A mulher e a educação escolar

um recorte da EJA na atualidade

Authors

  • Keila Cristina Medeiros Palácios Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Maria das Graças Fernandes de Amorim dos Reis Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Josiane Peres Gonçalves Universidade Federal de Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0002-7005-849X

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art07

Keywords:

Education of Young and Adults, Women, Schooling

Abstract

Over time, women have struggled and still struggle to be able to establish their place in society, given all the inequality suffered throughout history. And it is through education that many see the opportunity to change their lives. The objective of this research is to analyze what women mothers and heads of families seek through their training in the Education of Young and Adults (EJA), raising who this woman is, what reasons led them to study in this modality, what future perspectives they hold through school education, and if there are educational public policies aimed at them. The field research was carried out through interviews with previously structured questions, with seven EJA students from the Municipality of Naviraí, State of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results suggest that the EJA presents itself as an important space to overcome the social exclusion of many women who did not have access to schooling at the regular age, as well as a space for dreams and professional idealizations.

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Author Biographies

Keila Cristina Medeiros Palácios, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul Campus de Naviraí (UFMS/CPNV). Atuou como Bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET) durante a graduação.

Maria das Graças Fernandes de Amorim dos Reis, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do Curso de Pedagogia na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul Campus de Naviraí (UFMS/CPNV).

Josiane Peres Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus do Pantanal (UFMS/CPAN) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (UFMS/FAED). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE).

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Published

2018-01-09

How to Cite

PALÁCIOS, K. C. M.; REIS, M. das G. F. de A. dos; GONÇALVES, J. P. A mulher e a educação escolar: um recorte da EJA na atualidade. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 104–121, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/39169. Acesso em: 23 jul. 2024.