Curriculum Reform in the State of Goiás, Brazil

Beliefs of English Teachers in the Public Teaching Context and Reflections on Teacher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-23

Keywords:

Teachers’ beliefs, Curriculum reform, DC-GO, English language teaching and learning, Public school

Abstract

In this article, we report the results of a doctoral, documentary, ethnographic research, of qualitative-interpretative nature, developed between 2019 and 2022, in the context of the curriculum reform in the state of Goiás, which occurred due to the sanction of the National Common Core Curriculum (BNCC). The general objective of the research was to analyze the conceptions in the new curriculum document for the State of Goiás for the English language area – the DC-GO – and to investigate how English teachers and curriculum developers understood such a proposal in terms of English language teaching and learning. The research participants were four English language teachers from two state schools in a city in the state of Goiás and two curriculum developers. In this article, we focus on the beliefs of English language teachers. We hope that the research results will enrich the discussions within Applied Linguistics on educational reforms and teaching policies carried out in Brazil and on the education of language teachers.

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Author Biographies

Carla Pereira de Oliveira, UFU

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora do Centro de Ensino em Período Integral Independência

Fernanda Costa Ribas, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorado em Estudos Linguísticos, na área de Linguística Aplicada, pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora no Curso de Licenciatura em inglês e literaturas de língua inglesa do Instituto de Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), onde se dedica às áreas de linguística aplicada, metodologia de ensino e de pesquisa e estágio supervisionado. Professora do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos do ILEEL/UFU, atuando na linha Linguagem, Ensino e Sociedade. Tem atuado principalmente nos seguintes temas: motivação, ansiedade, crenças, autocrenças, tecnologias e letramento digital, políticas de ensino e formação de professores de línguas. Email: ribasileel@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8897481539878157.

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Published

2023-03-29

How to Cite

OLIVEIRA, C. P. de; RIBAS, F. C. Curriculum Reform in the State of Goiás, Brazil: Beliefs of English Teachers in the Public Teaching Context and Reflections on Teacher Education. Letras & Letras, Uberlândia, v. 38, p. e3823 | 1–20, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v38-2022-23. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/68112. Acesso em: 21 nov. 2024.