Media education and methodological references for the elaboration of workshops in remote education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v6n1-2021-60541

Keywords:

Media Education, Critical Reading of Media Communication, Communication

Abstract

This article articulates the field of communication and education to develop the production of workshops of critical media reading performed by a partnership between the Center for Studies in Media Culture and the Center for Art and Culture from Rural Federal University of Rio de Janeiro for the communities of its surroundings. Thus, here we reflect about their process of construction and their activity developed in the remote period. The critical media reading stimulates reflections about the quality of mediations. Those that, when built collectively forge more conscious and careful individuals to the function of media. We present discussions that cross about the potential of the reading formulation that, in the same moviment, develop a critical and analytical look on the midiatical content and support the expansion of repertoires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rejane de Mattos Moreira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Ana Carla Ferreira Longo Moraes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Anny Gabrielle Fernandes Aragão, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

Mylena Machado da Silva Pinto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - Brasil

References

ALVAREZ, Johnny. O ser coletivo então totalitário: experiência em Etnoeducação Quilombolas de Oriximiná P/A. In: Amazônia Latitude, São Paulo, 2019. Disponível em: https://amazonialatitude.com/2019/10/09/o-ser-coletivo-nao-totalitario-uma-experiencia-em-etnoeducacao-com-quilombolas-de-oriximina-pa/. Acesso em: 08 abr. 2021.

ANDRELO, Roseane; DE ALMEIDA, Ligia Beatriz Carvalho. A mídia e a representação do corpo: leitura crítica dos meios de comunicação. Comunicação Mídia e Consumo, São Paulo, v. 12, n. 34, maio/agosto, 2015. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/797/pdf_66. Acesso em: 08 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.18568/1983-7070.123446-66.

BARBOSA, Ana Cristina Lima Santos; CLEMENTINO, Adriana. Trabalhos em Grupo no Ensino Online, maio, 2009. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2009/CD/trabalhos/1552009125528.pdf. Acesso em: 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v34i1.6557.

BECKER, Beatriz. Mídia, telejornalismo e educação. MATRIZes, São Paulo, v. 10, n. 1, jan/abr, 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/download/119541/116878/221592. Acesso em: 08 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i1p149-164.

BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta a mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Ed. Paulus, 2006.

CITELLI, Adilson; SOARES, Ismar de Oliveira; LOPES, Maria Immacolata Vassalho. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, São Paulo, ano XXIV, n. 2, julho/dezembro, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165330/159511. Acesso em 01 abr. 2021.

DA COSTA, Esther Silva; DOS SANTOS, Gisele Martins Ferreira. Mídias na Educação: reflexões em torno da apropriação instrumental e leitura crítica das mídias. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da UFF, Niterói, v. 1, n. 1, janeiro/abril, 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/9677/6797. Acesso em 08 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.22409/ppgmc.v1i1.9677.

FANTIN, Monica. Mídia-educação: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, 2011. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/3483/2501. Acesso em: 14 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.5212/olharprofr.v.14i1.0002.

FLORES, Natália; ARNT, Ana. Desigualdade social e tecnologia: o ensino remoto serve para quem?. In: Blogs de Ciências da Unicamp: Especial Covid-19, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.blogs.unicamp.br/covid-19/desigualdade-social-e-tecnologia-o-ensino-remoto-serve-para-quem/. Acesso em: 08 abr. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

GUARESCHI, Pedrinho A.; BIZ, Osvaldo. Mídia, Educação e Cidadania: tudo o que você deve saber sobre mídia. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2005.

HOHLFELDT, Antonio; MARTINO, Luiz C.; FRANÇA, Vera Veiga (org.). Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. São Paulo: EDUSC, 2001.

KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Paraná, v. 4, n. 10, setembro/dezembro, 2003. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6419. Acesso em: 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v4i10.6419.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, janeiro/abril, 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123/8228. Acesso em: 03 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123.

MOREIRA, Rejane; MACIEL, Sonia. Cadernos de Estudos em Etnoeducação, v. 2. Niterói, RJ UFF/UFRRJ, 2017. Disponível em: https://oriximinablog.files.wordpress.com/2016/06/caderno-de-estudos-em-etnoeducac3a7c3a3o-vol-2-final.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021.

MOREIRA, Rejane. A Comunicação como Pontes para o Comum e o Encontro: Experiências de Leituras Críticas de Mídia nas Oficinas do CAC-UFRRJ. In: 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2020, virtual. Anais eletrônicos Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Disponível em: http://www.intercom.org.br/sis/eventos/2020/resumos/R15-0087-1.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021.

PINTO, Maria Aparecida. Educação para os meios: uma leitura crítica da mídia. In: XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, 2012, Ouro Preto. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Anais eletrônicos Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Disponível em: http://www.intercom.org.br/PAPERS/REGIONAIS/SUDESTE2012/resumos/R33-0035-1.pdf. Acesso em: 03 nov. 2020.

RUSSI, Adriana; ALVAREZ, Johnny; MACIEL, Sonia. Cadernos de Cultura e Educação para o Patrimônio, v. 3. Niterói, RJ: s.n. 2014. Disponível em: https://oriximinablog.files.wordpress.com/2016/06/cadernos-de-cultura-vol-3.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021.

SERELLE, Marcio. A ética da mediação: aspectos da crítica da mídia em Roger Silverstone. MATRIZes, São Paulo, v. 10, n. 2, maio/agosto, 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/119986/117262. Acesso em: 14 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v10i2p75-90.

SILVA, Gislene; SOARES, Rosana de Lima. Para pensar a crítica de mídias. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 20, n. 3, setembro/dezembro, 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14644/10797. Acesso em: 14 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.14644.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar as mídias? São Paulo: Ed. Loyola, 1999.

SOARES, Rosana de Lima; DA SILVA, Gislene. Lugares da crítica na cultura midiática. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 13, n. 37, maio/agosto, 2016. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/1140/pdf. Acesso em: 08 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.18568/1983-7070.13379-28.

Published

2021-06-28

How to Cite

Moreira, R. de M., Moraes, A. C. F. L., Aragão, A. G. F., & Pinto, M. M. da S. (2021). Media education and methodological references for the elaboration of workshops in remote education. Paradoxos, 6(1), 38–55. https://doi.org/10.14393/par-v6n1-2021-60541