The integration of education and social work in the promotion of human rights and diversity in elementary school II
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-77662Keywords:
Social work, Education, Human rights, University outreach, DiversityAbstract
This article analyzes the integration of education and social work as a fundamental strategy for promoting human rights and diversity in elementary school II. It is based on the experience of an extension course entitled ‘Education in Human Rights and Diversities: educating oneself and others to build a society based on human rights’, which was offered by the Federal University of Uberlândia (UFU) in the state of Minas Gerais, Brazil. Therefore, the theoretical basis of this study is based on authors from the fields of education and social work. It proposes extension as a formative and transformative practice, emphasizing the role of social workers and teachers in fostering an inclusive, civic-minded, and dialogical school environment. The text also presents a proposal for an extension action based on the lessons learned during the course, combining theory and practice in order to tackle inequalities in the school context.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2020.
BEDIN, E.; DEL PINO; J. C. Qualificação e formação docente: a interdisciplinaridade nas reuniões por área na politecnia. Educação, Santa Maria, v. 41, n. 1, p. 107-120, jan./abr. 2016. DOI 10.5902/1984644416165. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/1171/117144234009/. Acesso em: 26 jan. 2025.
BRASIL. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13935.htm. Acesso em: 28 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n° 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF, 2012. Disponível em: https://www3.semesp.org.br/portal/pdfs/juridico2012/resolucoes/resolucao_mec_cne_n1_de_30_05_12.pdf. Acesso em: 28 jul. 2025.
CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set. 2016. DOI 10.1590/198053143455. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3455. Acesso em: 26 jan. 2025.
CFESS. CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL. Código de ética do/a assistente social: Lei 8662/93. 10. ed. Brasília, DF: CFESS, 2012. Disponível em: https://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_CFESS-SITE.pdf. Acesso em: 26 jan. 2025.
CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, jul. 2002. DOI 10.1590/S0100-15742002000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x6g8nsWJ4MSk6K58885J3jd/?lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2025.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1996.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. 6. ed. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
KLAZURA, M. A.; CARDOSO, R. M. X. As expressões da questão social no cotidiano escolar e as contribuições do serviço social na escola. Caderno Humanidades em Perspectivas, Curitiba, v. 6, n. 15, p. 103-122, 2022. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/humanidades/article/view/2197. Acesso em: 25 jan. 2025.
LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015. DOI 10.1590/2175-623646132. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/GB5XHxPcm79MNV5vvLqcwfm/?lang=pt. Acesso em: 26 jan. 2025.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MARCONDES, M. M. et al. Desigualdades e ações públicas para seu enfrentamento: uma proposta de abordagem conceitual para o campo de políticas. Administração Pública e Gestão Social, Viçosa, v. 14, n. 3, p. 1-18, 2022. DOI 10.21118/apgs.v14i3.13914. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/13914. Acesso em: 27 jan. 2025.
MEDEIROS, E. A. A interdisciplinaridade na educação: uma abordagem conceitual. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 39, p. 158-177, maio/ago. 2018. DOI 10.26694/les.v0i39.7197. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1176. Acesso em: 26 jan. 2025.
RAMALHO NETO, A. E. et al. Reflexões contemporâneas em serviço social: perspectivas e práticas. Belém: RFB, 2023.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2019.
TUMELERO, S. M. Intersetorialidade nas políticas públicas. Guaju, Matinhos, v. 4, n. 2, p. 211-230, jul./dez. 2018. DOI 10.5380/guaju.v4i2.62201. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/guaju/article/view/62201. Acesso em: 26 jan. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leonardo Pereira de Lima, Afonso Wescley de Medeiros Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


