Impacts of Remote Education in the Public Network of Cariri Cearense during the Pandemic of Covid-19

analysis through E.E.E.M. Luiz Gonzaga de Alcantara, in Tarrafas (CE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v7n1-2022-61290

Keywords:

Covid-19, High School, Remote Teaching, Pandemic, Tarrafas

Abstract

With the passage of the Covid-19 pandemic, the public network began to think about pedagogical means of resuming classes, but access to them was eventually differentiated due to socioeconomic differences. This paper describes the results of a research applied at E.E.M. Luiz Gonzaga de Alcântara, in the municipality of Tarrafas (CE), carried out with students and teachers, on the impacts of remote education in the pandemic and what their perceptions were. Through a mixed methodology, to better develop this case study, recounting quantitative and qualitative approaches, in this article are the results and considerations of how inequalities in internet access impacted high school in this municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 15 maio 2020.

CAFARDO, Renata. Particulares planejam volta às aulas com aluno indo à escola um dia por semana. Uol Conteúdo. 2020. Disponível em: shorturl.at/uAR28. Acesso em 23 nov. 2020.

CURY, Lucilene; CONSANI, Marciel. A educação de hoje rumo à educação planetária de amanhã - Revista Comunicação e Educação, v. 24 n. 2, p. 78-87, 30 outubro 2019.

DAVIS, Mike. A Crise do Coronavírus é um monstro alimentado pelo Capitalismo. p. 05-07 In: BADIOU, Alain et al.. Coronavírus e a Luta de Classes. Terra Sem Amos. Brasil, 2020.

DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. A Educação e a Covid-19. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, pág. 545-554, setembro de 2020. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362020000300545&lng=en&nrm=iso. Acesso em 23 de novembro de 2020. Epub 06 de julho de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002801080001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. p. 33-34. Editora Paz e Terra. Rio de Janeiro/São Paulo, 2020.

HARVEY, David. Política Anticapitalista em tempos de Covid-19. p. 16. In: BADIOU, Alain et al. Coronavírus e a Luta de Classes. Terra Sem Amos. Brasil, 2020.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. IGBE Cidades: Tarrafas – Ceará. Panorama. 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/tarrafas/panorama. Acesso em 18 nov. 2020.

LAGO, Cláudia; NONATO, Cláudia; MARTINS, Ferdinando. A alteridade na Educomunicação: estudos de gênero, interseccionalidade e performance. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 54-65, 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165197. Acesso em: 24 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i2p54-65.

MARTINS, Ronei Ximenes. A COVID-19 E O FIM DA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: um ensaio. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 242-256, 15 maio 2020.

OLIVEIRA, Eleide de Sousa; FREITAS, Tatiane Cantanhede; SOUSA, Marliane Ribeiro de; MENDES, Nilteane Conceição da Silva Gomes Mesquita; ALMEIDA, Tiago dos Reis; DIAS, Luciana Cutrim; FERREIRA, Aline Larissa Mota; FERREIRA, Ana Paula Mota. A educação a distância (EaD) e os novos caminhos da educação após a pandemia ocasionada pela Covid-19. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 7, p. 52860-52867, jul. 2020.

OKUMURA, Renata. Na pandemia, 67% dos alunos têm dificuldade de organização. Terra - Educação. 2020. Disponível em: shorturl.at/mxzJT. Acesso em 23 nov. 2020

PARANHOS, Ranulfo et al. Uma introdução aos métodos mistos. Sociologias, Porto Alegre, v. 18, n. 42, p. 384-411, Aug. 2016 . Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222016000200384&lng=en&nrm=iso. Access on 13 Feb. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/15174522-018004221.

SCHWARCZ, Lilia Moritz; STARLING, Heloisa Murgel. A Bailarina da Morte: a gripe espanhola no Brasil. p. 332. Companhia das Letras. São Paulo, 2020.

SENHORAS, Elói Martins. CORONAVÍRUS E EDUCAÇÃO: análise dos impactos assimétricos. 2020. Boletim de conjuntura (BOCA), 2 (5). DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.3828085.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. Editora Cortez. São Paulo, 2013.

SOUSA, Francisca Alves de Lima. Dona Chiquinha: a educação como ato político. [entrevista concedida a] (nome retirado para não comprometer a avaliação, a ser inserido na versão final). Crato - CE, 2018.

UNESCO. Comissão Futuros da Educação da Unesco apela ao planejamento antecipado contra o aumento das desigualdades após a COVID-19. Paris: Unesco, 16 abr. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/news/comissao–futuros–da–educacao–da–unesco–apela–ao–planejamento–antecipado–o–aumento–das. Acesso em: 4 jun. 2020.

Published

2022-09-06

How to Cite

Vasconcelos, W. G. I. de, Santana, B. B., Machado, J., Brasil, L. O., & Nunes, R. da S. (2022). Impacts of Remote Education in the Public Network of Cariri Cearense during the Pandemic of Covid-19: analysis through E.E.E.M. Luiz Gonzaga de Alcantara, in Tarrafas (CE). Paradoxos, 7(1), 61–82. https://doi.org/10.14393/par-v7n1-2022-61290