Experience as a tutor in human rights and diversity training
DOI:
https://doi.org/10.14393/REE-2025-77608Keywords:
Human Rights Education (HRE), Sexual and gender diversity, Nonviolent Communication (NVC), MentoringAbstract
This text is a brief report on my experience as a tutor in an extension activity, specifically in the six-month advanced training course ‘Education in Human Rights and Diversities: educating oneself and others for the construction of a society based on human rights’, intended for teachers and other professionals who work in elementary and middle school throughout Brazil. My participation resulted in a work presentation at the event ‘Brazilian National Meeting of Education in Human Rights and Diversities with Basic Education professionals’, held remotely by the Federal University of Uberlândia (UFU), as well as the aforementioned course. This report and the work presented focused on the rich experience that the tutoring provided me by participating in all activities, especially by reading, interacting, punctuating and having contact with the diversity of knowledge, ideas, and opinions that are so unique and subjective. With them, I had the opportunity to demystify some beliefs and prejudices, which are understood as a lack of knowledge about sexual and gender diversity, as well as the experience of trying to resolve conflicts by applying the principles of Nonviolent Communication (NVC).
Downloads
References
CAMARGO, F. F.; GOMES, G. A. S. Diversidade sexual e de gênero e direitos da mulher: conhecer para combater distorções negadoras de direitos. In: GOMES, G. C.; DIAS, M. J. S.; RODRIGUES, V. M. (org.). Curso de aperfeiçoamento de educação em direitos humanos e diversidades: educar-se e educar para a construção de uma sociedade fundamentada em direitos humanos. Uberlândia: PROEXC/UFU, 2025. p. 10-88.
MIRANDA, F. J. S. Comunicação não violenta, cultura de paz nas escolas e o poder da comunicação fundamentada em direitos humanos. In: GOMES, G. C.; DIAS, M. J. S.; RODRIGUES, V. M. (org.). Curso de aperfeiçoamento de educação em direitos humanos e diversidades: educar-se e educar para a construção de uma sociedade fundamentada em direitos humanos. Uberlândia: PROEXC/UFU, 2025. p. 11-60.
UFU. UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Edital PROEXC nº 135/2023: seleção de profissionais tutores para cursos de aperfeiçoamento a distância – RENAFOR. Uberlândia: PROEXC/UFU, 2023. Disponível em: https://cead.ufu.br/processo-seletivo/2023/07/processo-seletivo-tutores-para-atuar-em-curso-de-educacao-especial. Acesso em: 26 jun. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Valquiria de Azevedo Rosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao publicarem nesta revista, os autores concordam em manter os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


