Covid-19 em revistas no Instagram: uma análise de conteúdo relacionada às orientações do UNICEF e da OMS

Authors

  • Callenciane Ferreira Leão Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - Rio Grande do Sul - Brasil
  • Luciana Santos Serafim Universidade de Fortaleza - UNIFOR - Ceará - Brasil
  • Dháfine Mazza Nunes Universidade Federal do Ceará - UFC - Ceará - Brasil
  • Germana da Cruz Pereira Universidade Federal do Ceará - UFC - Ceará - Brasil https://orcid.org/0000-0001-7721-2077

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v5n1-2020-55104

Keywords:

Magazines, Instagram, Social Network, Covid-19, Family

Abstract

In this article we analyze how Brazilian magazines Cresce and Pais & Filhos, whose main theme is family, approach in their Instagram social network profile the Covid-19 pandemic in the period from March 12 to April 11, 2020. Therefore, we took as theoretical basis discussions about Maxwell McCombs and DonaldShaw's communication and agenda-setting (1970), and Castells's (2002) and Recuero's (2009) social network. With that, we identified themes that were recurrently addressed in the analyzed period, categorizing posts by subject and analyzing their alignment with UNICEF and WHO guidelines on Covid-19, family and children during social isolation. In the end, we observed the scheduling of the pandemic in the profile publications, as well as an approximation to the guidelines of international bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENETTI, Marcia. Revista e jornalismo: conceitos e particularidades. In: TAVARES, Frederico de Mello B.; SCHWAAB, Reges (Orgs.). A revista e seu jornalismo: Porto

Alegre: Penso, 2013.

BRUM, Juliana de. A Hipótese do Agenda Setting: Estudos e Perspectivas. Revista Razón y Palabra, nº 35, outubro-novembro de 2003. Disponível em: <http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n35/jbrum.html>. Acesso em: 29 de abr. de 2020.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede: do Conhecimento à Política. In: CASTELLS, Manuel; CARDOSO, Gustavo (Orgs.). A Sociedade em Rede: Do Conhecimento à Acção Política. _____: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2006, p. 17-30. Disponível em: <https://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/a_sociedade_em_rede_-_do_conhecimento_a_acao_politica.pdf>. Acesso em: 22 de abr. de 2020.

DA SILVA JUNIOR, José Afonso; PROCOPIO, Pedro Paulo; DOS SANTOS MELO, Mônica. Um Panorama da Teoria do Agendamento, 35 anos depois de sua formulação. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. 2008, 31(2), 205-221. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69830990011>. Acesso em: 5 de abr. de 2020.

DOURADO, Tatiana Maria Silva Galvão. Revistas em formatos digitais: modelos e novas práticas jornalísticas. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/14009/1/Tatiana%20Maria%20Dourado.pdf>. Acesso em: 29 de abril de 2020.

FRANCHI, Francesco. Designing News. Gestalten: Berlin, 2013

KLEIN, Gisiela Hasse; GUIDI NETO, Pedro; TEZZA, Rafael. Big Data e mídias sociais: monitoramento das redes como ferramenta de gestão. Saude soc., São Paulo , v. 26, n. 1, p. 208-217, Mar. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12902017000100208&lng=en&nrm=iso>. Acessado em 10 de mai. de 2020.

HOHLFELDT, Antonio. Os estudos sobre a hipótese de agendamento. Revista Famecos, Porto Alegre, nº 7, novembro, 1997

LIPPMAN, Walter. Opinião pública. Petrópolis: Vozes, 2008.

LEÃO, Callenciane F. Recursos de storytelling jornalístico em dispositivos móveis: a revista Época para tablet. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/jordi/wp-content/uploads/2016/05/Recursos-de-storytelling-jornal%C3%ADstico-em-dispositivos-m%C3%B3veis-a-revista-%C3%89poca-para-tablet.pdf>. Acesso em 17 abr. 2020.

MCCOMBS, Maxwell; SHAW, Donald L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly. Vol. 36, Nº 2. Summer, 1972. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/2747787>. Acesso em: 20 de abr. de 2020.

MCCOMBS, Maxwell; VALENZUELA, Sebastián. The Agenda-Setting Theory. Cuadernos de Información, Santiago, Chile, núm. 20, pp. 44-50, julho, 2007. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97120369004>. Acesso em: 15 de abr. de 2020.

OLIVEIRA, Fabrício Marques de. Cápsulas do tempo: a revista em contexto digital. In: Anais do 9º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor). 2011, Rio de Janeiro. Disponível em: <http://www.academia.edu/11379108/C%C3%A1psulas_do_tempo_a_revista_em_contexto_digital>. Acesso em: 17 abr. 2020.

OMS. Consejos para el público sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19): crianza saludable. 2020. Disponível em: <https://www.paho.org/es/documentos/consejos-para-publico-sobre-enfermedad-por-coronavirus-covid-19-crianza-saludable>. Acesso em: 17 de abr. de 2020

PAULINO, Rita. Conteúdo digital interativo para tablets-ipad: uma forma híbrida de conteúdo digital. In: PAULINO, Rita; RODRIGUES, Rodrigues (Orgs.) Jornalismo para tablets: pesquisa e prática. Florianópolis: Insular, 2013.

PEREIRA, Germana da Cruz. As representações do gênero feminino no seriado televisivo A grande família: uma análise crítica do discurso imagético-verbal. 2014. 155f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2014.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2009.

RECUERO, R. Discutindo Análise de Conteúdo como Método: O #DiadaConsciênciaNegra no Twitter. In: Cadernos de Estudos Linguísticos (56.2), p. 289-309, julho/dezembro, 2014, Unicamp/SP.

SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2011.

SELTZER, E.K. et al. The content of social media's shared images about Ebola: a retrospective study. In Public Health (129.9) . pp. 1273-1277, setembro, 2015. Reino Unido. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033350615002851?via%3Dihub>. Acesso em: 19 de mai. de 2020.

TAVARES, Frederico de Mello B.; SCHWAAB, Reges (Orgs.). A revista e seu jornalismo. Porto Alegre: Penso, 2013.

UNICEF. 6 Ways parents can support their kids through the coronavirus disease (COVID-19) outbreak. 2020. Disponível em: <https://www.unicef.org/coronavirus/6-ways-parents-can-support-their-kids-through-coronavirus-covid-19>. Acesso em 20 de abril de 2020.

UNICEF. How to talk to your child about coronavirus disease 2019 (COVID-19). 2020. Disponível em: <https://www.unicef.org/coronavirus/how-talk-your-child-about-coronavirus-covid-19>. Acesso em 20 de abril de 2020.

UNICEF. Coronavirus disease (COVID-19): What parents should know. 2020. Disponível em: <https://www.unicef.org/stories/novel-coronavirus-outbreak-what-parents-should-know>. Acesso em 21 de abril de 2020.

UNICEF; WWH; IFRC. Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and

Control in Schools. 2020. Disponível em: <https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/key-messages-and-actions-for-covid-19-prevention-and-control-in-schools-march-2020.pdf?sfvrsn=baf81d52_4>. Acesso em 20 de março de 2020.

VOGEL, Daisi. Revista e contemporaneidade: imagens, montagens e suas anacronias. In: TAVARES, Frederico de Mello B.; SCHWAAB, Reges (Orgs.). A revista e seu jornalismo. Porto Alegre: Penso, 2013.

YUXIN Zhao et al. Chinese Public's Attention to the COVID-19 Epidemic on Social Media: Observational Descriptive Study. In J Med Internet. Res 2020. 4 de maio; 22(5):e18825. Disponível em: <https://www.jmir.org/2020/5/e18825/>. Acesso em: 10 de mai. de 2020.

Published

2020-07-10

How to Cite

Leão, C. F., Serafim, L. S., Nunes, D. M., & Pereira, G. da C. (2020). Covid-19 em revistas no Instagram: uma análise de conteúdo relacionada às orientações do UNICEF e da OMS. Paradoxos, 5(1), 20–35. https://doi.org/10.14393/par-v5n1-2020-55104