Dialogue with Classics
Greek and Latin Literature and its Receptions
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-51Keywords:
Classical reception, Tradition, Greek literature, Latin literature, Brazilian literatureAbstract
This thematic section rethinks, analyzes, debates, and discusses the dialogues between works from Greek and Roman Antiquity and later productions. It aims to highlight different forms of reception of texts produced in ancient Greece and Rome, as well as its liveliness today through complex and constant processes of resignification. Due to the large number of submissions, the thematic section initially planned was further developed into a supplementary issue on classical reception. In this ‘Presentation’, we outline the situation in the research area of classical reception, and discuss some theoretical concepts, based mainly on the works of Martindale (1993; 2013) and Hardwick (2003). Next, we discuss the classical reception in Brazilian literature.Downloads
References
ANDRADE, Mário de. O banquete. São Paulo: Duas Cidades, 1977.
AVELLAR, Júlia B. C. de; BARBOSA, Tereza V. R.; MORTOZA, Marina P. D.; SILVA, Rafael G. T. da. Introdução. In: AVELLAR, Júlia B. C. de; BARBOSA, Tereza V. R.; SILVA, Rafael G. T. da (org.). Ser clássico no Brasil: apropriações literárias no Modernismo e Pós. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022. p. 11-26. Disponível em: https://monographs.uc.pt/iuc/catalog/book/269. Acesso em: 25 set. 2024.
AVELLAR, Júlia B. C. de; BARBOSA, Tereza V. R.; SILVA, Rafael G. T. da. Estratégias brasileiras de absorção dos clássicos. In: AVELLAR, Júlia B. C. de; BARBOSA, Tereza V. R.; SILVA, Rafael G. T. da (org.). Ser clássico no Brasil: apropriações literárias no Modernismo e Pós. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022. p. 45-73. Disponível em: https://monographs.uc.pt/iuc/catalog/book/269. Acesso em: 25 set. 2024.
AVELLAR, Júlia B. C. de; BARBOSA, Tereza V. R.; SILVA, Rafael G. T. da (org.). Ser clássico no Brasil: apropriações literárias no Modernismo e Pós. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022. Disponível em: https://monographs.uc.pt/iuc/catalog/book/269. Acesso em: 25 set. 2024.
AVELLAR, Júlia B. C. de; BARBOSA, Tereza V. R.; TREVIZAM, Matheus. Tempestades clássicas: dos antigos à era dos descobrimentos. São Paulo/Coimbra: Annablume, 2018. Disponível em: https://ucdigitalis.uc.pt/pombalina/item/55079. Acesso em: 25 set. 2024.
BROSE, Robert de (org.). Prefácio. In: BROSE, R. de. Pervivência clássica. Belo Horizonte: CAPES/Moinhos, 2019. p. 13-14.
BROSE, Robert de (org.). Pervivência clássica. Belo Horizonte: CAPES/Moinhos, 2019.
FOWLER, Don. Nos ombros de gigantes: intertextualidade e estudos clássicos. In: PRATA, Patricia; VASCONCELLOS, Paulo S. de (org.). Sobre intertextualidade na literatura latina: textos fundamentais. São Paulo: Editora da Unifesp: 2019 [2000]. p. 93-119.
FREITAS, Renata Cazarini. Recepção. In: TACLA, Adriene B.; SOUZA, Camila D. de; ALVAREZ, Beethoven; MORAES, Alexandre S. de. (org.). Dicionário conceitual de circuitos e interações da Antiguidade. Belo Horizonte: Fino Traço, 2024. p. 173-180.
HARDWICK, Lorna. Reception Studies. Oxford: Oxford University Press, 2003.
HINDS, Stephen. Allusion and Intertext: Dynamics of Appropriation in Roman Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
LINS, Osman. O fiel e a pedra. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MARTINDALE, Charles; THOMAS, Richard F. (org.). Classics and the use of Reception. Oxford: Blackwell, 2006.
MARTINDALE, Charles. Redeeming the Text: Latin Poetry and the Hermeneutics of Reception. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
MARTINDALE, Charles. Reception – A New Humanism? Receptivity, Pedagogy, the Transhistorical. Classical Receptions Journal, v. 5, n. 2, p. 169-183, 2013. https://doi.org/10.1093/crj/cls003
OLIVEIRA, Manuel Botelho. Música do Parnaso. Organização e estudo crítico de Ivan Teixeira. Cotia: Ateliê Editorial, 2005.
PASQUALI, Giorgio. Arte alusiva. Trad. de Alexandre Piccolo e Lucy Ana de Bem. In: PRATA, Patricia; VASCONCELLOS, Paulo S. (org.). Sobre intertextualidade na literatura latina: textos fundamentais. São Paulo: UNIFESP, 2019 [1942]. p. 11-21.
PERRONE-MOISÉS, Leila. Funções da descrição em O fiel e a pedra. In: NITRINI, S. (org.). O fiel e a pedra, de Osman Lins: (o Nordeste de 30: entre a tradição clássica e o romance moderno). São Paulo: Hucitec, 2021. p. 27-34.
PRATA, Patricia; TREVIZAM, Matheus. Introdução. In: PRATA, Patricia; TREVIZAM, Matheus (org.). Recepção dos clássicos: intertextualidade e tradução. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2023. p. 7-25.
PRATA, Patricia; TREVIZAM, Matheus (org.). Recepção dos clássicos: intertextualidade e tradução. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2023.
SODRÉ, Nelson W. História da Literatura Brasileira. Rio de Janeiro: Graphia, 2002.
SOUZA, Eneida M. A pedra mágica do discurso. 2 ed. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
TREVIZAM, Matheus. Intertextualidades virgilianas em O fiel e a pedra: personagens e trama. In: NITRINI, Sandra (org.). O fiel e a pedra, de Osman Lins: (o Nordeste de 30: entre a tradição clássica e o romance moderno). São Paulo: Hucitec, 2021. p. 133-148.
TEIXEIRA, Ivan. Lugar de Música do Parnaso. In: OLIVEIRA, Manuel Botelho. Música do Parnaso. Organização e estudo crítico de Ivan Teixeira. Cotia: Ateliê Editorial, 2005. p. 11-19.
TREVIZAM, Matheus. Ecos da Eneida de Virgílio, e do herói antigo, em O fiel e a pedra de Osman Lins. Nuntius Antiquus, v. 11, n. 1, p. 111-135, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Júlia Batista Castilho de Avellar, Matheus Trevizam, Gilson José dos Santos (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.