Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n2-2021-20

Keywords:

Education of the deaf, Brazilian Sign Language, Coloniality

Abstract

This study presents a brief discussion on the linguistic colonization imposed on the Brazilian deaf community through “hearing” practices (“ouvintismo”). We assume as a hypothesis that the ouvintismo experience suffered by the deaf may have negatively impacted their education process. The general objective of this investigation is to reflect on the coloniality of linguistic power in the education of deaf subjects. The research methodology is based on a qualitative approach, with bibliographical research of the literature review on the education of the deaf and coloniality of linguistic power. The theoretical framework draws on Hall (2016), Karnopp (2006), Skliar (1998, 2013), Strobel (2009, 2008), among other authors; official documents, Act No. 10436/2002, Act No. 14191/2021 and Decree No. 5626/2005. The results confirm the hypothesis that the impositions of the listeners, as a linguistic majority, have harmful effects on the educational process of the deaf, as a linguistic minority. To pursue a decolonial struggle in the educational and linguistic context, the deaf people resist through their culture and their identity. As an example, we have Deaf Studies, Deaf Literature, Body Slam, the recognition of the linguistic status of Libras, among other movements that seek to provide ways to interrupt the colonizing effects and the “ouvintismo” impacts on the history of the deaf.

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Author Biographies

Letícia de Sousa Leite, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda em Estudos Linguísticos e Intérprete de Libras da Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Pesquisadora do GPELET– Grupo de Pesquisas em Estudos da Linguagem, Libras, Educação Especial e a Distância e Tecnologias.

Tayna Batista Cabral, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado em andamento em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos - PPGEL da Universidade Federal de Uberlândia - UFU com foco na teoria, descrição e análise linguística. Licenciatura em Letras: Língua Portuguesa com Domínio de Libras pela UFU. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Estudos da Linguagem, Libras, Educação Especial e a Distância e Tecnologias – GPELET. Intérprete de Libras da Divisão de Ensino, Pesquisa, Extensão e Atendimento em Educação Especial - DEPAE da Universidade Federal de Uberlândia - UFU.

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Published

2021-12-31

How to Cite

DE SOUSA LEITE, L.; BATISTA CABRAL, T. Educação de surdos e colonialidade do poder linguístico. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 2, p. 425–444, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n2-2021-20. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57605. Acesso em: 21 nov. 2024.

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