Curriculum Reform in the State of Goiás, Brazil

Beliefs of English Teachers in the Public Teaching Context and Reflections on Teacher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-23

Keywords:

Teachers’ beliefs, Curriculum reform, DC-GO, English language teaching and learning, Public school

Abstract

In this article, we report the results of a doctoral, documentary, ethnographic research, of qualitative-interpretative nature, developed between 2019 and 2022, in the context of the curriculum reform in the state of Goiás, which occurred due to the sanction of the National Common Core Curriculum (BNCC). The general objective of the research was to analyze the conceptions in the new curriculum document for the State of Goiás for the English language area – the DC-GO – and to investigate how English teachers and curriculum developers understood such a proposal in terms of English language teaching and learning. The research participants were four English language teachers from two state schools in a city in the state of Goiás and two curriculum developers. In this article, we focus on the beliefs of English language teachers. We hope that the research results will enrich the discussions within Applied Linguistics on educational reforms and teaching policies carried out in Brazil and on the education of language teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Pereira de Oliveira, UFU

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora do Centro de Ensino em Período Integral Independência

Fernanda Costa Ribas, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorado em Estudos Linguísticos, na área de Linguística Aplicada, pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora no Curso de Licenciatura em inglês e literaturas de língua inglesa do Instituto de Letras e Linguística (ILEEL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), onde se dedica às áreas de linguística aplicada, metodologia de ensino e de pesquisa e estágio supervisionado. Professora do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos do ILEEL/UFU, atuando na linha Linguagem, Ensino e Sociedade. Tem atuado principalmente nos seguintes temas: motivação, ansiedade, crenças, autocrenças, tecnologias e letramento digital, políticas de ensino e formação de professores de línguas. Email: ribasileel@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8897481539878157.

References

ALMEIDA, R. L. T.; SILVA, F. M. O ensino de língua inglesa sob uma perspectiva plurilingue: políticas linguísticas no contexto escolar. Interletras, v. 6, n.25, p. 1-17, 2017.

BARCELOS, A. M. F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, linguística aplicada e ensino de línguas. Linguagem e ensino, v. 7, n. 1, p. 123-156, 2004. https://doi.org/10.1590/S1984-63982007000200006

BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. In: BARCELOS, A. M. F.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, 2006. p. 15-41.

BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 2, 2007. p. 109-138

BARCELOS, A. M. F. Unveiling the relationship between emotions, beliefs and identities. Relatório de Pós-doutorado. Universidade de Carleton/Ottawa, Canadá, 2010.

BARCELOS, A. M. F.; KAJALA, P. Beliefs in Second Language Acquisition: Learner. In: CHAPELLE, C. A. (ed.) The Encyclopedia of Applied Linguistics. Malden: Wiley-Blackwell, 2013.

BODGAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 1998.

BOHN, H.I. Os aspectos ‘políticos’ de uma política de ensino de línguas e literaturas estrangeiras. Linguagem e ensino, v.3, n.1., p. 117-138, 2000.

BORG, S. Teacher cognition in language teaching: A review of research on what teachers think, know, believe and do. Language Teacher, n. 36, p. 81-109, 2003. https://doi.org/10.1017/S0261444803001903

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (org.) Handbook of research on teaching. 3. ed. New York: Macmillan, 1990. p. 119-161.

GIMENEZ, T. N. Diretrizes Curriculares e a sala de língua estrangeira: diálogos (im)possíveis?. In: CORREA, D. A.; SALEH, P. B. O. (org.). Estudos da Linguagem e currículo: diálogos (im)possíveis. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2009. p. 42-51.

GOIÁS. SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Documento curricular para Goiás/DC-GO: Goiânia, 2018. Disponível em: https://cee.go.gov.br/conselho-divulga-documento-curricular-para-goias/ Acesso em: 20 de maio de 2020.

LUKE, A.; WOODS, A.; WEIR, K. Curriculum, Syllabus design and equity: a primer and model. New York and London: Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9780203833452

MACIEL, R. F. Políticas linguísticas, conhecimento local e formação de professores de línguas. In: NICOLAIDES, C. et al. (org.). Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 237-262.

NUNAN, D. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

PAJARES, M. F. Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of educational research, Washington, v. 62, n. 3, p. 307-332, 1992. https://doi.org/10.3102/00346543062003307

POSNER, G. J.; STRIKE, K. A.; HEWSON, P. W.; GERTZOG, W. A. Accommodation of a scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, n. 66, p. 211-227, 1982. https://doi.org/10.1002/sce.3730660207

RAJAGOPALAN, K. O professor de línguas e a suma importância do seu entrosamento na política linguística do seu país. In: CORREA: D. A. (org.) Política linguística e ensino da língua. Campinas: Pontes Editores, 2014. p. 73-82.

RIBAS, F.C. Política de ensino de língua inglesa: a BNCC versus as pesquisas sobre letramento digital e uso de tecnologias digitais. In: SILVA, K.A.; XAVIER, R.P. (org.). Múltiplos olhares para a Base Nacional Comum Curricular: língua portuguesa e língua inglesa. Campinas: Pontes Editores, 2021. p. 221-240.

RICHARDSON, V. The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In: SIKULA, J. (ed.). Handbook of research on teacher education. 2. ed. New York: Macmillan, 1996. p. 102-119.

RIZVI, F; LINGARD, B. Globalizing education policy. London: Routledge, 2010. https://doi.org/10.4324/9780203867396

ROKEACH, M. Beliefs, attitudes, and values: a theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass, 1968.

Published

2023-03-29

How to Cite

OLIVEIRA, C. P. de; RIBAS, F. C. Curriculum Reform in the State of Goiás, Brazil: Beliefs of English Teachers in the Public Teaching Context and Reflections on Teacher Education. Letras & Letras, Uberlândia, v. 38, p. e3823 | 1–20, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v38-2022-23. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/68112. Acesso em: 22 jul. 2024.