Poetry, Music, and Orality

Intersections in Biblical Hebrew Poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v39-2023-29

Keywords:

Biblical Hebrew poetry, Parallelism, Aesthetic recreation, Translation, Musicality and orality

Abstract

This article examines the intersections between poetry, music, and orality in the Hebrew Bible. It starts by problematizing the concept of biblical Hebrew poetry in the context of biblical literary criticism and Jewish culture studies, discussing parallelism and performative elements as characteristics of a possible ancient Hebrew poetics. It particularly analyzes the translation of Psalm 133 and Haroldo de Campos' aesthetic recreation of the poem Ecclesiastes 3:1-8. The analysis highlights the need for translations and literary recreations that recover the forms of biblical Hebrew poetry with its musical and oral elements and make them accessible to the reader.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Cláudio Dallier Saldanha, Universidade Estácio de Sá

Doutor em Educação.

References

ALTER, R. The art of biblical poetry. New York: Basic Books, 1985.

ARISTÓTELES. Poética. Edição bilíngue. Tradução, introdução e notas de Paulo Pinheiro. São Paulo: Editora 34, 2015.

BERLIN, A. Introduction to hebrew poetry. In: BERLIN, A. The New Interpreter’s Bible. v. 4. Nashville: Abingdon Press, 1996. p. 301-315.

BERLIN, A. Reading biblical poetry. In: BERLIN, A.; BRETTLER, M. Z. (ed.). The Jewish study Bible. New York: Oxford University Press, 2004. p. 2097-2104.

CAMPOS, H. de. Qohélet/O-que-sabe: Eclesiastes, poema sapiencial. São Paulo: Perspectiva, 1990.

CAMPOS, H. de. Bere’shith: a cena da origem. São Paulo: Perspectiva, 2000.

D’ONOFRIO, S. Teoria do texto: teoria da lírica e do drama. v. 2. São Paulo: Editora Ática, 2000.

DOBBS-ALLSOPP, F. W. On biblical poetry. Oxford: Oxford University Press, 2015.

DOBBS-ALLSOPP, F. W. Robert Lowth, paralelism and biblical poetry. The Journal of Hebrew Scriptures, v. 21, p. 1-36, 2021. DOI: https://doi.org/10.5508/jhs29586.

FRYE, N. O código dos códigos: a Bíblia e a literatura. Tradução Flávio Aguiar. São Paulo: Boitempo, 2004.

GONÇAVES, A. T. M.; SOUZA, M. C. de. Música e poesia na obra de Homero: novas perspectivas na análise da Ilíada e da Odisseia. História: Questões & Debates, n. 48/49, p. 15-35, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/his.v48i0.15292.

GONZAGA, W.; ALMEIDA FILHO, V. S. YHWH: Aquele que ampara os caídos – Salmo 146: uma visão a partir da Análise Retórica Bíblica Semítica. In: GONZAGA, W. (org.). Salmos na perspectiva da análise retórica bíblica semítica. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2022. p. 345-368.

GONZAGA, W.; BARRETO NETO, J. M. P. Bom e agradável, como o óleo e o orvalho: uma análise retórica do Salmo 133. In: GONZAGA, W. (org.). Salmos na perspectiva da análise retórica bíblica semítica. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2022. p. 303-325.

GOTTWALD, N. K. Introdução socioliterária à Bíblia Hebraica. Tradução Anacleto Alvarez. São Paulo: Paulinas, 1988.

JAKOBSON, R. Grammatical parallelism and its Russian facet. Language, v. 42, n. 2, p. 399-429, 1966. DOI: https://doi.org/10.2307/411699.

KUGEL, J. The idea of biblical poetry: paralelism and its history. New Haven: Yale University Press, 1981.

LICHTENSTEIN, M. H. Biblical poetry. In: HOLTZ, B. H. (ed.). Back to the sources: reading the classic jewish texts. New York: Simon & Schuster Paperbacks, 1984. p. 105-127.

LOWTH, R. Lectures on the sacred poetry of the Hebrews. Miami: Hardpress Publishing, 2020.

MANDELBAUM, E. Haroldo nos campos do senhor. Revista USP, n. 59, p. 195-203, 2003. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i59p195-203.

NASCIMENTO, I. C. Qohélet: a recriação poética de Haroldo de Campos como atualização para um diálogo com o homem moderno. 2020. 123 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) – Departamento Acadêmico de Linguagem e Comunicação, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

NUNES JÚNIOR, E. M. Uma introdução geral à poesia hebraica bíblica. 2012. 139 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Judaicos) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

SANTOS, F. B. dos. O canto dos helenos: poesia e performance. Clássica – Revista Brasileira de Estudos Clássicos, v. 25, n. 1, p. 231-249, 2012. DOI: https://doi.org/10.14195/2176-6436_25_12

WEISS, M. The Bible from within: the method of total interpretation. Jerusalém: The Magna Press, 1984.

WENDLAND, E. R.; ZOGBO, L. Hebrew poetry in the Bible: a guide for understanding and for translating. New York: United Bible Societies, 2000.

VASCONCELOS, G. de S. B. Imagens metafóricas da transitoriedade da existência no Eclesiastes. 2015. 104 f. Dissertação (Mestrado em Literatura e Interculturalidade) –Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2015.

Published

2024-01-11

How to Cite

SALDANHA, L. C. D. Poetry, Music, and Orality: Intersections in Biblical Hebrew Poetry. Letras & Letras, Uberlândia, v. 39, n. único, p. e3929 | p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/LL63-v39-2023-29. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/70984. Acesso em: 22 jul. 2024.