Transmedia Narrative

A proposal for multiliteracies in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-18

Keywords:

Narrative, Transmedia, Transmediality, Multiliteracies, Teaching

Abstract

In the present article, we present the results of an action research that proposes the use of Transmedia Narrative for teaching Portuguese in Elementary Education. The pedagogical application of the Transmedia Narrative can provide strategies for creating activities that allow students to develop skills related to multiliteracies, a concept proposed by the New London Group (1996) and recommended by the Brazilian Common Curriculum Framework. An analysis of the process and the final product of the transmedia narrative produced by students in a public school in the state of São Paulo indicates that a pedagogical application of Transmedia narrative can significantly develop knowledge of both narrative as a text typology (ADAM, 2019) and digital culture, in addition to developing writing and reading skills for the most varied genres (BAKHTIN, 1997). Eventually, students’ leading role and criticality are promoted through collective and collaborative activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Barbara Falcão, Universidade de São Paulo

Pesquisadora, escritora, autora e professora de Língua Portuguesa e Espanhola, é formada em Letras pela USP. Especialista em Mídias Digitais e Design Instrucional, atualmente cursa o Mestrado Profissional para professores de Português também na Universidade de São Paulo.

Já atuou como professora e autora de material didático em diversas movimentos sociais, instituições públicas e particulares e atualmente é professora na rede pública da cidade de São Paulo, onde desenvolve sua pesquisa sobre a aplicação da Transmídia no ensino de Língua Portuguesa. 

References

ADAM, J. M. Textos: tipos e protótipos. São Paulo: Contexto, 2019.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, Set/Dez, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 277-326.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Versão final. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 5 maio 2019.

BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Tradução por Marcos G. Domingues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BRUNER, J. A Construção narrativa da realidade. Tradução por Waldemar Ferreira Netto. Critical Inquiry, v. 18, n. 1, p. 1-21, 1991. Disponível em: https://www.academia.edu/4598706/BRUNER_Jerome_A_construção_narrativa_da_realidade. Acesso em: 28 maio 2019.

COSTA, A. C. G. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2000.

CLÜVER, C. Intermidialidade. Pós: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 1, n. 2, p. 8-23, 16 jan. 2012.

CRISTOVÃO, V,; DURÃO, A.; NASCIMENTO, E. Debate em sala de aula: práticas de linguagem em um gênero escolar. In: ENCONTRO DO CELSUL, 5., Curitiba. Anais... Curitiba, 2003. p. 1436-1441.

EZCÁMEZ, J.; GIL, R. O protagonismo na educação. Tradução por Neusa Kern Hickel. Porto Alegre: Artmed. 2003

FARACO, C. A. Linguagens e diálogos: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: São Paulo: Parábola Editorial, 2009

JENKINS, H. Convergence? I diverge. Technology Review, v. 104, p. 93, 2001. Disponível em http://web.mit.edu/~21fms/People/henry3/converge.pdf. Acesso em: 9 jun. 2020.

JENKINS, H. Cultura da convergência. 1. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, H. Transmedia education: the 7 principles revisited. henryjenkins. 2010. Disponível em: http://henryjenkins.org. Acesso em: 9 jan. 2019.

KOCH, I. G. V. Hipertexto e construção do sentido. Alfa: Revista de Linguística, v. 51, n. 1, 2007

KRESS, G. Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab. Linguist. Apl. Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Rev., v. 66, p 60-92, 1996.

PROPP, V. I. Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2001.

ROJO, R.; MOURA, E. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 13-36.

Published

2021-06-30

How to Cite

FALCÃO, B. Transmedia Narrative: A proposal for multiliteracies in Primary Education. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 309–334, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-18. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57562. Acesso em: 22 jul. 2024.