The Concrete Voice Threshold

Vocoperformance and Poemusic in Augusto de Campos and Cid Campos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v39-2023-24

Keywords:

Song lyrics, Augusto de Campos, Cid Campos, Concrete poetry, Vocoperformance

Abstract

Considering an old theoretical discussion that disputes the value and place of the genre “song lyrics” – a debate which has been critically carried out through the supposed dialectical opposition of it to the genre “poem”, often positioning the first under a negative view – we propose to retrieve the camposian concept of “poemusic”, a vocoperformatic idea that complexifies and destabilizes taken-for-granted classifications. To illustrate our questions didactically and productively, we analyze two verbivocovisual artifacts included in the CD-book Poesia é risco (1995) by Augusto de Campos and Cid Campos.

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Author Biographies

Leonardo Davino de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Literatura Comparada. Professor Associado da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Gabriel Costa Resende Pinto Bastos dos Santos, UERJ

Mestrando em Literatura Brasileira, como bolsista CAPES, na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É graduado em Letras Português-Japonês (2022) pela mesma instituição. Foi bolsista FAPERJ de iniciação científica entre 2018 e 2020, atuando no projeto "Poesia e Transdisciplinaridade: a vocoperformance", e estagiário da Fundação Getulio Vargas entre 2020 e 2022. Possui interesse em questões teóricas e historiográficas da literatura brasileira, especialmente as que mobilizam rearranjos metodológicos e disciplinares.

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Published

2023-12-23

How to Cite

OLIVEIRA, L. D. de; SANTOS, G. C. R. P. B. dos. The Concrete Voice Threshold: Vocoperformance and Poemusic in Augusto de Campos and Cid Campos . Letras & Letras, Uberlândia, v. 39, n. único, p. e3924 | p. 1–14, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v39-2023-24. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/70969. Acesso em: 22 jul. 2024.