Atlas of the media representation about the school ecosystem: notes for understanding the process of production of meanings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v8n2-2023-70148

Keywords:

Media products, Social representation, Atlas Mnemosyne, School ecosystem, Meanings

Abstract

This paper aims to understand how the media builds social representations about the school ecosystem. From a brief literature review based, especially, on Hall (2005; 2016) and Moscovici (2007), we developed a Mnemosyne Atlas, as proposed by Garcia and Ruiz (2013), with 10 media products, in different languages and formats, about the theme of the school environment, which were analyzed from five categories: social stereotype, fantasy, adolescence, humor, social class and culture. After describing the results, we emphasize the need to think about other ways of appropriating situations and events, people, places and objects related to the school universe that favor the construction of new meanings, identities, recognitions and interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GIRAFFA, L. M. M.; MARTINS, C. Design de práticas pedagógicas incluindo elementos de jogos digitais em atividades gamificadas. Obra digital, n. 10, p.52-67, Fevereiro 2016. Disponível em: http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/69/89. Acesso em: 15 de ago. de 2022.

HALL. S. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.

HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio e Apicuri, 2016.

JODELET, D. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.

KRÜGER, H. Cognição, estereótipos e preconceitos sociais. In: LIMA, M. E. O; PEREIRA, M. E. (Orgs.). Estereótipos, preconceitos e discriminação: perspectivas teóricas e metodológicas. Salvador: EDUFBA, 2004. p. 23-40.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2007.

SIMONEAU, A. S.; OLIVEIRA, D. C. Representações sociais e meios de comunicação: produção do conhecimento científico em periódicos brasileiros. Psicologia e Saber Social, 3(2), 281-300, 2014.

RUIZ, C. T.; GARCIA, R. G. Cartografías de la memoria – Aby Warburg y el Atlas Mnemosyne. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, [S.l.], n. 21, p. 226-235, sep. 2013.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2024-02-28

How to Cite

Escudero, C., & Sylvestre, H. S. (2024). Atlas of the media representation about the school ecosystem: notes for understanding the process of production of meanings. Paradoxos, 8(2), 1–16. https://doi.org/10.14393/par-v8n2-2023-70148