Use of video with digital storytelling as a proposal to instigate motivation in distance learning courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v6n1-2021-57147

Keywords:

Digital storytelling, Distance education, Video, Didactic material for distance education, Motivation

Abstract

One of the challenges of Distance Education is to keep the student motivated. One of the ways to overcome this challenge is to produce quality teaching material. Therefore, this article aims to propose video production with digital storytelling, as a strategy to instigate student motivation, improve interactions in the virtual environment and revitalize the didactic material of a distance course. The article was developed from an exploratory qualitative research and the theories of multimedia learning (Richard Mayer), cognitive load (John Sweller) and transactional distance (Michael Moore) supported this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valter Luís de Avellar, Universidade Católica de Pernambuco - Brasil

Fernanda Paiva Furtado da Silveira, Universidade Católica de Pernambuco - Brasil

References

ABED. Censo EAD.BR: relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil 2018. 1ª ed. Curitiba: InterSaberes, 2019. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 16 ago. 2020.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas

digitais. Revista Currículo sem Fronteiras, v.12, n.3, p.57-82, Set./Dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em 27 ago. 2020.

BENTO, Dalvaci. A produção do material didático para EaD. São Paulo: Cengage Learning, 2015. ISBN 9788522123810. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788522123810/. Acesso em: 19 ago. 2020.

FILATRO, Andrea; CAIRO, Sabrina. Produção de conteúdos educacionais. 1. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2015. ISBN 9788502635906. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788502635906/. Acesso em: 23 ago. 2020.

FILATRO, Andrea. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Editora Saraiva, 2018. ISBN 9788553131419. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788553131419/. Acesso em: 23 ago. 2020.

MAYER, Richard E. Multimedia learning. Cambridge: CUP, 2009.

MOORE, Michael. G. Teoria da distância transacional. In: KEEGAN, D. Theoretical principles of distance education. London: Routledge, 1993. p. 22-38. Tradução de: Wilson de Azevedo. Revisão de tradução de: José Manuel da Silva. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 1, ago. 2002. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v1i0.111.

MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008. Tradução de: Roberto Galman.

MORÁN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Revista Comunicação e Educação, n. 2, p. 27-35, abr. 1995.

ROVER, A.; FERREIRA, A. T.; LÜCKMANN, L. C.; MOTERLE, R. R. O vídeo no processo de mediação didático-pedagógica na educação a distância. Revista Roteiro, Joaçaba, v. 31, p. 135-158, jan/dez 2006. Anual. n. 1-2. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/8841/4873. Acesso em: 26 ago. 2020.

SANTOS, Júlio César de Carvalho. O impacto do material didático impresso nos processos de retenção ou evasão do aluno na modalidade a distância. Revista Multitexto, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 45-56, ago. 2017. ISSN 2316-4484. Disponível em: http://www.ead.unimontes.br/multitexto/index.php/rmcead/article/view/211. Acesso em: 18 ago. 2020.

SILVA, Aline Marcelino dos Santos; MONTANÉ, Fermín Alfredo Tang. Objetos de aprendizagem baseados na teoria da aprendizagem multimídia. Revista Educacional Interdisciplinar. v. 6, n. 1, out. 2017. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/616. Acesso em: 23 ago. 2020.

SOUZA, Renato Antonio de. Multimídia em educação a distância. São Paulo: Cengage Learning, 2016. ISBN 9788522123841. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788522123841/. Acesso em: 23 ago. 2020.

UNICAP. Plano de desenvolvimento institucional: 2017-2022. Recife: FASA, 2017. 224 p. Disponível em: https://www1.unicap.br/wp-content/uploads/2018/09/PDI-2017-2022-Versa%CC%83o-e-MEC-06.09.2018.pdf. Acesso em: 22 ago. 2020.

Published

2021-06-28

How to Cite

Avellar, V. L. de, & Silveira, F. P. F. da . (2021). Use of video with digital storytelling as a proposal to instigate motivation in distance learning courses. Paradoxos, 6(1), 21–37. https://doi.org/10.14393/par-v6n1-2021-57147