The Course “Literature: Other Media” in Language Teaching Undergraduate Programs

Practical and theoretical approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-02

Keywords:

Intermediality, Undergraduate Education, Teaching, Literature, Media

Abstract

This article emphasizes the importance of the course “Literature: Other Media” in Language Teaching Undergraduate Programs by drawing on a specific study case. It addresses the aspects of the teaching plan applied to the 8th term of a Language Teaching Program in a private higher education institution in the southern region of Brazil. It also discusses the students' participation and final products presented at the end of the course. This analysis first demonstrates a possible theoretical approach for the course. Then, it seeks to discuss a possible methodological and evaluative approach aimed to contribute to incorporating the course “Literature: Other Media” in the curriculum and guiding professionals in the field through the pedagogical practice under analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Degasperi Bonacin, UFPR

Professora de Literatura no Curso de Letras Português-Inglês e Pedagogia no Centro Universitário Campos Andrade - UNIANDRADE, desde 2014. Tem Mestrado em Teoria Literária pela Uniandrade (2012) e é Doutoranda em Estudos Literários pela Universidade Federal do Paraná (2020).

References

ATWOOD, Margaret. O conto da Aia. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Ed. especial. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

CAGNIN, Antonio. Os quadrinhos: um estudo abrangente da arte sequencial – linguagem e semiótica. São Paulo: Criativo, 2014.

CAMARGO, Maria. Dois irmãos: roteiro da série a partir da obra de Milton Hatoum. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

CHEVALIER, Jean. Dicionário de símbolos. Trad. Vera da Costa e Silva et al. 18. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.

CLÜVER, Claus. Da transposição intersemiótica. In: ARBEX, Márcia (Org.). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2006, p. 107-166.

CLÜVER, Claus. Inter textus / Inter Artes / Inter Media. Aletria, n. 14, p. 11-41, jul-dez. 2006. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/issue/view/96. Acesso em: 01 set. 2020. https://doi.org/10.17851/2317-2096.14.2.10-41

COMPARATO, Doc. Da criação ao roteiro: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2016.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

GRUPO GALPÃO. Imagens de uma história. Catálogo. Projeto gráfico: Lápis Raro. s/d.

GENETTE, Gérard. Palimpsestos – A literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.

HATOUM, Milton. Dois irmãos. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.

IMDB. Madame Bovary. 2015. Disponível em: http://www.imdb.com/title/tt2334733/ ?ref_=nm_flmg_act_9>. Acesso em: 28 de set. 2020.

LISBOA, Adriana. Um beijo de colombina. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

MACKENZIE, Mairi. …Ismos: para entender a moda. São Paulo: Globo, 2010.

MOON, Fabio.; BÁ, Gabriel. Dois irmãos; baseado na obra de Milton Hatoum. São Paulo: Quadrinhos da CIA, 2015.

MOON, Fábio.; BÁ, Gabriel. O alienista; baseado na obra de Machado de Assis. Rio de Janeiro: Agir, 2007.

NAVAS, Adolfo Montejo. Fotografia e poesia [afinidades eletivas]. São Paulo: UBU Editora, 2017.

NAULT, Renée. O conto da Aia: graphic novel. Arte e adaptação Renée Nault; trad. Ana Deiró. Rio de Janeiro: Rocco, 2019.

PELLEGRINI, Tânia. Narrativa verbal e narrativa visual: possíveis aproximações. In: PELLEGRINI, Tânia et al. Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Editora Senac São Paulo/ Instituto Itaú Cultural, 2003.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

RAJEWSKY, Irina. Intermidialidade, intertextualidade e remediação: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs Flores N. (Org.). Intermidialidade e Estudos Interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.

RIGGS, Ranson. Mapa dos dias. São Paulo: Intrínseca, 2018.

SANTOS, Roberto. Aspectos da linguagem, da narrativa e da estética das histórias em quadrinhos: convenções e rupturas. In: VERGUEIRO, Waldomiro; SANTOS Roberto E. dos (orgs.). A linguagem dos quadrinhos: estudos de estética, linguística e semiótica. São Paulo: Criativo, 2015.

SONTAG, Susan. Ensaios sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TOMAZ, Renata. A geração dos millennials e as novas possibilidades de subjetivação. Revista Comunicare, v. 13, n. 1, p. 100-110, 2013.

UBERSFELD, Anne. A representação dos clássicos: reescritura ou museu? Trad. Fátima Saadi. Folhetim, n. 13, p. 08-37, abr.-jun. 2002.

Published

2021-06-30

How to Cite

BONACIN, L. D. The Course “Literature: Other Media” in Language Teaching Undergraduate Programs: Practical and theoretical approaches. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 17–30, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57580. Acesso em: 22 jul. 2024.