Atlas of the media representation about the school ecosystem: notes for understanding the process of production of meanings
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v8n2-2023-70148Keywords:
Media products, Social representation, Atlas Mnemosyne, School ecosystem, MeaningsAbstract
This paper aims to understand how the media builds social representations about the school ecosystem. From a brief literature review based, especially, on Hall (2005; 2016) and Moscovici (2007), we developed a Mnemosyne Atlas, as proposed by Garcia and Ruiz (2013), with 10 media products, in different languages and formats, about the theme of the school environment, which were analyzed from five categories: social stereotype, fantasy, adolescence, humor, social class and culture. After describing the results, we emphasize the need to think about other ways of appropriating situations and events, people, places and objects related to the school universe that favor the construction of new meanings, identities, recognitions and interactions.
Downloads
References
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GIRAFFA, L. M. M.; MARTINS, C. Design de práticas pedagógicas incluindo elementos de jogos digitais em atividades gamificadas. Obra digital, n. 10, p.52-67, Fevereiro 2016. Disponível em: http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/69/89. Acesso em: 15 de ago. de 2022.
HALL. S. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.
HALL, S. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio e Apicuri, 2016.
JODELET, D. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.
KRÜGER, H. Cognição, estereótipos e preconceitos sociais. In: LIMA, M. E. O; PEREIRA, M. E. (Orgs.). Estereótipos, preconceitos e discriminação: perspectivas teóricas e metodológicas. Salvador: EDUFBA, 2004. p. 23-40.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2007.
SIMONEAU, A. S.; OLIVEIRA, D. C. Representações sociais e meios de comunicação: produção do conhecimento científico em periódicos brasileiros. Psicologia e Saber Social, 3(2), 281-300, 2014.
RUIZ, C. T.; GARCIA, R. G. Cartografías de la memoria – Aby Warburg y el Atlas Mnemosyne. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, [S.l.], n. 21, p. 226-235, sep. 2013.
THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.