Perspectives on transmedia processes and the Games, Education, Media and Sense Research Group (GEMS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v5n2-2020-56291

Keywords:

Transmedia, GEMS, Media and Technological Management

Abstract

This article is an essay proposal that aims to provide a brief historical of the emergence of the media and the current context of work organization, the converging force made possible by information technology and its socio-cultural developments, so that, presentation report of the research group GEMS (Games, Education, Media and Sense), which has transmedia studies as a transversal theme in its research. In this sense, the objectives of each of the subgroups that form the GEMS are presented, as well as their relations with the transmedia processes are discussed. The information described here was obtained from meetings held among members of the subgroups. Formed by professionals from the most diverse areas, the studies undertaken in the group follow the line of Media and Technological Management of the graduate program in Media and Technology of the Faculty of Architecture, Arts and Communication (FAAC) UNESP of Bauru/SP.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBORNOZ, L. A. Poder, Medios y Cultura – uma mirada crítica desde la economia política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós, 2011.

AMARAL, R. (Org.). Sociedade do conhecimento: novas tecnologias, risco e liderança. Lages: Ed. Uniplac, 2006.

BRASIL. SECRETARIA DE COMUNICAÇÃO DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Pesquisa Brasileira de Mídia 2016: Hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Disponível em: <http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e-qualitativas-de-contratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2016.pdf/view >. Acesso em: 15 jul. 2020.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.

JANOTTI JR., J. S.; LIMA, T. R.; PIRES & NOBRE, V. de A. (orgs). Dez Anos a Mil: Mídia e Música Popular Massiva em Tempos de Internet. Porto Alegre: Simplíssimo, 2011.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2008.

JAPPE, A. As aventuras da mercadoria. Lisboa: Antígona, 2006.

MAGNONI, A. F. Primeiras aproximações sobre pedagogia dos multimeios para o ensino superior. 2001. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, 2001.

MIGUEL, L. Os meios de comunicação e a prática política, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ln/n55-56/a07n5556.pdf> Acesso em: 25 jul. 2020.

MITTELL, J. To Spread or to Drill? [s.l.]: Just TV, 2009. Disponível em: <http://justtv.wordpress.com/.../02/25/to-spread-or-to-drill/>. Acesso em: 14 jul. 2020.

ORTIZ, R. A Moderna Tradição Brasileira. Brasiliense: São Paulo, 1988.

SANTOS, M. A natureza do espaço. São Paulo: Hucitec, 1996.

SAVIANI, D. Educação: Do senso comum à consciência filosófica. 11 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1993.

SCHIFFMAN, L. & KANUK, L. Comportamento do Consumidor. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2001.

SCOLARI, C. A. Ecología de los Medios – Entornos, Evoluciones e Interpretaciones. Barcelona: Editorial Gedisa, 2015.

SHAPIRO, C.; VARIAN, H. R. A economia da informação: como os princípios econômicos se aplicam à era da Internet. Elsevier Brasil, 2003.

TAPLIN, J. Move Fast and Break Things: How Facebook, Google, and Amazon Cornered Culture and Undermined Democracy. UK: Pan Macmillan, 2017.

TROTTA, F. Música e Mercado: a Força das Classificações, Contemporânea – Revista de Comunicação e Cultura, vol. 3. n. 2, 2005. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/3459>. Acesso em: 10 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.1017/s000768051800020x.

Published

2020-12-28

How to Cite

Camargo, A. C., Magnoni, A. F. ., Giroto Rosa, L. de F. ., Ribeiro, E. R. D., Azevedo, J. L. de, Santos, S. C. dos, Leite, W. C. M., & Miranda, G. V. (2020). Perspectives on transmedia processes and the Games, Education, Media and Sense Research Group (GEMS). Paradoxos, 5(2), 246–264. https://doi.org/10.14393/par-v5n2-2020-56291