The challenge of teaching English when educating Adults and the Youth

Authors

  • Letícia Miranda Medeiros Rio de Janeiro State University
  • Helena Amaral da Fontoura Rio de Janeiro State University

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017-art07

Keywords:

English Language, Adult and Youth Education, Graduates

Abstract

Adult and Youth Education is a modality of Basic Education in Brazil whose audience is very heterogeneous. Because of this diversity, the teaching of the English Language is quite challenging. This text is the result of an interview with a teacher of English who works with this modality and that graduated from the College of Teacher Training, linked to the Rio de Janeiro State University (Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, FFP-UERJ, in Brazil). It is important to point out that the analysis of this interview is based on the methodological study of themes, proposed by Fontoura (2011). The themes raised from the interview were: a) choice for the profession; b) teacher professional development; c) challenges of teaching English for classes of adult and youth education. So, listening attentively to this teacher brought another way of thinking school and especially the English classroom of adult and youth Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Miranda Medeiros, Rio de Janeiro State University

Master degree student in Education, Rio de Janeiro State University, Brazil; teacher at Rio de Janeiro state school system.

Helena Amaral da Fontoura, Rio de Janeiro State University

Postdoctor research in Education, University of Barcelona, Spain; associate professor at Rio de Janeiro State University, Brazil.

References

ARROYO, M. G. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A.; GOMES, N. L. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 19-50.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara de Educação Básica (CEB). Carlos Roberto Jamil Cury (Relator). Parecer CEB no11/2000. Assunto: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF, 2000a.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação (CNE). Câmara de Educação Básica (CEB). Resolução CNE/CEB nº 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação e jovens e adultos. Brasília, DF, 2000b.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos: versão atualizada na CONFITEA BRASIL+6. Brasília: MEC, 2016.

FONTOURA, H. A. da. Analisando dados qualitativos através da tematização. In: ______. (Org.) Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. Niterói, Intertexto, 2011, p. 61-82. (Coleção Educação e Vida Nacional).

_____. Formação de professores, fazer docente, desenvolvimento profissional: tecendo considerações sobre ser professor. In: _____. (Org.) Residência pedagógica: espaço de formação docente. Niterói, Intertexto, 2016, p. 11-19.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, M. A boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Ghubras, 2003.

JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, Ano XXX, v. 63, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.

LEITE, S. A. da S. et al. A afetividade em sala de aula: as condições de ensino e a mediação do professor. Campinas, SP: Papirus, 2004.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo, SP: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

ROSA, M. I. P. Sentidos da cultura escolar: disciplinas escolares e identidades docentes. In: FONTOURA, H. A. da; SILVA, M. (Org.). Formação de professores, culturas: desafios à pós-graduação em educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, 2011, p.199-208. Disponível em: <http://www.fe.ufrj.br/anpedinha2011/ebook2.pdf>. Acesso em: 19 set. 2016.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000.

TECCHIO, I.; BITTENCOURT, M. B. A tradução no ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras. Revista Magistro, Duque de Caxias, v. 2, n. 1, p. 152-165, 2011.

Published

2017-06-02

How to Cite

MEDEIROS, L. M.; FONTOURA, H. A. da. The challenge of teaching English when educating Adults and the Youth. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 82–91, 2017. DOI: 10.14393/rep-v16n12017-art07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36245. Acesso em: 21 nov. 2024.