The fiscal education and the citizenship

a study with students of the final years of elementary school

Authors

  • Daniela Maciel Peçanha Santana Barbosa Vale do Cricaré Faculty
  • Marcus Antonius da Costa Nunes Vale do Cricaré Faculty

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53481

Keywords:

Fiscal Education, Citizenship Formation, Elementary School, Pedagogical Workshop, Vendinha Capixaba

Abstract

The study this about an Exploratory Sequential Design, because aiming to contribute to the formation of the students of the final years of elementary education, in the scope of Fiscal education, used quantitative data, obtained through the statistical method, to assist in the interpretation of qualitative results, that were previously obtained with a bibliographic research and with the questionnaires. This work had as subjects 94 students of the final years of elementary school at Bom Sucesso Municipal Elementary School, in São Mateus-ES and focused on the “Vendinha Capixaba” Pedagogical Workshop, part of the Espírito Santo State Tax Education Program, that proved to have positive impacts on the knowledge of these students. Given the inductive method, it is inferred that the knowledge of students attending the final years of elementary education on tax issues is, in general, modest, it seems that the knowledge of students attending the final years of elementary education on tax issues is, in general, modest, and that these students, when participating in the Workshop, are able to acquire a lot of knowledge on the subject, and it is important to concentrate efforts so that the theme is worked with the students of this stage of teaching, notably through the active methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Maciel Peçanha Santana Barbosa, Vale do Cricaré Faculty

Master in Science, Technology and Education, Vale do Cricaré Faculty, State of Espírito Santo, Brazil.

Marcus Antonius da Costa Nunes, Vale do Cricaré Faculty

PhD in Mechanical Engineering, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; full professor at Vale do Cricaré Faculty, State of Espírito Santo, Brazil.

References

ALMEIDA, M. E. B. Apresentação. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 9-13.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. In: VadeMecum Saraiva. 23. ed. São Paulo: Saraiva, 2017. p. 5-77.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 6 set. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC, 2019. E-book. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 25 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Fazenda. Escola de Administração Fazendária. Programa Nacional de Educação Financeira: documento base. 2. ed. Brasília, DF: ESAF, 2015. E-book. Disponível em: https://receita.fazenda.rs.gov.br/download/20170704155154diretrizes_nacionais_da_educacao_fiscal.pdf. Acesso em: 24 jun. 2019.

COSTA, R. H. Curso de direito tributário: Constituição e Código Tributário Nacional. 9. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

JESUS, I. B.; JESUS, F. B.; JESUS, R. B. Manual de direito e processo tributário. Prefácio de Elizabeth Nazar Carrazza. 4 ed. rev., atual. e ampl. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2017.

MACHADO, N. J. Educação: cidadania, projetos e valores. São Paulo: Escrituras Editora, 2016.

MAIA, D. B. M. S. Tributação indireta e cidadania fiscal: uma análise dos mecanismos de conscientização para mitigação da anestesia fiscal. 2015. 149 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

MARINHO, G. Educar em direitos humanos e formar para cidadania no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012.

SÃO MATEUS (ES). Portal da Prefeitura de São Mateus. Notícias: PMSM promove encontro com os profissionais do PREFES. 2019. Disponível em: https://www.saomateus.es.gov.br/noticia/pmsm-promove-encontro-com-os-profissionais-do-prefes. Acesso em: 30 nov. 2019.

Published

2020-11-23

How to Cite

BARBOSA, D. M. P. S.; NUNES, M. A. da C. . The fiscal education and the citizenship: a study with students of the final years of elementary school. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 77–98, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53481. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53481. Acesso em: 26 sep. 2024.