Transmedia Narrative
A proposal for multiliteracies in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-18Keywords:
Narrative, Transmedia, Transmediality, Multiliteracies, TeachingAbstract
In the present article, we present the results of an action research that proposes the use of Transmedia Narrative for teaching Portuguese in Elementary Education. The pedagogical application of the Transmedia Narrative can provide strategies for creating activities that allow students to develop skills related to multiliteracies, a concept proposed by the New London Group (1996) and recommended by the Brazilian Common Curriculum Framework. An analysis of the process and the final product of the transmedia narrative produced by students in a public school in the state of São Paulo indicates that a pedagogical application of Transmedia narrative can significantly develop knowledge of both narrative as a text typology (ADAM, 2019) and digital culture, in addition to developing writing and reading skills for the most varied genres (BAKHTIN, 1997). Eventually, students’ leading role and criticality are promoted through collective and collaborative activities.
Downloads
References
ADAM, J. M. Textos: tipos e protótipos. São Paulo: Contexto, 2019.
ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, Set/Dez, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 277-326.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Versão final. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 5 maio 2019.
BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Tradução por Marcos G. Domingues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
BRUNER, J. A Construção narrativa da realidade. Tradução por Waldemar Ferreira Netto. Critical Inquiry, v. 18, n. 1, p. 1-21, 1991. Disponível em: https://www.academia.edu/4598706/BRUNER_Jerome_A_construção_narrativa_da_realidade. Acesso em: 28 maio 2019.
COSTA, A. C. G. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.
CLÜVER, C. Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 1, n. 2, p. 8-23, 16 jan. 2012.
CRISTOVÃO, V,; DURÃO, A.; NASCIMENTO, E. Debate em sala de aula: práticas de linguagem em um gênero escolar. In: ENCONTRO DO CELSUL, 5., Curitiba. Anais... Curitiba, 2003. p. 1436-1441.
EZCÁMEZ, J.; GIL, R. O protagonismo na educação. Tradução por Neusa Kern Hickel. Porto Alegre: Artmed. 2003
FARACO, C. A. Linguagens e diálogos: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: São Paulo: Parábola Editorial, 2009
JENKINS, H. Convergence? I diverge. Technology Review, v. 104, p. 93, 2001. Disponível em http://web.mit.edu/~21fms/People/henry3/converge.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 1. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JENKINS, H. Transmedia education: the 7 principles revisited. henryjenkins. 2010. Disponível em: http://henryjenkins.org. Acesso em: 9 jan. 2019.
KOCH, I. G. V. Hipertexto e construção do sentido. Alfa: Revista de Linguística, v. 51, n. 1, 2007
KRESS, G. Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab. Linguist. Apl. Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009.
NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Rev., v. 66, p 60-92, 1996.
PROPP, V. I. Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2001.
ROJO, R.; MOURA, E. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 13-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.