Who is Afraid of Remote Teaching?

Challenges of Literature Teaching in the Era of Digital Platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-21

Keywords:

Literature teaching, Digital platforms, Deep reading, Intermediality, High School

Abstract

The need to migrate from face-to-face classes to digital platforms due to the COVID-19 pandemic aggravated a situation that was no longer auspicious: that of teaching literature. If the difficulty in maintaining attention levels on the literary text, a necessary condition for a deep reading experience, which develops analogical, inferential, and empathic skills, already constituted a challenge in the classroom, the contingencies inherent to remote teaching and the nature of screen reading makes the task even more difficult. This article aims to reflect on some challenges that need to be imposed on the teaching of literature in the era of digital platforms and to propose, experimentally, some approach modalities that may eventually make it more efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alex Martoni, Centro Universitário UniAcademia

Doutor em Estudos de Literatura pela Universidade Federal Fluminense (UFF), professor do Mestrado em Letras do Centro Universitário UniAcademia.

References

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Duas Cidades, 2004.

CECHINEL, André. Literatura e atenção: notas sobre um novo regime de percepção no ensino de literatura. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. 1-14, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240035.

CLÜVER, Claus. Estudos Interartes: Orientação Crítica. In: BUESCU, Helena Carvalhão; DUARTE, João Ferreira; GUSMÃO, Manuel (Org.). Floresta Encantada: novos caminhos da literatura comparada. Lisboa: Dom Qixote, 2001.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FISCHER, Luís Augusto; LUFT, Gabriela; FRIZON, Marcelo; LEITE, Guto; LUCENA, Karina; VIANNA, Carla; WELLER, Daniel. A literatura no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Nonada Letras em Revista, ano 15, n. 18, p. 111-126, 2012. DOI: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/140331/000985040.pdf?sequence=1

KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 3, p. 7-16, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822004000300002

LUFT, Gabriela Fernanda Cé. Retrato de uma disciplina ameaçada: a literatura nos documentos oficiais e no Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Tese de doutorado. 2014. 302 f. Programa de Pós-Graduação em Letras – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

MATOS, Gregório de. Obra poética. Rio de Janeiro: Record, 1990.

MÜLLER, Jürgen. Intermidialidade revisitada: algumas reflexões sobre os princípios básicos desse conceito. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (Org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea 2. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Literatura para todos. Literatura e sociedade, v. 11, p. 16-29, 2006. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i9p16-29.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. O ensino de literatura. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

QUEZADA, Reyes Limon; TALBOT, Christie; QUEZADA-PARKER, Kristina Belen. From bricks and mortar to remote teaching: a teacher education programme‘s response to COVID-19, Journal of Education for Teaching, p. 472-483, v. 46, n. 4, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1801330

RAJEWSKY, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira. (Ed.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. São Paulo: Contexto, 2019.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino de literatura. Curitiba: InterSaberes, 2012.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2021-06-30

How to Cite

MARTONI, A. Who is Afraid of Remote Teaching? Challenges of Literature Teaching in the Era of Digital Platforms. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 375–391, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-21. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57629. Acesso em: 27 jul. 2024.