering an inclusive, civic-minded, and dialogical school environment. The text also presents a proposal for an extension action based on the lessons learned during the course, combining theory and practice in order to tackle inequalities in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leonardo Pereira de Lima, Catholic University of Salvador

    Graduated in Social Work, Catholic University of Salvador, State of Bahia, Brazil 

  • Afonso Wescley de Medeiros Santos, Federal District Department of Education

    Master degree in Education, University of Brasília, Federal District, Brazil; associate member of the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education; tenured professor at the Department of Education of the Federal District, Federal District, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2020.

BEDIN, E.; DEL PINO; J. C. Qualificação e formação docente: a interdisciplinaridade nas reuniões por área na politecnia. Educação, Santa Maria, v. 41, n. 1, p. 107-120, jan./abr. 2016. DOI 10.5902/1984644416165. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/1171/117144234009/. Acesso em: 26 jan. 2025.

BRASIL. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13935.htm. Acesso em: 28 jun. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 jan. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n° 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF, 2012. Disponível em: https://www3.semesp.org.br/portal/pdfs/juridico2012/resolucoes/resolucao_mec_cne_n1_de_30_05_12.pdf. Acesso em: 28 jul. 2025.

CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set. 2016. DOI 10.1590/198053143455. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3455. Acesso em: 26 jan. 2025.

CFESS. CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL. Código de ética do/a assistente social: Lei 8662/93. 10. ed. Brasília, DF: CFESS, 2012. Disponível em: https://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_CFESS-SITE.pdf. Acesso em: 26 jan. 2025.

CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, jul. 2002. DOI 10.1590/S0100-15742002000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x6g8nsWJ4MSk6K58885J3jd/?lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2025.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1996.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. 6. ed. Rio de Janeiro: Imago, 2006.

KLAZURA, M. A.; CARDOSO, R. M. X. As expressões da questão social no cotidiano escolar e as contribuições do serviço social na escola. Caderno Humanidades em Perspectivas, Curitiba, v. 6, n. 15, p. 103-122, 2022. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/humanidades/article/view/2197. Acesso em: 25 jan. 2025.

LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015. DOI 10.1590/2175-623646132. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/GB5XHxPcm79MNV5vvLqcwfm/?lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2025.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCONDES, M. M. et al. Desigualdades e ações públicas para seu enfrentamento: uma proposta de abordagem conceitual para o campo de políticas. Administração Pública e Gestão Social, Viçosa, v. 14, n. 3, p. 1-18, 2022. DOI 10.21118/apgs.v14i3.13914. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/13914. Acesso em: 27 jan. 2025.

MEDEIROS, E. A. A interdisciplinaridade na educação: uma abordagem conceitual. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 39, p. 158-177, maio/ago. 2018. DOI 10.26694/les.v0i39.7197. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1176. Acesso em: 26 jan. 2025.

RAMALHO NETO, A. E. et al. Reflexões contemporâneas em serviço social: perspectivas e práticas. Belém: RFB, 2023.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2019.

TUMELERO, S. M. Intersetorialidade nas políticas públicas. Guaju, Matinhos, v. 4, n. 2, p. 211-230, jul./dez. 2018. DOI 10.5380/guaju.v4i2.62201. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/guaju/article/view/62201. Acesso em: 26 jan. 2025.

Published

2025-08-14

How to Cite

LIMA, Leonardo Pereira de; SANTOS, Afonso Wescley de Medeiros. The integration of education and social work in the promotion of human rights and diversity in elementary school II. Em Extensão, Uberlândia, p. 44–59, 2025. DOI: 10.14393/REE-2025-77662. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/77662. Acesso em: 5 dec. 2025.