Cultural consumption of young people in deep Brazil: a qualitative experience in the Propriá (SE) Microregion
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v4n1-2019-51853Keywords:
Youth, Cultural consumption, Media convergenceAbstract
The present article aims to analyze the use of WhatsApp as a communication tool for young people in the Northeast, specifically those in the interior of Sergipe. The research was carried out between 2017 and 2019 in the Propriá geographic microregion in the State of Sergipe and the data that will be presented in this scientific work come from the analysis of content made from the method proposed by Bardin (2016) of semi- structured interviews with 100 young people from age 18 to 24 out of ten cities in the region. As for a theoretical reflection, the paper perpass through Lemos, Lévy, Thompson and Recuero and for the state of the art of similar research with young people immersed in the process of media convergence. As a result it is possible to notice that, in the context of the interviews, the instant messaging application WhatsApp is the communication tool most used by young interviewee in the micro-region, both to maintain relationships with peers and to seek relevant information.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo: edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016.
COSTA, A. P.; AMADO, J. Análise de Conteúdo Suportada por Software. Aveiro: Ludomedia, 2018.
DOMICÍLIOS, T. I. C. Uso da internet pelo celular cresce entre os brasileiros. 2016.
GRANERO, A. E.; COUTO, T. C. Consumo no ciberespaço: a explosão de aplicativos de dispositivos móveis que ajudam a controlar a vida na palma da mão. Revista GEMInIS, v. 4, n. 2, p. 89-105, 2013.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. 2017. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101631_informativo.pdf> Acesso em: 05 abr. 2019. https://doi.org/10.21710/rch.v25i0.451
JACKS, N.; TOALDO, M. M.; MARQUES, J. Jovens Rurbanos e Mediações Tecnológicas: práticas e convivências sociais contemporâneas. Cuadernos del Claeh, v. 36, n. 106, p. 101-123, 2017. https://doi.org/10.29192/claeh.36.2.6
JENKINS, H. Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Mit Press, 2009. https://doi.org/10.7551/mitpress/8435.001.0001
JENKINS, Henry; GREEN, Joshua. Cultura da conexão: Criando Valor e Significado Por Meio da Mídia Propagável. São Paulo: Aleph, 2014. https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8931.2017v13n2.33014
LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Sulina, 2002.
______. Cibercultura e mobilidade: a era da conexão. Razón y palabra, v. 41, 2004.
______. Ciber-cultura-remix. In: Seminário “Sentidos e Processos” 2005. Disponível em: https://www.facom.ufba.br/ciberpesquisa/andrelemos/remix.pdf. Acesso em abril de 2019.
______. Cultura da mobilidade. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, n. 40, p. 28-35, 2009. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6314
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999. As tecnologias da inteligência, 2001.
OLIVEIRA, A. N. de; BARBALHO, A. Entre o WhatsApp e a praça da “família”: relato de uma experiência teórico-metodológica. Comunicação & Educação, v. 22, n. 2, p. 85-94, 2017. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v22i2p85-94
RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. 2ª ed Porto Alegre: Sulina, 2014. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.38.5309
RESTREPO, E. Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Envión editores, 2016.
RHEINGOLD, Howard. Smart mobs: The Next Social Revolution. Londres: Basic books, 2007.
SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. Paulus, 2004.
SILVA, Júlio César Lázaro da. História Econômica da Região Nordeste; Brasil Escola. Disponível em <https://brasilescola.uol.com.br/brasil/historia-economica-regiao-nordeste.htm>. Acesso em 17 de abril de 2019. https://doi.org/10.11606/d.85.2008.tde-29092009-154302
SIMILAR WEB Marketing Intelligence Blog.Publicação com resultados da pesquisa da empresa Similar Web sobre uso de aplicativos de troca de mensagens no mundo. Disponível em:
<https://www.similarweb.com/blog/mobile-messaging-app-map-2018>. Acesso em: 02 abr. 2019.
SOUZA, J.; ARAÚJO, D.; PAULA, D. Mídia social WhatsApp: uma análise sobre as interações sociais. Revista Alterjor (ECA/USP). São Paulo, ano 06, v. 1, ed. 11, p. 131-165, 2015. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/aj11-a05. Acesso em: 05 abr. 2019.
THOMPSON, John. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
WhatsApp Blog. Blog oficial do WhatsApp para divulgação de informações de interesse da empresa. Disponível em: https://blog.WhatsApp.com/616/One-billion. Acesso em: 02 abr. 2019.
WhatsApp chega a 120 milhões de usuários no Brasil. Link – O Estado de S. Paulo, 2017. Disponível em: https://link.estadao.com.br/noticias/empresas,WhatsApp-chega-a-120-milhoes-de-usuarios-no-brasil,70001817647. Acesso em: 05 abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.