Mário and Drummond
Reflections on Sound and Meaning in Two Poems
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v39-2023-36Keywords:
Brazilian modern poetry, Memory, Music, Mário de Andrade, Carlos Drummond de AndradeAbstract
This article analyzes two poems, “O trovador”, by Mário de Andrade, published in 1922 in Pauliceia Desvairada, and “Reportagem matinal”, by Carlos Drummond de Andrade published in 1963 in the newspaper Correio da Manhã and later inserted in the book Versiprosa. Both analyses are based on concerns within literary studies with a dialogue between literature and music. Both poems, each in its own way, present the figure of the bell and poetically suggest the act of being listening to. In order not to address the contact and relevance of the two poets for Brazilian modernism, both poems are placed side by side by the sign that connects them in a single article, given the temporal disparity in which they are inserted. The reading and analysis of both poems point to a kind of contagion of the bell’s resonances in the poetic material worked by the lyrical subjects, whether in the symbiotic (and also conflicting) relationship between the subject and the city, in the case of Mário de Andrade, and in the bell resonances in the Drummondian past that returns as a “cleaned up” past.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. A linguagem e a morte: seminário sobre o lugar da negatividade. Tradução Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Boitempo. In: ANDRADE, Carlos Drummond de. Nova reunião: 19 livros de poesia. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1983.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Versiprosa: crônica da vida cotidiana e de algumas miragens. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
ANDRADE, Carlos Drummond de. Reportagem matinal. Correio da manhã, Rio de Janeiro, 1º Caderno, Imagens-som, p. 6, 12 abr. 1963.
ANDRADE, Mário de. Poesias completas. v. 1. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2013.
BARBOSA, Rita de Cassia. De “Viola de bolso” a “Versiprosa”: o cotidiano tornado poesia. Boletim Bibliográfico Biblioteca Mário de Andrade, São Paulo, v. 42, n. 2, p.17-26, jun. 1981.
BATAILLE, Georges. A experiência interior. Tradução de Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BATAILLE, Georges. O culpado. Tradução de Fernando Scheibe. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2017.
BENJAMIN, Walter. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
DIAS, Sônia Pereira; DE OLIVEIRA, Ilca Vieira. Versiprosa, de Carlos Drummond de Andrade: Crônicas-Poemas, Gênero Híbrido? FronteiraZ, n. 17, p. 262-280, 2016.
LAFETÁ, João Luiz Lafetá. A representação do sujeito lírico na Pauliceia Desvairada. In: LAFETÁ, João Luiz Lafetá. A dimensão da noite. São Paulo: Duas Cidades/ Editora 34, 2004.
NANCY, Jean-Luc. À escuta (parte I). Outra travessia, Florianópolis, n. 15, p. 159-172, 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/2176-8552.2013n15p159
NUNES, Benedito. Filosofia e literatura: a paixão de Clarice Lispector. Almanaque, Rio de Janeiro, n. 13, 1981.
SCRAMIM, Susana. “Pervivências” do arcaico: a poesia de Drummond, Murilo Mendes e Cabral e sua sombra. Rio de Janeiro: Editora 7 Letras, 2019.
SPINA, Segismundo. Na madrugada das formas poéticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
SPINA, Segismundo. Do formalismo estético trovadoresco. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ZRZEBIELA, Fernanda. Boitempo: o duplo da poesia em Drummond. Boletim de Pesquisa Nelic, v. 17, n. 28, p.42-55, 2018. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-784X.2017v17n28p42
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Carlos Speck Pereira, Jeferson Candido (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.