Story-Composter

Literature in Semiotic Compost

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v39-2023-15

Keywords:

Literature, Ecology, Cultivation, Ways of living, Incantation

Abstract

Based on the Chthulucene proposed by Donna Haraway (2016, 2022), which is a call for a reflection on ecological recovery, this article aims to present a story-composter through a proposal to rewrite the relationship of the human and non-human. The composting of stories uses the idea of semiotic material from Chthulucene to inquire into the coexistence of human, imagined witches and non-humans by means of various languages and ways of living, for example, Ní Chuilleanáin’s poetry, Elza Soares’ voice, Medea, the narrative about the plants, written by Coccia (2018), and the knowledge of Mãe Stella de Ọ̀ṣọ́si. The story-composter materialized as an article contributes to the practice and dissemination of socio-biodiversity, because the literature in compost blurs the borders in favor of the decolonial experience with various living forms. Therefore it offers some perceptions of our relationship with heterogeneity and it questions our understanding of the word “human”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geisa Mueller, Bolsista CNPq/UFPR

Geisa Mueller é doutora em Letras (UFPR, 2019), professora convidada em cursos de pós-graduação de instituições privadas, empreendedora de projetos artístico-culturais e autora de material didático. Realiza pesquisa de pós-doutorado como bolsista CNPq (UFPR, 2023) por meio do projeto “Folha-se: fazer parentes com saberes sensíveis”. Autora de José de Alencar em obra: recepção crítica e diálogos teóricos (InterSaberes, 2022), do capítulo “Bordado e sedição em Semíramis, de Ana Miranda” (Ed. UEPG, 2022) e do artigo “Revisitando Orides Fontela: uma leitura ecocrítica” (Scripta Uniandrade, 2022).

References

ARISTÓTELES; HORÁCIO; LONGINO. A poética clássica. Tradução: Jaime Bruna. 6. ed. São Paulo: Cultrix, 1995.

BUARQUE, C.; PONTES, P. Gota d’água. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

BRITISH MUSEUM. Hydria – Greek pottery collection. Disponível em: https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1867-0508-1048. Acesso em: 08 jul. 2023.

CARMO F. F. et al. Cangas: ilhas de ferro estratégias para conservação. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, n. 295, p. 48-53, ago. 2012. Disponível em: https://cienciahoje.org.br/artigo/ilhas-de-ferro-estrategicas-para-a-conservacao/. Acesso em: 08 jul. 2023.

CARMO F. F.; JACOBI, C. M. A vegetação de canga no Quadrilátero Ferrífero, Minas Gerais: caracterização e contexto fitogeográfico. Rodriguésia, Rio de Janeiro, v. 64, n. 3, p. 527-541, jul./set. 2013. DOI: 10.1590/S2175-78602013000300005.

CENTRO NACIONAL DE CONSERVAÇÃO DA FLORA (CNCFlora). Instituto de Pesquisas Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Lista Vermelha da Flora Brasileira. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://cncflora.jbrj.gov.br/portal/pt-br/profile/Vriesea%20minarum. Acesso em: 08 jul. 2023.

COCCIA, E. A vida das plantas: uma metafísica da mistura. Tradução: Fernando Scheibe. Florianópolis, SC: Cultura e Barbárie, 2018.

EURÍPIDES. Medeia; Hipólito; As Troianas. Tradução: Mário da Gama Kury. 6. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

HARAWAY, D. J. Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno: fazendo parentes. 2016a. Tradução: Ana Godoy, Mara Verônica e Susana Dias. ClimaCom, ano 3, n. 5, p. 139-146, abr. 2016a. . Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/antropoceno-capitaloceno-plantationoceno-chthuluceno-fazendo-parentes/. Acesso em: 09 jul. 2023.

HARAWAY, D. J. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016b. https://doi.org/10.1215/9780822373780

HARAWAY, D. J. Ficar com o problema: Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno. In: MOORE, J. Antropoceno ou Capitaloceno? – Natureza, história e a crise do capitalismo. Tradução: Antônio Xerxenesky e Fernando Silva e Silva. São Paulo: Elefante, 2022. p. 67-125.

LE GUIN, U. K. Teoria da bolsa da ficção. Tradução: Luciana Chieregati e Vivian Chieregati. São Paulo: N-1, 2021.

LIMA, J. S.; SANTOS, E. L.; DELLA, A. P. Caracterização morfológica e ecologia de Briófitas. In: CHAN, A. K. et al. (org.). Botânica no inverno 2022. São Paulo: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, 2022. p. 5-13. Disponível em: https://botanicanoinverno.ib.usp.br/material-did%C3%A1tico. Acesso em: 09 jul. 2023.

MARÇAL, J. In: ALEGRE, L. Releitura da peça de Chico Buarque destaca condição do negro. Jornal da USP, São Paulo, 08 fev. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/cultura/releitura-de-peca-de-chico-buarque-destaca-condicao-do-negro/. Acesso em: 09 jul. 2023.

MEDEA. Direção: Lars von Trier. Dinamarca: Danmarks Radio, 1988. 1 Filme (75 min), produzido para a TV.

NÍ CHUILLEANÁIN, E. Hábitos do musgo. Tradução e organização: Luci Collin. Curitiba, PR: Kafka, 2010.

RUIZ, T. Banho. Intérprete: Elza Soares. In: SOARES, E. Deus é Mulher. Rio de Janeiro: Deckdisc; Polysom, 2018. Música eletrônica. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Kw9ke8zt7XA. Acesso em: 08 jul. 2023.

SANTOS, M. S. de A.; PEIXOTO, G. D. O que as folhas cantam – para quem as folhas cantam. Brasília: Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia de Inclusão no Ensino Superior e na Pesquisa, 2014.

SOARES, E. Deus é Mulher. Rio de Janeiro: Deckdisc; Polysom, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Kw9ke8zt7XA. Acesso em: 08 jul. 2023.

Published

2023-12-12

How to Cite

MUELLER, G. Story-Composter: Literature in Semiotic Compost. Letras & Letras, Uberlândia, v. 39, n. único, p. e3915 | p. 1–16, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v39-2023-15. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/70130. Acesso em: 22 jul. 2024.