Regimes of Truth and Indoctrination

Reflections on the School Institution in Utterances of Project “Escola Sem Partido”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-30

Keywords:

Foucaultian Discourse Studies, Regimes of Truth, Escola Sem Partido, Indoctrination, Governmentality

Abstract

This article presents some reflections based on the research “Regimes of truth about the school institution in utterances from project ‘Escola sem Partido’ [School Without Parties]”, which analyzes regimes of truth within the school environment through Twitter utterances present on Twitter, especially from the perspective of “indoctrination”. Based on the Foucaultian Discourse Studies, it analyzes the discursive constitution of the school institution through utterances produced by members and supporters of said political movement, particularly in relation to the notion of indoctrination. The reflections showed that contentwise the utterances claimed to defend impartial, ideology-free education through the idea of a school “without parties”, but discoursewise they responded to power games held in conservative, patriarchal, misogynous, and sexist speeches that establish a given “party” as a side to stand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laurianne Guimarães Mendes, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. SEDUC/MT.

Vinícius Durval Dorne, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Professor da Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

References

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 867/2015. Inclui, entre as diretrizes e bases da educação nacional, o "Programa Escola sem Partido". Disponível em <https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1317168&filename=Avulso+-PL+867/2015>. Acesso: 04 de junho de 2023.

CASADO, Letícia. Ministro do TSE determina exclusão de publicações com expressão ‘kit gay’ usadas por Bolsonaro. Folha de S.Paulo, 16 out. 2018. Disponível em: https://cutt.ly/Io0o4eZ. Acesso em: 18 jan. 2023.

CONSULTOR JURÍDICO. WhatsApp vai disponibilizar ao TSE ferramentas de checagem de conteúdo, 17 out. 2018. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2018-out-17/whatsapp-disponibilizar-tse-ferramentas-checagem. Acesso em: 4 jun. 2023.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1996

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1984.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FUSINATO, Claudia Vanielle. A invenção histórica da escola e escolarização no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais [...] Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013. p. 21011-21025.

MORAIS, Pâmela. O que é ideologia gênero (e por que falam tanto dela)?. Politize!, 23 nov. 2018. Disponível em: https://www.politize.com.br/ideologia-de-genero-questao-de-genero/. Acesso em: 18 jan. 2023.

NAGIB, Miguel. Carta ao professor Iomar. In: CARVALHO, Olavo. O estupro intelectual da criança, 19 set. 2003. Disponível em: http://www.olavodecarvalho.org/convidados/ mnagib.htm. Acesso em: 4 jun. 2023.

TAKAHASHI, F.; GAMBA, E.; SALDAÑA, P. Veja o desempenho da sua escola no Enem 2017. Folha de S.Paulo, 29 jun. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/ 2018/06/veja-o-desempenho-da-sua-escola-no-enem-2017.shtml. Acesso em: 9 jun. 2023.

TANDOC Jr. Edson C.; LIM, Zheng Wei.; LING, Richard. Defining “fake news”. Digital Journalism, v. 6, n. 2, p. 137-153, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143.

Published

2023-06-09

How to Cite

MENDES, L. G.; DORNE, V. D. Regimes of Truth and Indoctrination: Reflections on the School Institution in Utterances of Project “Escola Sem Partido”. Letras & Letras, Uberlândia, v. 38, p. e3830 | p. 1–22, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v38-2022-30. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/68128. Acesso em: 21 nov. 2024.