Discursive Functioning of the Genre Letter of Intent
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-26aKeywords:
Letter of intent, Genre, Discourse matrix, Dialogical Discourse AnalysisAbstract
This article aims to analyze descriptively and discursively the letter of intent genre in websites aimed at teaching writing and in academic papers that focus on this genre. We are interested in discussing how the letter of intent is understood as a genre in these communication spheres drawing on both Bakhtinian works on the subject and Dialogical Discourse Analysis (DDA). As methodological approach, we used bibliographic research and descriptive and comparative analysis, considering both formal and structural aspects as well as extralinguistic, historical and concrete relations materialized in the utterances. This allowed us to describe the genre in terms of compositional construction, theme, and style, as well as the discursive aspects related to differences across the communication spheres.
Downloads
References
BAKHTIN, M. [1929]. Estética da criação verbal. Trad. de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. [1981]. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. de P. Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2013.
BAKHTIN, M. [1988]. O discurso no romance. In: BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance (1934-1935). Trad. de Bernadini et al. 5. ed. São Paulo: Unesp, 2002. p. 89.
BAKHTIN, M.; VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRAIT, B. [1929]. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. Introdução de Beth Brait. São Paulo: Contexto, 2006. p. 1-166.
BRAIT, B. Uma perspectiva dialógica de teoria, método e análise. Gragoatá, Niterói, n. 20, p. 47-62, 2006a. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33238. Acesso em: 30 out. 2021.
CONTO, J. M. O sistema de gêneros da seleção de candidatos a emprego no contexto empresarial. 2008. 105 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.
HOLFF, A. P. Carta de Apresentação: as primeiras aulas de leitura e produção textual na universidade. In: FALE, 28., Foz do Iguaçu, 23-25 ago. 2017. Anais [...]. Foz do Iguaçu: Universidade Federal da Integração Latino-Americana (Unila) e Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), 2017. Disponível em: https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/3301;jsessionid=B063C9ABEA0 3FA8E8EB7CADE48E93D27. Acesso em: 02 out. 2021. p. 1-6.
LIMA, A. C. S de; SANTOS, L. de F. Dialogismo e produções responsivas ativas: Analisando práticas discursivas em aulas de língua portuguesa. Letras & Letras, Uberlândia, v. 29, n. 2, p. 1-11, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25989. Acesso em: 10 out. 2021.
RUIZ, T. M. B. Diretrizes Metodológicas na análise dialógica do discurso: o olhar do pesquisador iniciante. Revista Diálogos. Relendo Bakhtin, v. 5, n. 1, p. 39-59, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/5119. Acesso em: 12 de set. 2021.
SANTOS, T. C. Do poder ao discurso de meritocracia: a universidade enquanto lugar a ser conquistado. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem). 2021. 200 f. Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2021.
UNIVERSIDADE UNIVILLE. CARTA de Intenção: o que é, para que serve e modelos. EAD Univille. Joinvile, out. 2020. Disponível em: https://ead.univille.edu.br/blog/carta-deintencao-modelos. Acesso em: 13 out. 2021.
WATTHIER, L. Manifestações da linguagem oral na produção escrita do gênero carta de apresentação: aspectos discursivos/textuais e didáticos. 2016. 307 f. Tese (Doutorado em Linguagem e Sociedade) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Suzimara de Oliveira Dantas, Carla Nunes Vieira Tavares (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.