Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n2-2021-20

Keywords:

Education of the deaf, Brazilian Sign Language, Coloniality

Abstract

This study presents a brief discussion on the linguistic colonization imposed on the Brazilian deaf community through “hearing” practices (“ouvintismo”). We assume as a hypothesis that the ouvintismo experience suffered by the deaf may have negatively impacted their education process. The general objective of this investigation is to reflect on the coloniality of linguistic power in the education of deaf subjects. The research methodology is based on a qualitative approach, with bibliographical research of the literature review on the education of the deaf and coloniality of linguistic power. The theoretical framework draws on Hall (2016), Karnopp (2006), Skliar (1998, 2013), Strobel (2009, 2008), among other authors; official documents, Act No. 10436/2002, Act No. 14191/2021 and Decree No. 5626/2005. The results confirm the hypothesis that the impositions of the listeners, as a linguistic majority, have harmful effects on the educational process of the deaf, as a linguistic minority. To pursue a decolonial struggle in the educational and linguistic context, the deaf people resist through their culture and their identity. As an example, we have Deaf Studies, Deaf Literature, Body Slam, the recognition of the linguistic status of Libras, among other movements that seek to provide ways to interrupt the colonizing effects and the “ouvintismo” impacts on the history of the deaf.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia de Sousa Leite, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Estudos Linguísticos e Intérprete de Libras da Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Pesquisadora do GPELET– Grupo de Pesquisas em Estudos da Linguagem, Libras, Educação Especial e a Distância e Tecnologias.

Tayna Batista Cabral, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado em andamento em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos - PPGEL da Universidade Federal de Uberlândia - UFU com foco na teoria, descrição e análise linguística. Licenciatura em Letras: Língua Portuguesa com Domínio de Libras pela UFU. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Estudos da Linguagem, Libras, Educação Especial e a Distância e Tecnologias – GPELET. Intérprete de Libras da Divisão de Ensino, Pesquisa, Extensão e Atendimento em Educação Especial - DEPAE da Universidade Federal de Uberlândia - UFU.

References

BAHAN, B., BAUMAN H-D. Audism Univeiled. San Diogo / CA: Dawnsignpress, 2008. [DVD, 57 min].

BORTOLETO, R. H.; RODRIGUES, O. M. P. R.; PALAMIN, M. E. G. A inclusão escolar enquanto prática na vida acadêmica de portadores de deficiência auditiva. Revista Espaço. Rio de Janeiro, v. 18/19, p. 45-50, 2002/ 2003.

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília, DF. Dez. 2000.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília, DF. Abr. 2002.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei n o 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF. Dez. 2005.

DORZIAT, A. Educação de surdos no ensino regular: inclusão ou segregação? Revista do Centro de Educação, v. 24, p. 1-7, 2004.

HALL, S. Cultura e representação. Trad. de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. Puc-Rio: Apicuri, 2016.

HUMPHRIES, Tom. Communicating across cultures (deaf-/hearing) and language learning. Doctoral dissertation. Cincinnati, OH: Union Institute and University, 1977.

KARNOPP, L. B. Literatura surda. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 7, p. 98 109, 2006.

MIGNOLO, W. D. Introduction. In: MIGNOLO, W.D. Coloniality, subaltern knowledges and border thinking. Nova Jersey: Princeton, p. 3-48,2000.

MORENO, A. Superar a exclusão, conquistar a equidade: reformas, polÌticas e capacidades no âmbito social. In: LANDER, E. (org.) La colonialidaddel saber:eurocentrismo e ciências sociales. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 88-94.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: Estudos Linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004. 224p.

QUIJANO, A. Colonialidaddel poder, eurocentrismo y America Latina. In: LANDER, E. (org.) La colonialidaddel saber: eurocentrismo e ciências sociales. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 122-151.

RECHICO, C. F.; MAROSTEGA, V. L. (Re) pensando o papel do educador especial no contexto da inclusão de alunos surdos. Revista do Centro de Educação. v. 19, p. 1-5, 2002.

SILVA, L. C. A educação superior e o discurso da inclusão: conceitos,utopias, lutas sociais, realidade. In: SILVA, L. C (org). Inclusão educacional, do discurso a realidade: construções e potencialidades nos diferentes contextos educacionais. Uberlândia: Edufu, 2012.

SKLIAR, C. A localização política da educação bilíngue para surdos. Em C. Skliar (Org.), Atualidade da Educação Bilíngue para Surdos: Interfaces entre Pedagogia e Linguística (Vol.1, 4ª ed., pp. 7-14). Porto Alegre, RS: Mediação, 2013.

SKLIAR, C. Os Estudos Surdos em Educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, C. (Org.). A surdez – um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2005a. p.7-32.

STROBEL, K. L. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2009.

Published

2021-12-31

How to Cite

DE SOUSA LEITE, L.; BATISTA CABRAL, T. Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 2, p. 425–444, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n2-2021-20. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57605. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)